ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΕΣ ΠΛΟΙΟΥ «CAPTAIN VALENTIN K»
Εγκλωβισμένοι χωρίς νερό, τροφή και φως

Σοκαριστικές οι εικόνες που αντίκρισαν οι συνδικαλιστές ΠΕΜΕΝ - ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ χτες, φτάνοντας στο πλοίο, όπου με ευθύνη εργοδοσίας και αρμόδιων αρχών 13 μετανάστες ναυτεργάτες έχουν εγκαταλειφθεί πλήρως

Παρασκευή 11 Σεπτέμβρη 2009

Μακριά από τις πατρίδες τους και σε άθλιες συνθήκες είναι παρατημένοι οι ναυτεργάτες του «CAPTAIN VALENTIN K», μάρτυρες της εφοπλιστικής ασυδοσίας
Τα ξύλα της αυτοσχέδιας ψησταριάς - μάλλον από βαρέλι κομμένο στη μέση - είχαν αρπάξει φωτιά. Πάνω στην ψησταριά που είχε τοποθετηθεί στην πρύμνη του καραβιού, ήταν ένα τσουκάλι μαυρισμένο που περιείχε το μεσημεριανό. Οι καμπίνες και οι χώροι ενδιαίτησης ήταν σκοτεινοί, μόνο με φακό φαινόταν κάτι, και σε άθλια κατάσταση. Δεν υπάρχει φως, ούτε νερό για λάτρα. Η δυσοσμία κυριαρχούσε παντού.

Αυτές ήταν οι πρώτες εικόνες που αντίκρισαν οι συνδικαλιστές της αντιπροσωπείας των ταξικών ναυτεργατικών σωματείων ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, με το που πάτησαν χτες το πρωί το πόδι τους στο φορτηγό «CAPTAIN VALENTIN K» συνοδευόμενοι από δημοσιογράφους του «Ρ» και του «902». Το πλοίο βρίσκεται σε ένα από τα μεγαλύτερα αγκυροβόλια της Μεσογείου, αυτό του Πειραιά. Μέσα σε αυτό, εγκλωβισμένοι και ταυτόχρονα εγκαταλειμμένοι από εταιρεία και αρμόδιες αρχές, βρίσκονται 12 Ουκρανοί ναυτεργάτες και ένας Ρώσος. Η μετάβαση στο πλοίο έγινε με σκάφος (λάντζα).

Οι πρώτες στιγμές ήταν σοκαριστικές, όμως η συνέχεια ήταν ακόμα χειρότερη. Οι συνδικαλιστές άρχισαν τη συνομιλία με τον καπετάνιο του πλοίου. Κάθε κουβέντα του ήταν «γροθιά στο στομάχι».

«Το πλήρωμα φτάσαμε να ζούμε σαν τα ζώα», ήταν μία από τις πρώτες φράσεις του. «Είμαστε εδώ από τις 22 Ιουλίου. Από τις αρχές του Σεπτέμβρη τέλειωσαν τα καύσιμα. Οι μηχανές δεν δουλεύουν, τα ψυγεία χάλασαν. Η τροφή τελείωσε». Για την ατομική τους καθαριότητα ο καπετάνιος και άλλα μέλη του πληρώματος μας έδειξαν έναν κουβά που βρισκόταν στην πρύμνη. «Μαζεύουμε με τον κουβά θαλασσινό νερό για να πλυθούμε», ανέφερε ο πλοίαρχος και εξήγησε ότι οι δεξαμενές του πλοίου έχουν καθαρό νερό, όμως επειδή δεν δουλεύουν οι μηχανές δεν μπορούν να αντληθούν!

Και βέβαια είναι όλοι απλήρωτοι, ανάλογα με το πότε μπαρκάρισαν, από 9 έως 14 μήνες!

Ως διαχειρίστρια εταιρεία εμφανίζεται η «Chester Shipping». Εχει γραφεία στον Πειραιά (Φίλωνος 60) και έχει εγκαταλείψει πλήρωμα και πλοίο επειδή βρίσκεται σε διαδικασία κατάσχεσης. Εκπρόσωπός της εμφανίζεται ο Πίτερ Κοστούκ και η εταιρεία συνεχίζει ανενόχλητη τις επιχειρηματικές δραστηριότητές της με τα υπόλοιπα δύο πλοία της, αφού, με βάση το κατάπτυστο θεσμικό πλαίσιο για την προστασία των εφοπλιστών που έχουν χτίσει διαχρονικά όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις, θεωρείται εδώ ως πρακτορείο, καθώς δηλώνει έδρα τον ...Παναμά.

Οσον αφορά τις αρμόδιες αρχές, είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ το πλοίο βρίσκεται εδώ από τις 22 Ιούλη, μόλις προχτές και αυτό μετά από καταγγελία των ταξικών ναυτεργατικών σωματείων, εμφανίστηκαν στο πλοίο λιμενικοί από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά και τις υγειονομικές υπηρεσίες της Νομαρχίας, οι οποίοι, βέβαια, απλώς διαπίστωσαν το πρόβλημα και αποχώρησαν. Μάλιστα, ήταν τέτοια η ...γενναιοδωρία του νομάρχη Πειραιά Γιάννη Μίχα (στέλεχος του ΠΑΣΟΚ) που τους έστειλε 20 μπουκάλια μικρά νερό και λίγη τροφή. Ομως, με ελεημοσύνες - όπως ειπώθηκε από τους ναυτεργάτες - δε λύνεται το πρόβλημά τους.

Ιδια τα προβλήματα για Ελληνες και αλλοδαπούς ναυτεργάτες

Ο γραμματέας της ΠΕΜΕΝ Θανάσης Ευαγγελάκης, μιλώντας στους ναυτεργάτες του πλοίου, ξεκαθάρισε ότι τα ναυτεργατικά σωματεία θα είναι συνεχώς στο πλευρό τους μέχρι να λυθεί το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν και συνέχισε λέγοντας ότι αποτελούν και αυτοί θύματα του εφοπλιστικού κεφαλαίου που στο όνομα της κερδοφορίας του και με τις πλάτες της πολιτικής της ελευθερίας δράσης του κεφαλαίου, δε διστάζει να επιβάλει σε ναυτεργάτες απάνθρωπες συνθήκες εργασίας και διαβίωσης, να τους εγκαταλείψει στην τύχη τους. Ανέφερε, μάλιστα, χαρακτηριστικά ότι υπάρχουν εγκαταλειμμένοι Ελληνες ναυτεργάτες μέσα στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά, όπως αυτοί των πλοίων του εφοπλιστή Αγούδημου. Τους υπογράμμισε ότι ο αγώνας είναι κοινός, γιατί κοινός είναι ο ταξικός αντίπαλος.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ ναυτεργάτες φτάνουν να τρώνε ανάβοντας ...φωτιά στην πρύμνη πλοίου, οι Ελληνες εφοπλιστές, εν μέσω κρίσης, εξακολουθούν να πλέουν σε πελάγη κερδών. Οπως αναφέρεται στο ναυτιλιακό Τύπο, για το 2009 «έχουν κάνει σχεδόν το 25% του παγκόσμιου τζίρου επενδύοντας έως τώρα 2,4 δισ. δολάρια για την απόκτηση 121 πλοίων».