ΜΟΥΝΤΙΑΛ 2010
Η μάχη της ... φανέλας

Πίσω από τους αγώνες του Παγκόσμιου Κυπέλλου υπήρξε για άλλη μια χρονιά ανελέητος πόλεμος των αθλητικών πολυεθνικών, με σκοπό την απόκτηση του μεγαλύτερου κέρδους

Κυριακή 11 Ιούλη 2010

Η αυλαία του 19ου Παγκόσμιου Πρωταθλήματος ποδοσφαίρου πέφτει σήμερα το βράδυ με τη διεξαγωγή του τελικού που θα κρίνει τον κάτοχο του τροπαίου για τα επόμενα χρόνια. Ομως, όποιο και να είναι το αποτέλεσμα του σημερινού παιχνιδιού (μέχρι την ώρα που γραφόταν το κείμενο δεν είχαν οριστικοποιηθεί οι αντίπαλοι) και ανεξάρτητα από το ποιος θα είναι ο κερδισμένος και ποιος ο ηττημένος, το Κύπελλο του Μουντιάλ από κάποιους έχει ήδη σηκωθεί στον... έβδομο ουρανό. Και μάλιστα όχι κενό... αλλά γεμάτο από δισ. δολάρια, τα οποία αφορούν στα κέρδη των πολυεθνικών. Αυτών, δηλαδή, που πολύ πριν τους αγώνες και ξέχωρα από τα αγωνιστικά ζητήματα στην ουσία είναι οι πραγματικοί κερδισμένοι της διοργάνωσης.

Ντέρμπι των εταιρειών

Πολύ πριν την έναρξη των αγώνων, αλλά και κατά τη διάρκεια της διοργάνωσης, εκτός των όσων συνέβαιναν εντός αγωνιστικού χώρου μια ακόμη μεγαλύτερη μάχη διεξαγόταν στο παρασκήνιο. Αυτή αφορούσε τις κόντρες συμφερόντων των πολυεθνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στα αθλητικά προϊόντα και επί της ουσίας κατέχουν τη μερίδα του λέοντος όσον αφορά τα κομμάτια της πίτας των κερδών. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι τρεις «κολοσσοί» του χώρου - ADIDAS, NIKE και PUMA - εκπροσωπήθηκαν συνολικά από 29 ομάδες που συμμετέχουν στο Παγκόσμιο Κύπελλο. Μόνο τρεις χώρες δεν ήταν μέλη της συγκεκριμένης αλυσίδας και αυτές ήταν η Ονδούρα (που ντύθηκε στην ισπανική JOMA), η Χιλή (προτίμησε την αμερικανική ΒROOKS) και η Βόρεια Κορέα (που αποφάσισε να χρησιμοποιήσει ρούχα της ιταλικής LEGEA). Ξεχωριστή είναι η περίπτωση της εθνικής Αγγλίας, η οποία έχει την UMBRO, που εδώ και τρία χρόνια όμως είναι θυγατρική της NIKE.

Για τις τρεις κυρίαρχες πολυεθνικές, τα οικονομικά οφέλη ήταν ήδη τεράστια από τις πωλήσεις των προϊόντων πριν το Μουντιάλ, ενώ κατά τη διάρκεια των αγώνων σημαντικό ρόλο έπαιξε η πορεία της κάθε ομάδας που υπάγεται στην κάθε εταιρεία, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι σε περίπτωση αποτυχίας για τον τελικό στόχο (π.χ. Βραζιλία, Αργεντινή) οι ανάλογες εταιρείες έχουν και... χασούρα. Απλώς περιορίζονται το κέρδη τους σε σχέση με τα προβλεπόμενα σχέδια.

Κερδισμένη έτσι και αλλιώς

Η «NIKE» ήταν η πραγματική κερδισμένη από την κόντρα της Ολλανδίας με τη Βραζιλία
Η ADIDAS έχει τη μερίδα του λέοντος, καθώς 12 ομάδες χρησιμοποιούν προϊόντα της και μεταξύ αυτών συμπεριλαμβάνονται ορισμένες από τις κορυφαίες, όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Ισπανία, η Αργεντινή, καθώς και η οικοδέσποινα Νότια Αφρική, αλλά και οι Δανία, Ελλάδα, Ιαπωνία, Μεξικό, Νιγηρία, Παραγουάη και Σλοβακία. Αν και τα πράγματα εξελίχθηκαν ανάποδα για τη γερμανική πολυεθνική, αφού στις περισσότερες περιπτώσεις των ομάδων της δεν έγινε κάτι το ιδιαίτερο (μόνο η Γερμανία και η Ισπανία ήταν αυτές που ξεχώρισαν), εντούτοις κάθε άλλο παρά χαμένη μπορεί να θεωρηθεί. Και αυτό γιατί είναι ο χορηγός του Μουντιάλ και κατασκευάστρια εταιρεία της μπάλας που χρησιμοποιήθηκε. Μάλιστα, παρά τις επικρίσεις που δέχτηκε η «Τζαμπουλάνι», η εν λόγω εταιρεία υπέγραψε συμβόλαιο και με την ΟΥΕΦΑ, ώστε η συγκεκριμένη μπάλα να είναι αυτή που θα χρησιμοποιηθεί στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα του 2012. Παράλληλα, με «βαρύ χαρτί» σε ατομικό επίπεδο τον Λιονέλ Μέσι της Αργεντινής και άλλους 200 ποδοσφαιριστές που διαφημίζουν τα προϊόντα της, η ΑDIDAS είδε τα κέρδη της να εκτοξεύονται και να πλησιάζουν τον αρχικό στόχο της εταιρείας για είσπραξη περίπου 1,3 δισ. ευρώ την περίοδο του Μουντιάλ.

Με... τουλίπες «γιάτρεψε» τις σφαλιάρες

Μεγάλος αντίπαλος της ADIDAS είναι η αμερικανική NIKE, η οποία απορρόφησε την UMBRO και θεωρείται η μεγαλύτερη εταιρεία αθλητικών παγκοσμίως, σύμφωνα με την εκπρόσωπό της Σοφί Νικολέτ. Στόχος της NIKE ήταν να πραγματοποιήσει πωλήσεις ύψους 1,5 δισ. ευρώ κατά τη διάρκεια του Μουντιάλ. Μεγάλα «όπλα» της εταιρείας ήταν η εθνική Βραζιλίας, μια ομάδα που έχει φιλάθλους σε όλα τα σημεία του πλανήτη, αλλά και η φιλόδοξη φέτος Αγγλία (μέσω της UMBRO). Ομως το όνειρο της NIKE για έναν τελικό μεταξύ των δύο ομάδων έλαβε τέλος πολύ νωρίς (αρχικά στη φάση των 16 με τον αποκλεισμό της Αγγλίας και μετέπειτα της Βραζιλίας στους οκτώ). Την ίδια ώρα, οι μέτριες εμφανίσεις των δύο βασικών αστεριών που εκπροσωπούν την εταιρεία, του Πορτογάλου Κριστιάνο Ρονάλντο και του Αγγλου Γουέιν Ρούνι, ήρθαν σαν κερασάκι στην τούρτα των απογοητεύσεων (στην οποία μάλιστα υπάγεται και ο αποκλεισμός της Σερβίας και της Πορτογαλίας). Παρ' όλα αυτά, η ΝIKE είδε μια δική της ομάδα, την Ολλανδία, να αποκλείει το βαρύ πυροβολικό της, τη Βραζιλία, οπότε κάθε άλλο παρά απογοήτευση δεν έπιασε τα στελέχη της εταιρείας, αφού πάντα όταν συμβαίνει αυτό (αποκλεισμός της Βραζιλίας), η ομάδα που το πετυχαίνει συγκεντρώνει πάνω της όλα τα φώτα της δημοσιότητας. Πόσο μάλλον, όταν αυτή που το κάνει είναι η πάντα προσοδοφόρα σε διαφήμιση Ολλανδία.

Ουρουγουάη και Γκάνα ρέφαραν για την «Puma τη σφαλιάρα από τον αποκλεισμό των Ιταλών
.

Σανίδα σωτηρίας... οι εκπλήξεις

Οσον αφορά την PUMA, η μεγάλη της δύναμη ήταν η παγκόσμια πρωταθλήτρια Ιταλία, όμως οι ελπίδες αποδείχτηκαν φρούδες, αφού οι Ατζούρι... ήλθον - είδον και ...απήλθον άρον άρον. Ωστόσο, η συγκεκριμένη εταιρεία τα τελευταία χρόνια έχει σπρώξει όλες τις προσπάθειές της στην... κατάκτηση της Αφρικής. Γι' αυτό πολλοί θεωρούσαν ότι παίζει σπίτι της, αφού από τις 6 ομάδες της Μαύρης ηπείρου που αγωνίστηκαν οι 4 (Ακτή Ελεφαντοστού, Αλγερία, Καμερούν, Γκάνα) ήταν δικές της. Τελικά, τα προσχήματα από τις αποτυχίες των Ιταλών και των περισσότερων αφρικανικών ομάδων σώθηκαν από την Γκάνα που έφθασε μια ανάσα πριν την πρόκριση στους τέσσερις και την Ουρουγουάη (η οποία απέκλεισε τους Γκανέζους), οι οποίες θεωρούνται οι ευχάριστες εκπλήξεις της φετινής διοργάνωσης. Ο στόχος της PUMA ήταν να διπλασιάσει τα κέρδη της το 2010, με αφορμή το Παγκόσμιο Κύπελλο (στη Γαλλία πουλήθηκαν 50.000 φανέλες της Εθνικής Αλγερίας, από μετανάστες που ζουν στη χώρα), ώστε να είναι ενισχυμένη στη μάχη που αναμένεται να δοθεί τα επόμενα χρόνια, αφού η ADIDAS έχει αρχίσει και... λιγουρεύεται την Αφρική.



Για μια ακόμη φορά η Εθνική Γερμανίας αποτέλεσε το βαρύ χαρτί της «Adidas»

Mπ.ΤΣ.