ΝΑΥΑΓΙΟ «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ»
Εγκλημα εκ προμελέτης
Πέμπτη 28 Σεπτέμβρη 2000

Το ξημέρωμα αποκάλυψε την αλήθεια. Οι παραλίες σπαρμένες με σωσίβιες λέμβους και γύρω πτώματα
ΠΑΡΟΣ (της απεσταλμένης μας Αθηνάς ΖΥΜΑΡΗ).-

Σε ένα απέραντο μνήμα μετέτρεψε τη θάλασσα της Πάρου το φονικό δίδυμο εφοπλιστές - κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ. Η επιστράτευση από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και τα τρία εταιρικά μεγαθήρια, που κυριαρχούν στις ελληνικές θάλασσες, όλων των σαπιοκάραβων για το κυνήγι του υπερκέρδους, η έλλειψη στοιχειωδών ελέγχων για την αξιοπλοΐα αυτών των πλοίων, η σκληρή και αδιάκοπη δουλιά των πληρωμάτων, αποτελούν τις πραγματικές αιτίες που οδήγησαν στην απερίγραπτη τραγωδία που διαδραματίζεται από προχτές λίγο μετά τις 10 το βράδυ, όταν έπεσε πάνω στη βραχονησίδα Πόρτα, δύο ναυτικά μίλια ανοιχτά από το λιμάνι της Πάρου, το γέρικο επιβατηγό - οχηματαγωγό πλοίο «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ» (πρώην «ΓΚΟΛΝΤΕΝ ΒΕΡΓΙΝΑ»), με έτος κατασκευής το 1966. Απολογισμός μέχρι χτες λίγο πριν τα μεσάνυχτα: 63 νεκροί!

Το πλοίο αυτό από τις αρχές της θερινής περιόδου εκτελούσε αδιάκοπα ταξίδια στα νησιά του Αιγαίου. Σε ανύποπτο χρόνο και συγκεκριμένα κατά τη διάρκεια της πρόσφατης 7ήμερης απεργίας των ναυτεργατών για την εφαρμογή των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και ειδικά των όρων που αφορούν την καταβολή των έξτρα δεδουλευμένων των πληρωμάτων, ναυτεργάτης είχε δηλώσει: «Είμαστε εξαντλημένοι»! Σε αυτό έρχονται να προστεθούν οι επώνυμες καταγγελίες του πρωτοδεύτερου μηχανικού του πλοίου Αναστάσιου Σορόκου ότι το πλοίο ήταν «άκρως επικίνδυνο», αλλά και πληροφορίες από την πλευρά όσων ναυτεργατών επέζησαν από το ναυάγιο ότι: «Πρώτη φορά είδαμε να στρίβουμε το πηδάλιο και το πλοίο να μην "ακούει"».

Το χρονικό

Το «αξιόπλοο» σαπάκι
Στις 5 το απόγευμα της Τρίτης το «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ» ξεκινά από το λιμάνι του Πειραιά με 447 κομμένα εισιτήρια, σύμφωνα με το ηλεκτρονικό σύστημα κρατήσεων και 64 ναυτεργάτες πλήρωμα. Στους επιβάτες δεν είναι καταγραμμένα τα παιδιά που επέβαιναν. Στο τακτικό δρομολόγιο του πλοίου, που μέχρι την προηγούμενη μέρα ξεκινούσε από Πειραιά προς Πάρο, Νάξο, Εύδηλο Ικαρίας, Καρλόβασι και Βαθύ, έρχονται να προστεθούν και τα λιμάνια της Πάτμου και των Λειψών, τα οποία προσέγγιζε το «ΕΞΠΡΕΣ ΑΠΟΛΛΩΝ», όμως επειδή την Τρίτη ο αριθμός των επιβατών για το δεύτερο πλοίο δεν ήταν αρκετός, η πλοιοκτήτρια εταιρία «φόρτωσε» επιβάτες και λιμάνια του «ΑΠΟΛΛΩΝ» στο «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ».

Στις 10.10 περίπου τη νύχτα και ενώ στο Αιγαίο οι άνεμοι έφταναν τα 7 με 8 μποφόρ, το «ΣΑΜΙΝΑ» στην προσπάθειά του να προσεγγίσει το λιμάνι της Πάρου πέφτει με τη δεξιά πλευρά της πλώρης πάνω στη βραχονησίδα Πόρτα 1,8 ναυτικά μίλια έξω από το λιμάνι της Πάρου. Η πρόσκρουση ήταν τόσο σφοδρή, ώστε να δημιουργηθούν ρήγματα και να αρχίσει αυτόματα η εισροή υδάτων. Το πλοίο απότομα παίρνει μεγάλη κλίση προς τα δεξιά. Ακολουθεί κόλαση. Εκατοντάδες άνθρωποι πέφτουν στη θάλασσα, για να σωθούν όπως - όπως. Ψαροκάικα αποπλέουν από την Πάρο για τη διάσωση των ναυαγών, όμως από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας μέχρι τις 10.25 μεταδίδεται η είδηση ότι «διεξάγεται ομαλά η αποβίβαση των επιβατών στις σωσίβιες λέμβους»!

Αγγιζα πτώματα

Το βίντεο που έκανε το γύρο του κόσμου. Ναυαγός βγαίνει μόνος του στη στεριά
Το πρώτο φως της μέρας έρχεται να αποκαλύψει το ασύλληπτο μέγεθος της τραγωδίας. Στις 12.30 μεσημέρι και ενώ τα σωστικά συνεργεία εξακολουθούν να ανασύρουν τον ένα νεκρό μετά τον άλλο από τις βραχονησίδες βορειοδυτικά του νησιού, ακόμα και από την Αντίπαρο, δύο τεράστιες αίθουσες ενός δημόσιου κτιρίου, δίπλα ακριβώς από το Κέντρο Υγείας του νησιού, έχουν ήδη κατακλυστεί από πτώματα. Ολόκληρο το λιμάνι της Πάρου είναι βουτηγμένο στο πένθος. Από σοκάκια ακούγονται ανθρώπινα μοιρολόγια. Για τον Θοδωρή Καπάρο και τον 5χρονο γιο του μοιρολογάει και η πρώτη του ξαδέρφη Αρσίνα Καπάρου. Από την τριμελή οικογένεια επέζησε μόνο η μάνα, η Αγγέλα. «Βρήκαν - θα πει η Αρσίνα - τον πατέρα πνιγμένο, τα χέρια του κοκαλωμένα σε σχήμα αγκαλιάς. Ομως το παιδάκι έλειπε. Ακόμα το ψάχνουν». Παντού δάκρυα και πόνος αβάσταχτος. «Νιώσαμε ένα ισχυρό τράνταγμα λίγα λεπτά μετά τις 10 το βράδυ» ανέφερε ο Γιάννης Γιατράκος, ο οποίος ήταν να ταξιδέψει με το «ΕΞΠΡΕΣ ΑΠΟΛΛΩΝ». «Επί 20 περίπου λεπτά - συνέχισε - ακολούθησε απερίγραπτος πανικός. Κάποιος από το πλήρωμα πέταξε εδώ και εκεί σωσίβια. Ακουσα ότι έριξαν μία ή δύο σωσίβιες βάρκες στη θάλασσα. Το καράβι έγερνε επικίνδυνα. Επεσα στη θάλασσα παίρνοντας ένα σωσίβιο. Κολυμπούσα και άγγιζα πτώματα. Ακουγα κραυγές αγωνίας. Από ένα ψαροκάικο πέταξαν σκοινιά. Κατάφερα να πιάσω. Σώθηκα και ακόμα δεν το πιστεύω».

«Μόλις νιώσαμε ένα δυνατό τράνταγμα βρεθήκαμε όλοι στη δεξιά πλευρά του καραβιού "σωρός κουβάρι". Μέσα σε 20 λεπτά η δεξιά κουπαστή του πλοίου βρισκόταν στο νερό. Από ένστιχτο έπεσα στη θάλασσα χωρίς σωσίβιο. Κολύμπησα επί ένα τέταρτο. Γύρισα πίσω μου και πλοίο δεν υπήρχε. Υπήρχαν μόνο τα τεράστια κύματα. Είδα μια ψαρόβαρκα. Πιάστηκα, με είδαν αυτοί που επέβαιναν και τρόμαξαν. Με έσωσαν. Δεν πίστευα ότι ήμουν εγώ που έκανα όλα αυτά» είπε 24χρονη Αθηνά Παπασημάκη. Δραματική ήταν η εμπειρία και του Στάθη Αλεξόπουλου. «Υπολογίζω ότι η πρόσκρουση έγινε περίπου στις 10.05. Το τι ακολούθησε δεν περιγράφεται. Το πλοίο ταυτόχρονα έγερνε με γρήγορους ρυθμούς προς τα δεξιά. Επεσα στη θάλασσα. Κολυμπούσα επί δυόμισι ώρες. Ακουγα γυναίκες να φωνάζουν ότι πνίγονται αυτές και τα παιδιά τους. Φρίκη. Ενα ψαροκάικο με μάζεψε πριν πέσω σε βράχια».

Επιχείρηση παραπλάνησης

Ακριβώς την ίδια ώρα που επιβάτες και ναυτεργάτες έδιναν μάχη με το χάρο και συγκεκριμένα από τις 3 χτες τα ξημερώματα που έγινε η πρώτη επίσημη ενημέρωση από τον αρχηγό του Λιμενικού Σώματος Ανδρέα Συρίγο, άρχισε να εκτυλίσσεται μια βρώμικη επιχείρηση για το «ρίξιμο» των ευθυνών αποκλειστικά στο πλήρωμα. Ακόμα και ο Α. Συρίγος εξέφρασε την απορία «πώς στη γέφυρα δεν είδαν ολόκληρο νησί». Στους διαδρόμους του υπουργείου διαδίδονταν ενδεχόμενα, όπως ότι το πλήρωμα έβλεπε τον αγώνα, μέχρι ότι κάποιος το έριξε επίτηδες στα βράχια για λογαριασμό της εταιρίας προκειμένου αυτή να πάρει την ασφάλεια.

Πάντως αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι από τις 10.07 που κατά τον Α. Συρίγο έγινε η σύγκρουση μέχρι και τις 10.25 τα σωστικά συνεργεία είχαν «μαύρα μεσάνυχτα» και οι άνθρωποι στο πλοίο ήταν εγκαταλειμμένοι στη μοίρα τους. Επίσης γεγονός είναι ότι πρώτοι που έσπευσαν ήταν οι ψαράδες της Πάρου. Τέλος ότι η πλοιοκτήτρια εταιρία με δελτίο Τύπου που εξέδωσε στις 2.30 χτες τα ξημερώματα έδινε ως ώρα πρόσκρουσης 22.25... ενώ από το θάλαμο επιχειρήσεων δεν ήθελαν να δημοσιοποιήσουν το «δελτίο συμβάντων»...