ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ - ΜΟΥΝΤΙΑΛ
Το μεγάλο φαγοπότι των χορηγών
Κυριακή 11 Απρίλη 2010

Icon

Στο φάσμα των χορηγών βρίσκεται και η Εθνική Ελλάδας
Δισεκατομμύρια δολάρια δαπανώνται από πολυεθνικές χορηγούς σε μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις. Η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή, η FIFA και η UEFA, όπως και άλλες μεγάλες διεθνείς συνομοσπονδίες έχουν ταυτίσει την ύπαρξη τέτοιων διοργανώσεων με επενδύσεις και κέρδη των χορηγών. Το Παγκόσμιο Κύπελλο της Νότιας Αφρικής το καλοκαίρι, πάνω από 120 δισ. ευρώ θα πάνε στις μεγάλες εταιρείες που σπονσοράρουν τη διοργάνωση. Σε ερώτηση πρόσφατα προς τον Σεπ Μπλάτερ πρόεδρο της ΦΙΦΑ για την οικονομική λειτουργία του Μουντιάλ η απάντηση ήταν... στυγνή, αλλά αντανακλά απόλυτα την πραγματικότητα:

«Το επαγγελματικό ποδόσφαιρο είναι σύμφυτο με τη διαφήμιση, τους χορηγούς. Δεν μπορούμε να ξεφύγουμε από αυτό το μοντέλο. Αυτό φέρνει το χρήμα. Ο,τι και να κάνουμε αυτή είναι η αλήθεια».

Η υποκρισία σε όλο της το μεγαλείο. Πριν 7 χρόνια σε συνέντευξή του στη γαλλική εφημερίδα «ΕΚΙΠ» ο Μπλάτερ έλεγε... άλλα: «Αν οι χορηγοί καταδυναστεύουν το παγκόσμιο ποδόσφαιρο θα μιλάμε για συμφορά. Πρέπει να βρεθεί μια λύση, αφού το άθλημα από τη φύση του έχει στοιχεία του ερασιτεχνικού αθλητισμού». Ο ορισμός της αντίφασης.

Στο ίδιο μήκος κύματος

Ομως και ο Μισέλ Πλατινί, αφεντικό της ΟΥΕΦΑ, φάσκει και αντιφάσκει: «Οι χορηγοί είναι απαραίτητοι στο σύγχρονο ποδόσφαιρο. Ασφαλώς και δεν θα πρέπει να αντικαθιστούν τους θεσμούς όμως καλώς ή κακώς είναι απαραίτητοι». Ως γνωστόν, ο ίδιος είναι φίλα προσκείμενος σε μεγάλη αθλητική εταιρεία και όπου σταθεί και όπου βρεθεί κάνει... λεζάντα υπέρ της.

Στα γήπεδα της Ν. Αφρικής θα γίνει ένα ακόμη εμπορευματοποιημένο Μουντιάλ...
Τα οικονομικά μεγέθη είναι τεράστια . Η ΦΙΦΑ έχει υπογράψει συμφωνίες δισ. ευρώ με τις εταιρείες που διαφημίζονται ως οι αποκλειστικοί χορηγοί του Μουντιάλ της Νότιας Αφρικής. Επόμενο είναι αυτοί οι «κολοσσοί» να θέλουν με τη σειρά τους να διαφυλάξουν ότι τα προϊόντα τους θα είναι τα μόνα που που θα φέρουν το λογότυπο του Παγκοσμίου Κυπέλλου... Οπως γίνεται πάντα με βάση τις συμφωνίες ανάμεσα στους χορηγούς και τις οργανωτικές επιτροπές έχουν θεσπιστεί αυστηρές ποινές και περιορισμοί σε περίπτωση που κυκλοφορήσουν στην αγορά προϊόντα με τα σήματα των αγώνων. Επιπλέον, ο κανονισμός αναφέρει ότι σε απόσταση 2 χιλιομέτρων από τα γήπεδα που θα διεξάγονται οι ποδοσφαιρικοί αγώνες και 200 μέτρων από οποιαδήποτε εκδήλωση της διοργάνωσης δε θα μπορεί να υπάρχει καμιά άλλη διαφημιστική πινακίδα, εκτός από αυτή των βασικών χορηγών της διοργάνωσης. Επίσης, καμιά άλλη επιχείρηση - ανεξάρτητα από την απόσταση - δε θα μπορεί να φέρει πουθενά τη λέξη «Μουντιάλ» ή στη διαφήμισή της να περιλαμβάνει κάποια σύμβολα. Για παράδειγμα, μια μικρή αεροπορική εταιρεία χρησιμοποίησε σήμα με τα χρώματα της χώρας και τελικά τιμωρήθηκε με πρόστιμο 100.000 ευρώ και υποχρεώθηκε να αλλάξει το σήμα της. Οσο για τους υπόλοιπους επίδοξους παραβάτες κινδυνεύουν ακόμη και με 6μηνη φυλάκιση.

Οσοι, πάντως, βρεθούν στη Νότια Αφρική τις ημέρες του τουρνουά θα πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη. Οι τιμές των ενοικιαζόμενων δωματίων έχουν ανέβει κατά 50% σε σχέση με πέρυσι.

Και ριάλιτι στα σκαριά...

Το φετινό Παγκόσμιο Κύπελλο φαίνεται, αλλά και θα είναι, διαφορετικό συγκριτικά με τα προηγούμενα. Μια βασική αλλαγή που ανακοινώθηκε αφορά στην ανάδειξη του κορυφαίου παίκτη εκάστοτε αγώνα. Μέχρι σήμερα, η τεχνική επιτροπή της FIFA ήταν αυτή που επέλεγε τον παίκτη που θα λάμβανε την τιμητική διάκριση, πλέον όμως, ο ρόλος αυτός περνά στους φιλάθλους.

Ολα αυτά έχουν να κάνουν βέβαια με σπόνσορες, αυτή είναι η εποχή τους. Οι φίλαθλοι ανά τον πλανήτη θα μπορούν να ψηφίζουν μέσω κινητών τηλεφώνων, αλλά και του ίντερνετ τον παίκτη της προτίμησής τους. Πίσω από την καινοτομία αυτή, βρίσκεται η εταιρεία που παράγει την μπίρα Budweiser, η οποία και θα λανσάρει διάφορες μεθόδους promotion για να επιλέγεται ο φίλαθλος που θα απονέμει το τρόπαιο στον MVP καθενός από τους 64 αγώνες του προγράμματος.

Βασισμένο σε μια άλλη δραστηριότητα της ίδιας εταιρείας, θα δημιουργηθεί και το Bud House, ένα κανονικό ριάλιτι δηλαδή. Το σπίτι θα στηθεί στο Κέιπ Τάουν και θα φιλοξενήσει 32 άτομα, ένα από κάθε χώρα που συμμετέχει. Από το ξεκίνημα της διοργάνωσης, οι 16 γυναίκες και 16 άνδρες θα κοιμούνται σε δωμάτια ανάλογα με τους ομίλους που έχουν σχηματιστεί στο Μουντιάλ, ενώ οι δύο φιναλίστ θα πάρουν ως έπαθλο εισιτήρια για τον τελικό...


Ανδρ. ΠΑΓΑΝΟΠΟΥΛΟΣ