ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ
Υποδομές και εργαζόμενοι στα δόντια των πολυεθνικών

Η συμφωνία, στην οποία κατέληξε η κυβέρνηση, δίνει πανωπροίκι στους ιδιώτες και αφήνει ξεκρέμαστους τους εκατοντάδες εργαζόμενους

Πέμπτη 2 Σεπτέμβρη 2010

Οι πολυεθνικές ισχυροποιούν την παρουσία τους στα Ναυπηγεία, σε βάρος των πραγματικών λαϊκών αναγκών και των δικαιωμάτων των εργαζομένων
Την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων «για τα ζητήματα των υποβρυχίων και το μέλλον των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ (Ναυπηγεία Σκαραμαγκά)» ανακοίνωσε και επίσημα χτες το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, προδιαγράφοντας νέες αρνητικές εξελίξεις για τους εργαζόμενους και συνολικά για το λαό, που βλέπει ένα στρατηγικό τομέα της παραγωγής να γίνεται φιλέτο στα δόντια πολυεθνικών ομίλων.

Η γερμανική «Thyssen Krupp Marine Systems», στην οποία ανήκουν τα Ναυπηγεία, και η «Αbu Dhabi Mar», που έχει εκφράσει την πρόθεση να αγοράσει το τμήμα που κατασκευάζει πολεμικά πλοία, ανταγωνίζονται για να εξασφαλίσουν τους καλύτερους όρους παραμονής και εισόδου αντίστοιχα στο Σκαραμαγκά, διεκδικώντας μάλιστα και επιπλέον «προίκα» από τα λεφτά του ελληνικού λαού σε παραγγελίες και ζεστό χρήμα.

Στη σύσκεψη που ολοκληρώθηκε προχτές λίγο πριν τα μεσάνυχτα στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας, με τη συμμετοχή και του υπουργού Ε. Βενιζέλου, έπεσαν στο τραπέζι και άλλες απαιτήσεις των δύο εταιρειών, οι οποίες αφορούν στην πρόωρη εκταμίευση των κονδυλίων που υπολείπονται από τις παραγγελίες του πολεμικού ναυτικού.

Σύμφωνα με τη χτεσινή ανακοίνωση του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, «το κείμενο της οριστικής και αναλυτικής σύμβασης κινείται απολύτως μέσα στις προβλέψεις του Frame work Agreement (σ.σ. πλαίσιο συμφωνίας) της 18ης Μαρτίου 2010».

Το συγκεκριμένο πλαίσιο προέβλεπε την παραλαβή από τη Γερμανία του υποβρυχίου που «γέρνει», τριών ακόμα που είναι υπό κατασκευή στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και την παραγγελία δύο επιπλέον, ανεβάζοντας το αρχικό τίμημα του κατασκευαστικού προγράμματος από 2,85 δισ. ευρώ στα 4 δισ. ευρώ περίπου, με ανοιχτό το ενδεχόμενο και άλλων παραγγελιών από το Πολεμικό Ναυτικό διαφόρων τύπων πλοίων επιφανείας.

Σε βάρος των λαϊκών αναγκών

Εκτός από το πανωπροίκι στις πολυεθνικές, οι εξελίξεις αφήνουν εντελώς ξεκρέμαστους και τους 1.300 εργαζόμενους των Ναυπηγείων. Σύμφωνα με ανακοίνωση του Ε. Βενιζέλου στις 29 Ιούλη, στη συμφωνία προβλέπεται ο «διαχωρισμός και η εκποίηση μέσω πλειστηριασμού ορισμένων στοιχείων περιουσιακών των Ναυπηγείων, τα οποία δεν είναι αναγκαία για τη λειτουργία τους στον τομέα των αμυντικών εξοπλισμών και τα Ναυπηγεία αναλαμβάνουν την υποχρέωση για τα επόμενα 15 χρόνια να περιοριστούν και να μην αναπτύξουν μη στρατιωτικές, δηλαδή πολιτικές, δραστηριότητες».

Δηλαδή, μεθοδεύεται η πλήρης διάλυση του παραγωγικού τμήματος των Ναυπηγείων, στο όνομα του να αποδεσμευτεί η κυβέρνηση από το πρόστιμο των 250 εκ. ευρώ που της έχει επιβάλει η Κομισιόν για παλιότερες κρατικές ενισχύσεις προς τα ναυπηγεία.

Η απαλλαγή από τα πρόστιμα ήταν βασικός όρος των πολυεθνικών για να προχωρήσει η πλήρης εκποίηση των Ναυπηγείων. Η κυβέρνηση έσπευσε να αξιοποιήσει αυτήν την αξίωση για να προχωρήσει στην οριστική παύση κάθε άλλης εργασίας στα Ναυπηγεία (ναυπηγήσεις και επισκευές εμπορικών πλοίων, συρμών κ.λπ.), πέραν του τμήματος που αφορά στις χρυσοφόρες για το κεφάλαιο στρατιωτικές παραγγελίες.

Με τον τρόπο αυτό, ενισχύεται η αντίφαση που αναπαράγει και οξύνει η καπιταλιστική ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής, η χώρα να έχει ιδιαίτερα ανεπτυγμένη τη ναυτιλία της, αλλά όλα τα καράβια να χτίζονται σε ναυπηγεία εκτός Ελλάδας! `Η να διαθέτει υποδομές κατάλληλες να κατασκευάσουν μέσα παραγωγής και μεταφοράς στην υπηρεσία των λαϊκών αναγκών, αλλά αυτές οι υποδομές να καταστρέφονται, επειδή δεν είναι κερδοφόρες για το κεφάλαιο.

Η τελική μορφή της συμφωνίας αναμένεται σήμερα και η επικύρωσή της από τη Βουλή πρόκειται να ολοκληρωθεί μέχρι τις 30 Σεπτέμβρη 2010.