Σενάρια για το εξεταστικό
Τρίτη 2 Σεπτέμβρη 2008

Eurokinissi

Φουντώνει ο διάλογος για το εξεταστικό, στον απόηχο των αποτελεσμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων και λίγο πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Σε μία χρονική περίοδο που έχουν αναδειχτεί σε όλο τους το μεγαλείο τα ταξικά χαρακτηριστικά της εκπαίδευσης, που οι ιδιώτες ετοιμάζονται να δεχτούν την πελατεία που τους έχει εξασφαλίσει η πολιτική ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΕΕ, η όλη κουβέντα για το εξεταστικό έρχεται τελικά να βολέψει όσους θέλουν το λαό αποπροσανατολισμένο από τα πραγματικά μεγάλα προβλήματα της Παιδείας.

Κοινό σημείο των προτάσεων που διαχέονται προκειμένου και να μετρηθούν αντιδράσεις, είναι να δοθεί ενεργός ρόλος στα πανεπιστήμια σε ό,τι αφορά την επιλογή των εισαγομένων, ενώ αυτό που διαφοροποιείται είναι το σε ποιο σημείο - λύκειο ή πανεπιστήμιο - και με τι διαδικασίες θα γίνεται η επιλογή. Γιατί, όπως ξεκαθάρισε και ο ίδιος ο υπουργός Παιδείας μιλώντας σε ραδιοφωνικό σταθμό την περασμένη Τετάρτη, «κάπου πρέπει να υπάρχει το αξιολογικό φίλτρο. Είναι θέμα πολιτικής απόφασης και κοινωνικής συναίνεσης το αν το φίλτρο αυτό θα βρίσκεται πριν από την εισαγωγή στα πανεπιστήμια ή μέσα σ' αυτά». Αυτή η αποκαλυπτική για τις προθέσεις της κυβέρνησης δήλωση αποτυπώνει μια πραγματικότητα, ότι δηλαδή το εξεταστικό σύστημα δεν μπορεί να πάψει να ανταποκρίνεται στο σκοπό της εκπαίδευσης σήμερα, που είναι η ταξική επιλογή, γι' αυτό και η πρόσβαση σε πραγματικά ανώτατη εκπαίδευση όλο και δυσχεραίνει για τα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων.

Είτε πάντως πρόκειται για σύστημα με εξετάσεις απευθείας από τα πανεπιστήμια, είτε για «ξεκαθάρισμα» στο πρώτο έτος σπουδών, είτε για θέσπιση μεταλυκειακής φροντιστηριακής τάξης, είτε για μείωση του χρόνου σπουδών σε άλλες βαθμίδες και αύξηση των λυκειακών τάξεων, κοινό σημείο των προτάσεων είναι η διαδικασία επιλογής και επομένως και η διατήρηση των φροντιστηρίων, της σύνδεσης του λυκείου με την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση, τους φραγμούς για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών.

Σήμερα - και όσο δεν εξασφαλίζονται οι προϋποθέσεις για ένα εκπαιδευτικό σύστημα που θα καλύπτει τις σύγχρονες ανάγκες όλων ανεξαιρέτως των παιδιών του λαού - η συζήτηση για το εξεταστικό είναι αποπροσανατολιστική κι έχει σκοπό απλά, τη συνέχεια και συμπλήρωση των αντιλαϊκών αντιεκπαιδευτικών αναδιαρθρώσεων.

Προϋπόθεση για να βρει απάντηση το ζήτημα της πρόσβασης είναι η καθιέρωση ενός σχολείου που θα μορφώνει και θα καλλιεργεί ολόπλευρα την προσωπικότητα κάθε μαθητή ώστε να του επιτρέπει ελεύθερα να επιλέξει τη μετέπειτα πορεία του, η συγκρότηση συστήματος δημόσιας και δωρεάν υψηλού επιπέδου επαγγελματικής μόρφωσης. Ανώτατη Εκπαίδευση χωρίς κύκλους σπουδών, επιχειρηματικό προσανατολισμό και πτυχία κουρελόχαρτα.