Πρώτος μας σταθμός το Αουσβιτς (Auschwitz I & II) της Πολωνίας: Το μεγαλύτερο στρατόπεδο εξόντωσης του Γ' Ράιχ. Αυτό που μας προξένησε εντύπωση εδώ, πέραν της φρίκης των ναζιστικών θηριωδιών (μιας φρίκης ωστόσο πλήρως απογυμνωμένης από τα αίτια που την προκάλεσαν), ήταν η έλλειψη οποιασδήποτε αναφοράς, μνημείου κ.λπ. στον Κόκκινο Στρατό. Εκτός του ότι 10άδες χιλιάδες Σοβιετικοί στρατιώτες εξοντώθηκαν στο Αουσβιτς, περίπου 600.000 έδωσαν τη ζωή τους μαχόμενοι για την απελευθέρωση της Πολωνίας (δίχως να συνυπολογίζουμε τους χιλιάδες νεκρούς κομμουνιστές της πολωνικής αντίστασης). Το Γενάρη του 1945 η 60ή Στρατιά του Κόκκινου Στρατού απελευθέρωσε και το Αουσβιτς. Ολα αυτά όμως αντιμετωπίζονται πλέον ως γεγονότα «μη-γενόμενα», έχοντας κυριολεκτικά διαγραφεί ολοκληρωτικά από την «επίσημη» Ιστορία.
Στη συνέχεια, επισκεφτήκαμε το στρατόπεδο συγκέντρωσης του Μπούχενβαλντ (Buchenwald) της Γερμανίας. Και εδώ η πρώτη «ψυχρολουσία» δεν άργησε να έρθει. Στο «ενημερωτικό» φυλλάδιο που μοιράστηκε σε όλους, ο Κόκκινος Στρατός αναφερόταν ως «σοβιετική δύναμη κατοχής»! Ο δε χώρος χαρακτηριζόταν ως «τόπος μνήμης», τόσο για τη λειτουργία του ως ναζιστικού στρατοπέδου συγκέντρωσης, όσο και για τη μετέπειτα 5χρονη λειτουργία του ως «χώρος κράτησης» των «στελεχών του εθνικοσοσιαλιστικού καθεστώτος» από τους Σοβιετικούς!
Ανάμεσα σε αυτούς που εκτελέστηκαν στο Μπούχενβαλντ (με σφαίρα στο κεφάλι) ήταν και ο ΓΓ του ΚΚ Γερμανίας Ερνστ Τέλμαν. Προς τιμήν του, η Γερμανική Λαοκρατική Δημοκρατία (ΓΛΔ) έστησε στο χώρο όπου δολοφονήθηκε μια λιτή, σεμνή τιμητική πλακέτα. Μετά το 1991, προστέθηκε από κάτω μια «επεξηγηματική» επιγραφή, στην οποία τονιζόταν με σαρκαστικό ύφος ότι η ανάρτηση της πλακέτας αυτής από τη ΓΛΔ έγινε για προπαγανδιστικούς λόγους...
Και μια πραγματικά συγκινητική στιγμή: Οταν οι αγωνιστές της ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ κατέθεσαν στεφάνι στο μνημείο των θυμάτων και με υψωμένες τις κόκκινες σημαίες και τις γροθιές τους άρχισαν να τραγουδούν τη Διεθνή, οι εργάτες που λίγο δίπλα δούλευαν σε έργα συντήρησης, σταμάτησαν τη δουλειά. Ενας εξ αυτών, στη καρότσα του φορτηγού, σήκωσε σφιγμένη τη γροθιά του για λίγα δευτερόλεπτα. Μήπως γι' αυτό λοιπόν χρειάζονται σήμερα τα «αντικομμουνιστικά μνημόνια»;
Τα γενεσιουργά αίτια του φασισμού αποσιωπούνται. Ο φασισμός ως φαινόμενο αποδίδεται σε ψυχολογικούς παράγοντες: Στην «παράνοια» των ναζί, στα πληγωμένα εθνικά αισθήματα των Γερμανών, κ.λπ. Πουθενά δε φαίνεται η σχέση του μονοπωλιακού κεφαλαίου (γερμανικού αλλά και διεθνούς) με τους Ναζί, τόσο στην πορεία ανόδου τους στην εξουσία, όσο και μετέπειτα. Πουθενά δεν αναφέρεται το γεγονός ότι ο φασισμός δεν αποτελούσε αποκλειστικά «γερμανικό» ή «ιταλικό» φαινόμενο, αλλά πρόβαλλε ως «λύση» στα αδιέξοδα της αστικής τάξης παγκοσμίως (ιδιαίτερα μετά την διεθνή οικονομική κρίση του 1929).
Η δεκαετία του 1930 υπήρξε μια εποχή όπου ο καπιταλισμός, πληγωμένος από την κρίση του και αδυνατώντας να επιβληθεί με τα διαθέσιμα ιδεολογικοπολιτικά μέσα ενσωμάτωσης, άρχισε να καταφεύγει όλο και περισσότερο στη βία και τον απολυταρχισμό. Πολλά από τα κατασταλτικά μέτρα που εφαρμόστηκαν στη Γερμανία και την Ιταλία υιοθετήθηκαν και σε άλλες χώρες υπό καθεστώς αστικής «δημοκρατίας».
Και τότε και σήμερα, πρώτοι στο στόχαστρο της αστικής επιθετικότητας βρέθηκαν οι κομμουνιστές και το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα. Οχι τυχαία, μιας και αυτοί αποτέλεσαν το βασικό εμπόδιο στην επίτευξη της πολυπόθητης «εργασιακής ειρήνης», που τελικά και επιβλήθηκε με τα όπλα. Σίγουρα μια ταύτιση των δύο εποχών είναι παρακινδυνευμένη και δεν είναι αυτή η πρόθεσή μας. Σκοπός μας είναι η υπεράσπιση της ιστορικής μνήμης από την αντικομμουνιστική αναθεώρηση που επιχειρεί σήμερα ο ιμπεριαλισμός, αυτός δηλαδή που γέννησε το φασισμό, που γέννησε και συνεχίζει να γεννά τους πολέμους, τις αλληλοσφαγές λαών, την εκμετάλλευση.
Ο ιμπεριαλισμός σήμερα προσπαθεί να προλάβει καταστάσεις, να χρεοκοπήσει στη συνείδηση των εκμεταλλευομένων μαζών την επικαιρότητα του σοσιαλισμού. Η απάντηση βρίσκεται στην αντεπίθεση, στη συγκρότηση του αντιιμπεριαλιστικού - αντιμονοπωλιακού μετώπου, με στόχο τη λαϊκή εξουσία - οικονομία.
Η αντικομμουνιστική επίθεση δεν είναι υπόθεση μόνο των κομμουνιστών. Είναι υπόθεση όλων των εργαζομένων, των αγροτών, της νεολαίας, όλων των προοδευτικών και δημοκρατικών ανθρώπων, ανεξάρτητα από τις όποιες διαφωνίες τους με το ΚΚΕ ή το σοσιαλισμό που γνωρίσαμε. Το γιατί μάς το υπενθυμίζουν τα λόγια του πάστορα Martin Niemoller, βγαλμένα από την ίδια του την εμπειρία στη ναζιστική Γερμανία (επέζησε από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης του Νταχάου και του Σάτσενχαουζεν):
«Πρώτα ήρθαν για τους κομμουνιστές, αλλά δε διαμαρτυρήθηκα γιατί δεν ήμουν κομμουνιστής.
Μετά ήρθαν για τους Εβραίους, αλλά δεν διαμαρτυρήθηκα γιατί δεν ήμουν Εβραίος.
Μετά ήρθαν για τους συνδικαλιστές, αλλά δε διαμαρτυρήθηκα γιατί δεν ήμουν συνδικαλιστής.
Μετά ήρθαν για τους Καθολικούς, αλλά δεν διαμαρτυρήθηκα γιατί ήμουν Προτεστάντης.
Μετά ήρθαν για μένα, αλλά δεν υπήρχε πια κανείς να διαμαρτυρηθεί».