«Το πρόβλημα της Παιδείας είναι βαθιά κοινωνικό»

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ με αφορμή τις βάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ - ΤΕΙ, για την κατάσταση στην εκπαίδευση και στο εξεταστικό σύστημα

Τετάρτη 27 Αυγούστου 2008

Eurokinissi

«Είτε με την άνοδο είτε με την κάθοδο των βάσεων εισαγωγής το κόστος της εκπαίδευσης γίνεται κάθε χρόνο μεγαλύτερο για τη λαϊκή οικογένεια, ενώ η μόρφωση και τα άλλα δικαιώματα της νέας γενιάς υπονομεύονται ολοένα και βαθύτερα. Αυτό είναι το αποτέλεσμα της αντιλαϊκής - αντιεκπαιδευτικής πολιτικής των κυβερνήσεων της ΝΔ σήμερα, του ΠΑΣΟΚ χτες». Αυτά τονίζονται μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ με αφορμή τα αποτελέσματα των εξετάσεων. Στην ανακοίνωση αναφέρει τα εξής:

«Οι χιλιάδες των νέων που μένουν εκτός ΑΕΙ - ΤΕΙ, μπροστά στο αδιέξοδο της σκόπιμα ανύπαρκτης δημόσιας επαγγελματικής μόρφωσης, θα μετατραπούν και πάλι σε βορά των εμπόρων της κατάρτισης και των αποθρασυμένων, απ' τις χαριστικές ρυθμίσεις της ΕΕ και της κυβέρνησης, ιδιοκτητών των "κολεγίων". Ενα μεγάλο κομμάτι από τους νέους εισακτέους στην ανώτατη εκπαίδευση, παιδιά λαϊκών οικογενειών, θα αναγκαστούν να δουλεύουν και να σπουδάζουν μαζί για να αντιμετωπίσουν τα έξοδα της φοίτησης σε τμήματα που συχνά αποτελούν δεξαμενές ανεργίας και προπονητήρια ευέλικτης απασχόλησης.

Οι μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης με τη συναίνεση του ΠΑΣΟΚ στην ανώτατη εκπαίδευση (Νόμος - Πλαίσιο, αξιολόγηση, μεταπτυχιακά - δύο κύκλοι σπουδών, αναγνώριση των ιδιωτικών ψευτοπανεπιστημίων κλπ.), όπως και οι αλλαγές στις άλλες εκπαιδευτικές βαθμίδες, οδηγούν σε ακόμη μεγαλύτερη εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης απ' το νηπιαγωγείο ως το πανεπιστήμιο. Ερχονται να υλοποιήσουν τη στρατηγική της Λισαβόνας και της Μπολόνιας για ολοκληρωτική ευθυγράμμιση της εκπαίδευσης με τις ανάγκες κερδοφορίας των μονοπωλίων. Στο πλαίσιο αυτό η πραγματικά ανώτατη εκπαίδευση γίνεται κάθε μέρα και πιο απρόσιτη για τα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων», υπογραμμίζει το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ.

«Παραπλανητική η συζήτηση για το εξεταστικό»

«Αυτή την αντιδραστική πολιτική αποβλέπει να σκεπάσει ο παρατεταμένος διάλογος για το νέο εξεταστικό, που με τυμπανοκρουσίες προαναγγέλλει η κυβέρνηση», εξηγεί το Γραφείο Τύπου του Κόμματος και συνεχίζει: «Η συζήτηση για το εξεταστικό είναι άγονη και παραπλανητική, γιατί το πρόβλημα της Παιδείας δεν είναι τεχνοκρατικό, αλλά βαθιά κοινωνικό. Στην εκμεταλλευτική κοινωνία, το εξεταστικό σύστημα αποτυπώνει το σκοπό της εκπαίδευσης, που είναι η ταξική επιλογή. Τα στατιστικά στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι η διεύρυνση της ανώτατης εκπαίδευσης συνοδεύεται με αναλογική μείωση των παιδιών των λαϊκών στρωμάτων. Κανένα εξεταστικό σύστημα δεν μπορεί να εξασφαλίσει τη μείωση των φροντιστηρίων, την αυτονομία του Λυκείου, το δικαίωμα στη μόρφωση των οικονομικά και κοινωνικά αδύναμων μαθητών, όταν η μόρφωση θεωρείται εμπόρευμα, όταν η ανεργία καλπάζει κι ο ανταγωνισμός για μια "θέση στον ήλιο" γίνεται αδυσώπητος. Πολύ περισσότερο που, όπως δείχνουν οι προτάσεις του Προέδρου του ΕΣΥΠ, οι προθέσεις της κυβέρνησης κινούνται σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση.

Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκεται και η υποκριτική πρόταση του Συνασπισμού για ελεύθερη δήθεν πρόσβαση. Πρόταση που διατηρεί την προεπιλογή στο Λύκειο και μετατοπίζει την τελική επιλογή και τ' ακόμη ακριβότερα φροντιστήρια στο πανεπιστήμιο, σε συνθήκες που ευνοούν την καλλιέργεια εξαρτήσεων και συναλλαγών.

Το εξεταστικό σύστημα δεν μπορεί να βρει δίκαιη λύση:

Κάτω από αυτές τις προϋποθέσεις μια λιγότερο οδυνηρή για τη σημερινή πραγματικότητα τεχνική διαδικασία επιλογής θα μπορούσε να έχει τη μορφή κάποιων "μεταλυκειακών" εξετάσεων σε 2 - 3 μαθήματα σχετικά με το επιστημονικό αντικείμενο όπου προσανατολίζεται ο υποψήφιος. Μέσα δε από κατάλληλο συνδυασμό εξετάσεων σε 4 - 5 το πολύ μαθήματα να μπορεί να καλυφθεί ακόμη και το σύνολο των πανεπιστημιακών τμημάτων. Το όποιο σύστημα θα πρέπει ωστόσο οπωσδήποτε να εξασφαλίζει την απεριόριστη δυνατότητα πολλαπλών επιλογών προτίμησης, το δικαίωμα επανάληψης της διαδικασίας όσες φορές επιθυμεί ο υποψήφιος, την κατοχύρωση βαθμολογίας, την ιδιαίτερη μέριμνα και για τους εργαζόμενους και τα παιδιά ειδικών κατηγοριών (μειονότητες, ΑμΕΑ, φτωχών λαϊκών στρωμάτων), ενώ η ευθύνη της διαδικασίας θα πρέπει να ανήκει στο Υπουργείο Παιδείας με τη συμβολή της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Το ουσιαστικότερο ωστόσο ζήτημα είναι πως το σύνθετο πρόβλημα της Παιδείας συνδέεται με τον αγώνα για ν' αλλάξουν οι γενικότερες οικονομικές και κοινωνικές προϋποθέσεις που το γεννούν και το αναπαράγουν. Απαιτεί ρήξη με την πολιτική της ΕΕ, που βρίσκεται πίσω από όλες τις αντιδραστικές εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, ως την ανατροπή της», καταλήγει η ανακοίνωση.