ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΥΣΙΜΑ
Δε συμφώνησαν οι υπουργοί της ΕΕ, συνεχίζονται οι κινητοποιήσεις
Παρασκευή 22 Σεπτέμβρη 2000

Associated Press

Ισπανοί ψαράδες μπλοκάρουν το δρόμο σε φορτηγά που μεταφέρουν ψάρια
ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ - ΜΑΔΡΙΤΗ.-

Δεν κατάφεραν, τελικά, να γεφυρώσουν τις διαφορές τους, να απαλύνουν τις, εκατέρωθεν, δυσαρέσκειες και να καταλήξουν σε κάποια κοινή απόφαση οι υπουργοί Μεταφορών των χωρών - μελών της ΕΕ, οι οποίοι συναντήθηκαν, εκτάκτως, στο Λουξεμβούργο, για να εξετάσουν τη νέα κατάσταση που διαμορφώνεται με το συνεχιζόμενο κύμα κινητοποιήσεων, με αίτημα τη μείωση στη φορολογία των καυσίμων. Παράλληλα, συνεχίζονται οι κινητοποιήσεις σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, ενώ αξιωματούχοι του ΟΠΕΚ τόνιζαν ότι, αν και λαμβάνουν υπόψη τους το πρόβλημα, δεν πρόκειται να το εξετάσουν στη Σύνοδό τους, που αρχίζει στις 27 του μήνα.

Να εξετάσουν το ενδεχόμενο δημιουργίας ενός σταθερού φόρουμ συναντήσεων ανάμεσα στους εκπροσώπους των πετρελαϊκών εταιριών και στις κυβερνήσεις, αποφάσισαν οι υπουργοί Μεταφορών, οι οποίοι δεν κατάφεραν να καταλήξουν σε κάποια συγκεκριμένη πολιτική αντιμετώπισης των κινητοποιήσεων. Η δυσαρέσκεια των κυβερνήσεων που επέμειναν στην αδιάλλακτη θέση τους, όπως η Βρετανία, η Ολλανδία και η Νορβηγία, απέναντι στις κυβερνήσεις που προχώρησαν ή εξετάζουν να προχωρήσουν σε υποχωρήσεις, όπως η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία και η Γερμανία, δεν απαλύνθηκε παρά τις αλλεπάλληλες παραινέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για εξεύρεση κοινής πολιτικής για το θέμα ανάμεσα στις χώρες - μέλη της ΕΕ. Οσο για τις κινητοποιήσεις, οι υπουργοί Μεταφορών αρκέστηκαν να δεσμευτούν ότι θα ανταλλάσσουν πληροφορίες για την τοποθεσία και τον αριθμό των οδοφραγμάτων που στήνονται σε κάθε χώρα!

Στο μεταξύ, σφίγγουν τον κλοιό των διαμαρτυριών τους οι οδηγοί φορτηγών, οι αγρότες και οι αλιείς στην Ισπανία, οι οποίοι προχώρησαν σε αποκλεισμό του κεντρικού αυτοκινητόδρομου που συνδέει τη χώρα με τη Γαλλία, των λιμανιών της Βαλένθια, του κέντρο της Γρανάδα και άλλων μικρότερων οδικών αρτηρίών, αλλά και 3 από τα μεγαλύτερα κέντρα διανομής καυσίμων. Οι συζητήσεις τους με την τριμελή κυβερνητική αντιπροσωπεία, στην οποία συμμετέχουν οι υπουργοί Οικονομικών, Αλιείας και Γεωργίας, συνεχίζονται αλλά η μοναδική, μέχρι στιγμής, πρόταση για μείωση του φόρου εισοδήματος στους αγρότες και για παροχή ευνοϊκών δανείων ύψους 30 δισ. πεσετών, δε φάνηκε να τους ικανοποιεί.

Στους αποκλεισμούς παραμένουν και οι Σουηδοί οδηγοί φορτηγών, επικεντρώνοντας τις δυνάμεις τους στα λιμάνια Χέλσινγκμποργκ, Μάλμο, Τρέλεμποργκ και Γκέτερμποργκ.

Στη Γερμανία οι εκπρόσωποι των οδηγών και των αγροτών είχαν συνάντηση, χθες το βράδυ, στο Ανόβερο για να εξετάσουν τις περαιτέρω κινητοποιήσεις τους. Το ίδιο έπραξαν, χθες, και οι Νορβηγοί οδηγοί, ενώ οι Ιρλανδοί συνάδελφοί τους σκέφτονται να εντείνουν τις κινητοποιήσεις τους, δηλώνοντας δυσαρεστημένοι από τη δέσμευση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε μείωση της φορολογίας μέσα από τον προϋπολογισμό του Δεκεμβρίου.

Λίγα μπλόκα ξαναέκαναν την εμφάνισή τους και στη Φλαμανδία του Βελγίου, όπου οι αγρότες κατηγορούν την κυβέρνηση για καθυστέρηση αντίδρασης στο αίτημά τους για μείωση των τιμών στα καύσιμα, ενώ στην Πολωνία η κυβέρνηση ανακοίνωσε την απόφασή της να προχωρήσει σε σημαντική μείωση των δασμών στα εισαγόμενα καύσιμα, μέτρο που δε φάνηκε, εκ πρώτης, να ικανοποιεί τους διαδηλωτές.

«Θα συνεχιστεί η ένταση»

Αυξημένες για, τουλάχιστον, ένα εξάμηνο θα μείνουν οι τιμές των καυσίμων, εκτιμά, με χθεσινή της ανακοίνωση, η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας, συμπληρώνοντας, όμως, ότι αιτία δεν είναι μια νέα κρίση, αλλά «μία ένταση που επικρατεί στην αγορά, κυρίως λόγω των ατυχών χειρισμών των κυβερνήσεων, της αύξησης των τιμών από τις πετρελαϊκές εταιρίες και του πανικού που προκαλεί η ιδέα της έλλειψης πετρελαίου».

Από την πλευρά του, ο, ασκών την προεδρία του ΟΠΕΚ, υπουργός Εξωτερικών της Βενεζουέλας, Αλί Ροντρίγκεζ, τόνιζε ότι ο ΟΠΕΚ δε θα εξετάσει το θέμα στη Σύνοδό του στις 27 Σεπτεμβρίου, αλλά ότι προτίθεται να ασχοληθεί στην επόμενη Σύνοδο των 13 μελών του, το Νοέμβριο. Τις δηλώσεις αυτές συμπλήρωσε ο γγ του ΟΠΕΚ Ριλουάνου Λούκμαν, ο οποίος τόνισε ότι οι πετρελαιοπαραγωγές χώρες είναι πρόθυμες να αυξήσουν, εκ νέου, κατά 500.000 βαρέλια ημερησίως την παραγωγή τους, από τον Οκτώβριο, προκειμένου να συμβάλουν στην εφαρμογή του σταθεροποιητικού συστήματος, που υιοθετήθηκε από τον περασμένο Μάρτη, αλλά ουδέποτε υλοποιήθηκε.

Η όλη υπόθεση με τις τιμές των καυσίμων φαίνεται ότι αξιοποιείται και στην προεδρική προεκλογική εκστρατεία των ΗΠΑ. Ο νυν αντιπρόεδρος και υποψήφιος των Δημοκρατικών, Αλ Γκορ, πρότεινε να προχωρήσουν οι ΗΠΑ σε προώθηση στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου από τα στρατηγικά αποθέματα της χώρας, προκειμένου να συμβάλουν στη μείωση των τιμών. Η πρόταση, που φέρεται να εξετάζεται σοβαρά από τον Αμερικανό Πρόεδρο Μπιλ Κλίντον, προκάλεσε τις έντονες αντιδράσεις του υποψηφίου των Ρεπουμπλικάνων, Τζορτζ Μπους Τζούνιορ, που τόνισε ότι μια τέτοια κίνηση, εκτός από «ανεύθυνο προεκλογικό τέχνασμα», θέτει σε κίνδυνο «την εθνική ασφάλεια της χώρας».

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Φουντώνουν τα παζάρια για την τελική διακήρυξη (2023-12-12 00:00:00.0)
Νέες κυρώσεις στους ρωσικούς υδρογονάνθρακες (2023-02-07 00:00:00.0)
«Ανησυχούν» για τρόφιμα και καύσιμα (2008-06-14 00:00:00.0)
Απεργιακό «εκρηκτικό» μείγμα (2008-06-01 00:00:00.0)
Δεν πιάνουν τα κυβερνητικά άλλοθι (2000-10-01 00:00:00.0)
Κινητοποιήσεις σ' όλη τη χώρα για τα καύσιμα (2000-09-06 00:00:00.0)