ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑΣ
Νησιώτες και ναυτεργάτες θα πληρώσουν τη ζημιά
Παρασκευή 13 Οχτώβρη 2000

Οι ασκοί του Αιόλου έχουν ανοίξει πλέον για τα καλά στο Αιγαίο. Η πυροδότηση της έντασης του ανταγωνισμού μεταξύ των εφοπλιστών, μετά τις αποφάσεις του κυβερνητικού συμβουλίου που μεταφέρουν την κόντρα Παναγόπουλου - Σφηνιά από το Ιόνιο και στο Αιγαίο, δεν προμηνύει κάτι καλό για το επιβατικό κοινό. Αντίθετα όλες οι ενδείξεις προμηνύουν νέα δεινά. Η ευκολία με την οποία 18 εταιρίες ανακοίνωσαν ότι ακινητοποιούν τα πλοία στις 27 Οκτώβρη επιβεβαιώνει το ασύδοτο της δράσης του εφοπλιστικού κεφαλαίου, προαναγγέλλει τα χειρότερα, όταν αυτό που σήμερα εμφανίζεται ως μονοπωλιακή κατάσταση υπό τον έλεγχο των Μινωικών, γίνει ισχυρότερο με την είσοδο και των Αττικών Επιχειρήσεων. Τα ισχυρά τραπεζικά κεφάλαια που βρίσκονται πίσω από τις εμφανιζόμενες ως αυτοδύναμες εταιρίες (κύρια Τσέιζ Μανχάταν για τον Παναγόπουλο και Σίτιμπανκ για τον Σφηνιά) φαίνεται να κινούν τα νήματα σ' αυτή τη φάση του ανταγωνισμού. Ως θύματα καταγράφονται ήδη όχι μόνο οι 81 νεκροί του ναυαγίου του «Σαμίνα» αλλά και οι χιλιάδες μικρομέτοχοι των εταιριών (κύρια οι Κρητικοί) τους οποίους οι εφοπλιστές επιχειρούν τώρα να χρησιμοποιήσουν ως πολιορκητικό κριό για να εξασφαλίσει - η κάθε πλευρά - ευρύτερη βάση υποστήριξης ενόψει του ξαναμοιράσματος των αδειών σκοπιμότητας. Η Γνωμοδοτική Επιτροπή Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών που καλείται να εγκρίνει τις νέες άδειες σκοπιμότητας θα συνεδριάσει την ερχόμενη Τρίτη. Οι σχετικές πληροφορίες αναφέρουν πως θα εγκριθούν οι τέσσερις άδειες που έχουν ζητήσει οι Παναγόπουλος - Στρίτζης (μια για Ηράκλειο και μια για Δωδεκάνησα από Πειραιά καθώς και δύο για Κυκλάδες - Βόρειο Αιγαίο από Ραφήνα). Από την πλευρά της η ΑΝΕΚ έχει προγραμματίσει για το Σάββατο την πανηγυρική παραλαβή ενός νέου πλοίου από ναυπηγείο της Σουηδίας. Αυτά στο επίπεδο των εντυπώσεων και της ψυχολογικής ενθάρρυνσης των μικρομετόχων που σπεύδουν να πουλήσουν (τώρα πουλάνε οι της ΑΝΕΚ και των Μινωικών, όπως πέρσι πουλούσαν οι των Αττικών Επιχειρήσεων που δεν είχαν πάρει τότε άδειες σκοπιμότητας).

Αυτό που αποκρύπτουν τόσο οι εφοπλιστές όσο και η ηγεσία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας (εμφανίστηκε χτες με ανακοίνωση να δηλώνει πως δεν υποκύπτει σε εκβιασμούς) είναι το γεγονός πως μετά και το μοίρασμα των νέων αδειών αυτό που θα παραμείνει ως έχει και μάλιστα θα οξυνθεί,είναι η εντατικοποιημένη υπερεκμετάλλευση πλοίων, πληρωμάτων και επιβατών. Οι προοπτικές ειδικά για τις χαμηλού ενδιαφέροντος γραμμές, είναι εξαιρετικά δυσοίωνες για τους νησιώτες.


Θ.Λ.