ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Διόδια και στην Εγνατία μέχρι το καλοκαίρι
Πέμπτη 17 Δεκέμβρη 2009

Από πρόσφατη κινητοποίηση του ΚΚΕ με αίτημα την κατάργηση όλων των διοδίων
Σαν να μην έφταναν τα πανάκριβα χαράτσια που πληρώνουν τώρα οι οδηγοί στην ιδιωτικοποιημένη Εθνική Οδό, διόδια θα πληρώνουν μέχρι το καλοκαίρι και στην Εγνατία Οδό, παρότι ο αυτοκινητόδρομος αυτός, που στοίχισε πάνω από 6,5 δισ. ευρώ, κατασκευάστηκε αποκλειστικά με χρήματα του εργαζόμενου λαού. Αυτό επιβεβαίωσαν χτες κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο υπουργός Υποδομών Δ. Ρέππας και ο υφυπουργός Γ. Μαγκριώτης.

Οι οδηγοί θα πληρώνουν τα διόδια σε 12 τουλάχιστον σταθμούς που κατασκευάζονται κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου συνολικού μήκους 670 χιλιομέτρων, από την Ηγουμενίτσα ως την Αλεξανδρούπολη. Οσον αφορά το ύψος του χαρατσιού, οι υπουργοί κράτησαν κρυφά τα χαρτιά τους λέγοντας μόνο ότι θα είναι μικρότερο από αυτό που πληρώνει ο λαός στους οδικούς άξονες που έχουν παραχωρηθεί στους ιδιωτικούς ομίλους. Για την επιβολή των διοδίων προφασίστηκαν τόσο την αποπληρωμή δανείων 1 δισ. ευρώ που συνήφθηκαν για την κατασκευή του έργου, όσο και το κόστος συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου, που υπολογίζεται σε 60 εκατ. ευρώ το χρόνο. Επίσης ανακοίνωσαν ότι παράλληλα με την έναρξη πληρωμής των διοδίων θα αρχίσουν να λειτουργούν και 4 ή 5 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών, οι οποίοι το πιθανότερο είναι να παραχωρηθούν σε ιδιώτες με μακροχρόνιες μισθώσεις.

Οι δύο υπουργοί παραδέχτηκαν ότι τα διόδια που πληρώνει ο λαός στους αυτοκινητόδρομους που εκμεταλλεύονται οι ιδιωτικοί όμιλοι με συμβάσεις παραχώρησης, που ψήφισαν από κοινού ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, είναι πανάκριβα και θα γίνουν ακριβότερα μέσα στο 2010, όπως προβλέπουν οι συμβάσεις. Επανέλαβαν ότι θα επαναδιαπραγματευτούν τις συμβάσεις, ώστε να περιοριστούν οι αυξήσεις, ενώ το όλο εγχείρημα θα συνοδευτεί και με την κατασκευή αξιόπιστων παράπλευρων οδικών δικτύων. Πάντως τις διαπραγματεύσεις με τους κατασκευαστικούς ομίλους και τις τράπεζες που θα ξεκινήσουν το 2010 τις χαρακτήρισαν δύσκολες. Στο μεταξύ ο λαός θα εξακολουθήσει να πληρώνει τα πανάκριβα διόδια, ακόμη και στους παράπλευρους σταθμούς που ξεφυτρώνουν ήδη σαν τα ... «μανιτάρια»!

Εμμένουν σε «συμβάσεις παραχώρησης» και ΣΔΙΤ

Ο Δ. Ρέππας ανακοίνωσε επίσης την ακύρωση της υπάρχουσας δημοπράτησης τόσο των επεκτάσεων της Αττικής Οδού, όσο και του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, ωστόσο πρόσθεσε ότι και τα δύο έργα θα επαναδημοπρατηθούν για να κατασκευαστούν πάλι με τη μέθοδο των συμβάσεων παραχώρησης, γεγονός που επιφέρει πανάκριβα τέλη για το λαό και τεράστια κέρδη για τους κατασκευαστές.

Ειδικότερα ο υπουργός για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού δήλωσε ότι το έργο θα επαναδημοπρατηθεί σε ένα χρόνο και θα «δένει» με το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αττικής, αφού σήμερα ένα τμήμα του (Μεσόγεια - Καλύβια) βρίσκεται εκτός Ρυθμιστικού και για ένα άλλο (Σπάτα - Αεροδρόμιο) δεν υπάρχουν περιβαλλοντικές μελέτες.

Ο υπουργός Υποδομών ανακοίνωσε επίσης ότι: Μέχρι το τέλος Μάρτη 2010 θα παρουσιάσει νομοσχέδιο για τους νέους τρόπους ανάθεσης μελετών και δημοσίων έργων. Θα δημιουργηθεί σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης έργων και μελετών, που θα περιλαμβάνει τα βασικά στοιχεία του κάθε έργου (ημερομηνίες δημοπράτησης, υπογραφής της σύμβασης και ολοκλήρωσης, προϋπολογισμούς, περιβαλλοντικούς όρους, τον ανάδοχο κ.ά.). Τα στοιχεία του έργου θα βρίσκονται στο διαδίκτυο και θα ανανεώνονται τουλάχιστον κάθε τρίμηνο.

Τέλος, ανακοινώθηκε ότι υπάρχει μια «μαύρη τρύπα» που συνίσταται: Σε ένα κονδύλι 2,4 δισ. ευρώ δεκάδων έργων που έχουν εξαγγελθεί, αλλά δεν υπάρχει χρηματοδότηση. Σε 1 δισ. ευρώ δάνεια για την Εγνατία και σε 1,5 δισ. δάνεια για τα μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Σε πάνω από 1 δισ. ευρώ για απαλλοτριώσεις μόνο για τα οδικά έργα των συμβάσεων παραχώρησης. Σε πάνω από 1 δισ. ευρώ για αποπληρωμές των εργολάβων. Πάντως δήλωσαν ότι τα έργα θα γίνουν είτε με δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, είτε με τη σταδιακή αύξηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, είτε με ΣΔΙΤ...