Παπαγεωργίου Βασίλης |
ΣΕ ΜΙΑ ΕΚΘΕΣΗ 1.000 σελίδων ο ΠΟΕ εκτιμά ότι κάποιες από τις ευρωπαϊκές επιχορηγήσεις «αποτελούν εξαγωγικές επιχορηγήσεις», που απαγορεύονται από τον ΠΟΕ και ζητά από τις Βρυξέλλες να τις ανακαλέσει αμέσως, κάτι που σημαίνει ότι πρέπει να συμβεί μέσα σε 90 ημέρες.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΛΕΥΡΑ της η «Airbus» εκτιμά ότι το βασικό στοιχείο της μήνυσης, που κατηγορούσε την εταιρεία ότι επιχορηγούνταν από τους Ευρωπαίους, απερρίφθη από τον ΠΟΕ. «Το 70% των αμερικανικών μηνύσεων απερρίφθησαν και πολλές κατηγορίες αποδείχθηκαν ανακριβείς», εκτιμά η «Airbus», η οποία μελετά την προσφυγή στο δευτεροβάθμιο όργανο του ΠΟΕ.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή άλλωστε δήλωσε σε ανακοίνωσή της «απογοητευμένη από κάποια από τα συμπεράσματα της ειδικής επιτροπής» του ΠΟΕ. Εξάλλου, η ΕΕ δήλωσε έτοιμη να διαπραγματευτεί ένα φιλικό διακανονισμό με τις ΗΠΑ για τον αεροναυπηγικό τομέα.
Η ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ δήλωσε ότι η απόφαση του ΠΟΕ είναι «μία μεγάλη νίκη για τις ΗΠΑ», όπως ανέφερε ο Αμερικανός εκπρόσωπος Εμπορίου Ρον Κερκ. Και η αμερικανική εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών «Boeing» χαιρέτισε «τη μεγάλη δικαστική νίκη» και ζήτησε από την «Airbus» να επιστρέψει τα 4 δισεκατομμύρια δολάρια που έχει λάβει.
Η «ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ» μάχη μεταξύ «Airbus» και «Boeing» ξεκίνησε το 2004 με την προσφυγή της πρώτης εναντίον της δεύτερης στον ΠΟΕ με την κατηγορία της παραβίασης των αρχών του «ελεύθερου ανταγωνισμού» που απαγορεύει την όποια κρατική επιχορήγηση στις αεροπορικές βιομηχανίες. Αφορμή ήταν η απόφαση σειράς κρατών - μελών της ΕΕ να επιδοτήσουν την «Airbus» με 4 δισ. δολάρια για την κατασκευή του αεροσκάφους «Α350».
ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ είναι ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ, που διαμαρτύρεται για την κρατική επιδότηση της «Airbus», διατηρεί για τον εαυτό της το δικαίωμα της επιδότησης της «Boeing» με 23,6 δισ. δολάρια!
Ο «πόλεμος» πήρε ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις από τη στιγμή που η «Airbus» κατέκτησε την πρώτη θέση στην αεροναυπηγική βιομηχανία εδώ και τρία χρόνια, εκτοπίζοντας την «Boeing».
Η ΣΗΜΑΣΙΑ της διένεξης, πέραν της αυτονόητης οικονομικής διάστασης, μεγαλώνει αν λάβει κανείς υπόψη ότι οι δύο εταιρείες ανταγωνίζονται πλέον και στο στρατιωτικό τομέα και επηρεάζει τις εξελίξεις στον τομέα των παγκόσμιων αεροπορικών μεταφορών. Γι' αυτό εξάλλου η «μάχη» ξεπερνά τα όρια του επιχειρηματικού πολέμου.