Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία για την εννιαετία 2000 - 2008, οι εφοπλιστές έβαλαν στην τσέπη 226.822.254,98 ευρώ (!) για να δρομολογούν τα σαπάκια τους στις λεγόμενες άγονες γραμμές και στα πορθμεία
Ολα τα ποσά μοιράστηκαν σε 65 ναυτιλιακές εταιρείες την τριετία 2000 - 2002. Την εξαετία 2003 - 17/7/2008 αυξήθηκαν κατακόρυφα οι χαρακτηρισμένες σαν «άγονες γραμμές», οπότε και οι επιδοτούμενες εταιρείες έφτασαν συνολικά τις 132.
Τα παραπάνω στοιχεία περιέχονται στην απάντηση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας (4/8/2008) σε αίτηση κατάθεσης εγγράφων από βουλευτές του ΚΚΕ, με την οποία ζητούνταν οι «συνολικές επιδοτήσεις που έχουν δοθεί σε πορθμειακές και ακτοπλοϊκές εταιρείες από το 2000 έως σήμερα, κατά εταιρεία». Η απάντηση του υπουργείου συμπληρώνει παλιότερα στοιχεία που παρουσίασε πρόσφατα ο «Ρ» και σύμφωνα με τα οποία, από το 1991 μέχρι και το 1999, άλλα 26.676.000 ευρώ δόθηκαν σαν επιδότηση σε ναυτιλιακές εταιρείες.
To ακτοπλοϊκό σύστημα στην Ελλάδα απαρτίζεται από 356 γραμμές, από τις οποίες οι 84 ακτοπλοϊκές και οι 30 πορθμειακές είναι επιδοτούμενες. Οι ίδιοι οι εφοπλιστές εφηύραν τον όρο «άγονη γραμμή», εντάσσοντας στα τακτικά δρομολόγια των εταιρειών τους κάποια λιγότερο εμπορικά λιμάνια, προκειμένου να αποσπούν τεράστιες επιδοτήσεις, αντιστρόφως ανάλογες με τις υπηρεσίες που προσφέρουν στους νησιώτες των απομακρυσμένων περιοχών της χώρας.
Για να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος της φιλοεφοπλιστικής πολιτικής ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, αλλά και τις υπηρεσίες που προσφέρει ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ στους εφοπλιστές, στηρίζοντας στρατηγικές κατευθύνσεις αυτής της πολιτικής, αρκεί να σκεφτεί ότι τα ποσά της επιδότησης εκτοξεύτηκαν από το 2003 και έπειτα. Ηταν η χρονιά που το ΠΑΣΟΚ, με τη στήριξη της ΝΔ, έθεσε σε εφαρμογή το νόμο 2592/2001 και κατάργησε το «CABOTAGE» στην ακτοπλοΐα, χαρακτηρίζοντας «ενδεικτικό το σύστημα ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών». Εξασφάλισε έτσι καθεστώς πλήρους ασυδοσίας για τους εφοπλιστές στον καθορισμό των δρομολογίων και των τιμών στα εισιτήρια και τα ναύλα, με οδυνηρές συνέπειες για τους ναυτεργάτες, γενικότερα τους εργαζόμενους και τους κατοίκους των νησιών.
Οπως είχε αποκαλύψει ο «Ρ» σε δημοσίευμά του στις 20 Ιούλη 2008, το 2003, χρόνος κατάργησης του «CABOTAGE» στην ακτοπλοΐα, τα εισιτήρια των πλοίων αυξήθηκαν κατά 65%, οι κρατικές επιδοτήσεις αυξήθηκαν κατά 110% και διπλασιάστηκαν οι γραμμές που χαρακτηρίζονταν «άγονες». Στη συνέχεια, το 2008, παρατηρείται τριπλασιασμός των επιδοτήσεων των «άγονων γραμμών», παράλληλα με τη μονοπώληση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, αφού σύμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, οι τρεις επιχειρηματικοί όμιλοι, «MIG», «Grimaldi Group» και «Sea Star Capital», ελέγχουν το 85% της κίνησης στα δρομολόγια του Αιγαίου και το 80% της Αδριατικής.
Από τις εταιρείες που επιδοτήθηκαν την εξαετία 2003 - 2008, τα πρωτεία κρατάει η «Σι Λινκ Φέρρις ΝΕ» (28.746.384,79 ευρώ) και την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν οι:
Ο μποναμάς των επιδοτήσεων γίνεται ακόμα πιο αποδοτικός με την ταυτόχρονη εφαρμογή του ΠΔ 144 (Ιούλης 2006), το οποίο δίνει τη δυνατότητα στους εφοπλιστές να δρομολογούν σαπάκια ηλικίας μεγαλύτερης των 30 χρόνων. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα 49 επιβατηγά ακτοπλοϊκά πλοία που βρίσκονται σήμερα εν πλω, τα 19 έχουν έτος κατασκευής μεταξύ 1971 - 1979 και τα 13 κατασκευάστηκαν από το 1975! Αυτά τα υπέργηρα καράβια δρομολογούνται ως επί το πλείστον στις λεγόμενες «άγονες γραμμές».