ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
Αγοραία αντίληψη, καλλιτεχνική υποβάθμιση
Παρασκευή 24 Απρίλη 2009

ΧΑΡ.ΜΠΙΛΙΟΣ

Μία μόνο νέα παραγωγή της ΕΛΣ περιλαμβάνεται στο νέο πρόγραμμα. Οι υπόλοιπες, «συμπαραγωγές» με θέατρα του εξωτερικού
Στον «αστερισμό» των συμπαραγωγών με θέατρα του εξωτερικού κινείται σχεδόν ολοκληρωτικά ο προγραμματισμός για την περίοδο 2009 - 2010, στην Εθνική Λυρική Σκηνή, που ανακοινώθηκε χτες από τον καλλιτεχνικό διευθυντή της, Τζοβάνι Πάκορ και τον αντιπρόεδρο του ΔΣ της Λυρικής, Φώτη Παπαθανασίου. Ενταγμένο πλέον στη λογική της οικονομίας της αγοράς, με «άλλοθι» ότι οι συμπαραγωγές αποτελούν αποδοτική μέθοδο περικοπής δαπανών, το μοναδικό λυρικό θέατρό μας αποκτά ολοένα και περισσότερο συμπεριφορά ατζέντη, κομίζοντας μέσω ξένων γραφείων σχεδόν εξ ολοκλήρου ξένες παραγωγές και οδηγώντας στην απραξία, το μαρασμό και την ουσιαστική κατάργησή του το ντόπιο καλλιτεχνικό δυναμικό.

«Η μέθοδος με την οποία πραγματοποιούνται οι συμπαραγωγές δεν προσφέρει τίποτε στον πολιτισμό της Ελλάδας ούτε και στην εξέλιξη του καλλιτεχνικού της δυναμικού», τονίζει ο Σύλλογος Πρωταγωνιστών ΕΛΣ. «Η αποκλειστική ευθύνη της πρότασης και η εκτέλεσή της αφήνονται εν λευκώ στα συνεργαζόμενα θέατρα. Η πρωτογενής καλλιτεχνική δημιουργία του δυναμικού του θεάτρου ατροφεί. Η συμμετοχή της ΕΛΣ είναι η τριτοκοσμική φτηνή κατασκευή σκηνικών και κοστουμιών, ενώ οι τεχνικοί της ΕΛΣ...αντιμετωπίζονται αποικιακά. Στις αθηναϊκές παραστάσεις η ΕΛΣ "δανείζει" ορχήστρα, χορωδία και μικρά ρολάκια. Ασφαλώς όσοι προκρίνουν αυτές τις επιλογές θριαμβολογούν για την ισοτιμία της ΕΛΣ με μεγάλα θέατρα. Θριαμβολογία παντελώς ψευδεπίγραφη».

Σ' αυτό το κλίμα, η αναγγελία δημιουργίας Εργαστηρίου Οπερας, με στόχο να λειτουργήσει ως πλατφόρμα δημιουργίας νέων καλλιτεχνών, μοιάζει τραγική ειρωνεία. Κι αυτά σε μια περίοδο που οι εργαζόμενοι της Λυρικής καταγγέλλουν τις προθέσεις της διοίκησης για συρρίκνωση της ΕΛΣ - θυμίζουμε τις πρόσφατες κινητοποιήσεις τους ενάντια στο κλείσιμο της σκηνής οπερέτας - ενώ αυτές τις μέρες πραγματοποιούν στάσεις εργασίας, διεκδικώντας το επίδομα πολιτιστικής επιμόρφωσης, που αδικαιολόγητα δεν έχουν λάβει.

«Ο προγραμματισμός βασίζεται σε τρεις άξονες: καλλιτεχνικό, λογιστικό και οικονομικό», ανέφερε ο Τζ. Πάκορ, σημειώνοντας ότι «η όπερα είναι είδος πολύ ακριβό», πως με τις «συμπαραγωγές μοιράζουμε το κόστος» και ότι «φέτος ο προϋπολογισμός ως το κόστος παραγωγής είναι μικρότερος κατά 1,2 εκ. ευρώ». Των συμπαραγωγών υπεραμύνθηκε και ο Φ. Παπαθανασίου, που σε ερώτηση για το πού θα τραγουδήσουν οι Ελληνες λυρικοί τραγουδιστές απάντησε πως «πρέπει να λάβει κανείς υπόψη του και το κοινό» (σ.σ. βλέπε εισιτήρια). Ανέφερε ότι «μ' ένα και μοναδικό λυρικό θέατρο δεν μπορεί να υπάρξει φυσιολογική καλλιτεχνική εξέλιξη», ενώ χαρακτήρισε «χρόνια παθογένεια ότι η ΕΛΣ χρηματοδοτείται με ποσό πολύ κατώτερο από τα πραγματικά ανελαστικά της έξοδα, που ανέρχονται στα 21 εκ. ευρώ», λέγοντας ότι «ο προϋπολογισμός της πρέπει να είναι 40 εκ. ευρώ για να λειτουργεί σωστά». Οσον αφορά στο πολιτιστικό επίδομα, δεσμεύτηκε «μέχρι τις 20/5 οι εργαζόμενοι να έχουν πάρει το ήμισυ του έτους και μέχρι 20/6 όλο το ποσό», ενώ για την απουσία της ΕΛΣ στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών, μετά από 50χρονη αδιάκοπη παρουσία, είπε ότι «το Ελληνικό Φεστιβάλ δεν ήθελε να εντάξει τη Λυρική στο πρόγραμμά του». Οι καλλιτέχνες, πάντως, μιλούν για «βαθύτερη απαξίωση της ΕΛΣ» και «ευθύνη της διεύθυνσης».