ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Φτιάχνουν τον εκπαιδευτικό της αγοράς

Καθοριστικό βήμα για το διαφοροποιημένο σχολείο είναι το πολυνομοσχέδιο που παρουσιάστηκε χτες στο Υπουργικό Συμβούλιο

Τετάρτη 14 Απρίλη 2010

Eurokinissi

Ενα πολυνομοσχέδιο που προετοιμάζει τους εκπαιδευτικούς του «νέου» σχολείο της αγοράς, του σχολείου των χορηγών, των διαφοροποιημένων προγραμμάτων και των πολλών ταχυτήτων, παρουσίασε, χτες, στο Υπουργικό Συμβούλιο, το υπουργείο Παιδείας. Σε αντίθεση με τον τίτλο του πολυνομοσχεδίου («Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού») ο εκπαιδευτικός υποβαθμίζεται, αλλάζει ρόλο, οι εργασιακές του σχέσεις διαλύονται πλήρως και αποσυνδέεται τελείως το πτυχίο απ' το επάγγελμα. Η μονιμότητα, πλέον, θα είναι όνειρο θερινής νυκτός, αφού, μέχρι την «κατάκτησή» της, ο εκπαιδευτικός θα περνάει από διάφορα στάδια «δοκιμασίας», που σκοπό έχουν την υποταγή στις απαιτήσεις του «νέου» σχολείου.

Πρακτικά, το νέο σύστημα προσλήψεων και διορισμών που ανακοίνωσε το υπουργείο, όπου περίσσεψαν οι αναφορές στην «αξιοκρατία» και τη «διαφάνεια», βάζει ένα νέο λαβύρινθο στη θέση του παλιού. Τελικός σκοπός είναι να υπάρχουν μόνο «ευέλικτοι» εκπαιδευτικοί που θα ασκούν τον παιδαγωγικό τους ρόλο, γνωρίζοντας ότι εάν δεν ακολουθούν τους «νέους» κανόνες, θα αξιολογηθούν αρνητικά.

Στα υπόλοιπα θέματα του πολυνομοσχεδίου, περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για την ενίσχυση του κύρους των κολεγίων, ρυθμίζονται - με όρους αγοράς - θέματα που αφορούν την Ανώτατη εκπαίδευση και καταργείται η βάση του 10 για τις πανελλαδικές εξετάσεις.

Αποδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών


Παρακάτω περιγράφουμε τη διαδρομή που θα ακολουθεί ο νέος εκπαιδευτικός, ελπίζοντας στη μονιμοποίηση:

Σημειώνουμε ότι θα υπάρξουν μεταβατικές διατάξεις, οι οποίες ορίζουν την παύση του ισχύοντος πίνακα προϋπηρεσίας στις 30 Ιουνίου 2010. Για δύο χρόνια οι εκπαιδευτικοί, που είναι στους παλιούς πίνακες θα διορίζονται με αναλογία 60%-40%. Οταν περάσουν αυτές οι δύο χρονιές όσοι δεν έχουν διοριστεί (και δε θα 'ναι λίγοι), εφόσον έχουν εμπειρία δύο χρόνων, θα ...πριμοδοτούνται στους πίνακες επιτυχόντων ΑΣΕΠ με μέσο όρο βαθμολογίας 50-54. Τέλος, ο χρόνος παραμονής των εκπαιδευτικών στον τόπο πρώτου διορισμού - εάν τα καταφέρουν, είναι το ελάχιστο 3 χρόνια.

Στο δρόμο για το σχολείο της αγοράς

Με υλοποίηση της νέας διοικητικής δομής της χώρας με το σχέδιο «Καλλικράτης», η προοπτική για τους εκπαιδευτικούς είναι να προσλαμβάνονται από τα σχολεία ή τις Διευθύνσεις. Το κάθε σχολείο θα έχει την «ευθύνη» για τη λειτουργία του, θα ψάχνει χορηγούς, αφού θα χρηματοδοτείται από την «τοπική κοινωνία». 'Η, όπως λέει το πολυνομοσχέδιο, «στόχος είναι ο προσδιορισμός των αναγκαίων εκπαιδευτικών να συνδέεται με το σχολείο, το οποίο είναι η κεντρική μονάδα σχεδιασμού - προγραμματισμού».

Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο εντάσσεται και η αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και της σχολικής μονάδας. Με την αυτοαξιολόγηση, το κάθε σχολείο πια, θα έχει ευθύνη για τη λειτουργία του, θα πρέπει να ανταγωνίζεται το διπλανό του. Χαρακτηριστικό είναι ο έλεγχος των πόρων της σχολικής μονάδας, η διαμόρφωση του σχολικού προγράμματος κ.ά. Στην ουσία είναι το πρώτο και καθοριστικό βήμα για το σπάσιμο του ενιαίου της εκπαίδευσης που ετοιμάζεται.

Το πολυνομοσχέδιο, όσον αφορά το θέμα του σχολείου και των εκπαιδευτικών, προωθεί, στην ίδια λογική, τους μάνατζερ εκπαίδευσης, ενώ «παίζει» με τις εντυπώσεις στο θέμα των αποσπάσεων. Για τα στελέχη εκπαίδευσης υποκριτικά μειώνει το ποσοστό μοριοδότησης της συνέντευξης, αλλά εισάγει νέα κριτήρια συνέντευξης ώστε να ανταποκρίνονται οι υποψήφιοι στις ανάγκες του σχολείου της αγοράς. Οι αποσπασμένοι, πλέον, θα παίρνουν τις μονάδες μετάθεσης της σχολικής μονάδας που υπηρετούν ή της πλησιέστερης στην υπηρεσία ή στο φορέα απόσπασης σχολικής μονάδας. Πάντως, οι αποσπασμένοι στην κεντρική υπηρεσία του υπουργείου, στα γραφεία των Περιφερειακών Διευθύνσεων, των Διευθύνσεων και Γραφείων Εκπαίδευσης, διατηρούν τα προνόμιά τους λαμβάνοντας επιπλέον δύο μονάδες μετάθεσης...