ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΝΑΡΚΩΤΙΚΩΝ
Για μια πολιτική πραγματικά ενάντια στα ναρκωτικά και τις εξαρτήσεις

Κριτική στις κατευθύνσεις της κυβερνητικής πολιτικής για το θέμα των ναρκωτικών

Κυριακή 17 Οχτώβρη 2010

Παπαγεωργίου Βασίλης

Τη βδομάδα που πέρασε, ο υπουργός Υγείας Α. Λοβέρδος από κοινού με την πρόεδρο του ΟΚΑΝΑ έκαναν ανακοινώσεις στο πλαίσιο της κυβερνητικής πολιτικής για τα ναρκωτικά, για δημιουργία πολλών νέων μονάδων υποκατάστασης σε δημόσια νοσοκομεία.

Το Εθνικό Συμβούλιο Κατά των Ναρκωτικών (ΕΣΥ) από τον Ιούλη του 2010, οπότε έγιναν και οι πρώτες εξαγγελίες για την κατεύθυνση που θα έχει η κυβερνητική πολιτική στο θέμα των ναρκωτικών με ομιλία του ίδιου του πρωθυπουργού, είχε συντάξει μια σειρά θέσεις κριτικής για την κυβερνητική πολιτική και τις είχε παραδώσει στους αρμόδιους κυβερνητικούς φορείς.

Ο «Ρ» δημοσιεύει σήμερα αποσπάσματα από αυτήν την κριτική του ΕΣΥΝ στις τότε κυβερνητικές εξαγγελίες:

«

Στις αρχές Ιουλίου η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ εξάγγειλε νέα μέτρα σχετικά με το θέμα των ναρκωτικών και των εξαρτήσεων. Κυρίαρχο ζήτημα στη χρονική περίοδο που γίνονται οι εξαγγελίες είναι η βαθιά καπιταλιστική κρίση στη χώρα μας και τα σκληρά αντεργατικά και αντιλαϊκά μέτρα που υιοθετούνται από την κυβέρνηση σε συνεργασία με την ΕΕ και το ΔΝΤ. Πρόκειται για μέτρα που καταδικάζουν την πλειοψηφία των μεσαίων και λαϊκών στρωμάτων σε πολύχρονες θυσίες και καλούν το λαό να πληρώσει την κρίση που δε δημιούργησε.

Η ως σήμερα εφαρμοζόμενη πολιτική των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ στο οξύ ζήτημα της εξάρτησης από ναρκωτικές ουσίες επικεντρώνεται στην καταστολή και στη διαχείρισή του με την πριμοδότηση των προγραμμάτων συντήρησης στη χρήση με υποκατάστατα (μεθαδόνη, βουπρενορφίνη και ανταγωνιστών οπιοειδών). Τα στεγνά θεραπευτικά προγράμματα υποχρηματοδοτούνται, παρά την αποδεδειγμένη αποτελεσματικότητά τους. To προηγούμενο διάστημα παρακολουθεί κανείς επίσης μια συστηματική προσπάθεια περαιτέρω υποβάθμισης των στεγνών θεραπευτικών προγραμμάτων με τις προτάσεις σύνδεσής τους με προγράμματα εξ ολοκλήρου διαφορετικής φιλοσοφίας, όπως τα προγράμματα υποκατάστατων.

Στην ομιλία του πρωθυπουργού και τις εξαγγελίες για το θέμα των ναρκωτικών γίνεται κριτική στον ΟΚΑΝΑ. Αποδίδεται η αναποτελεσματικότητα του οργάνου υλοποίησης της αντιναρκωτικής πολιτικής στη χώρα μας σε "κακοδιαχείριση". Ως ΕΣΥΝ έχουμε αναδείξει το κυρίαρχο ζήτημα που αφορά στη δομή και τη λειτουργία του OKANA. Ο ΟΚΑΝΑ, ο οποίος τελεί υπό την εποπτεία του Υπ. Υγείας και Πρόνοιας και διοικείται από διορισμένο ΔΣ, είναι πιστός υλοποιητής της εκάστοτε κυβερνητικής πολιτικής, η οποία όπως έχει διατυπωθεί μέσα από τα Εθνικά Σχέδια Δράσης, σε πλήρη σύμπνοια με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά, επικεντρώνει στη διαχείριση του προβλήματος της τοξικοεξάρτησης, και όχι στην ουσιαστική αντιμετώπισή του. Η εξυπηρέτηση της λογικής "περιορισμού της βλάβης", με την προώθηση της υποκατάστασης αποτελεί εδώ και χρόνια το κύριο μέλημα του ΟΚΑΝΑ. Με όχημα την ιατρικοποίηση και ψυχιατρικοποίηση του προβλήματος, αντιλήψεις που επικεντρώνουν στο σύμπτωμα και δεν αντιμετωπίζουν τα αίτια που οδηγούν στη χρήση και στην εξάρτηση, επιχειρείται η προώθηση προγραμμάτων υποκατάστασης, χαμηλών προδιαγραφών, τόσο ως προς τις δομές και τις παρεχόμενες υπηρεσίες, όσο και ως προς τον αριθμό του προσωπικού.

Στην ίδια ομιλία, η σαφής πολιτική επιλογή των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ που προωθεί τη συρρίκνωση του αστικού κράτους Πρόνοιας και προωθεί την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών υγείας γενικά και ψυχικής υγείας και απεξάρτησης ειδικότερα, γίνεται προσπάθεια να αναχθεί σε αναγκαιότητα μόνο λόγω της κρίσης. Η οικονομική κρίση δεν μπορεί να δικαιολογήσει τη στρατηγική επιλογή των κυβερνήσεων να μετατρέψουν το σύστημα υγείας σε επιχείρηση, μέσα από τη λειτουργία του με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και την περαιτέρω ιδιωτικοποίησή του.

Στην ίδια ομιλία γίνεται συχνή αναφορά στις "δυνατότητες" που παρέχει στην αντιμετώπιση του προβλήματος των ναρκωτικών το σχέδιο "Καλλικράτης". Αυτά που παρουσιάζονται ως "δυνατότητες", αφορούν επί της ουσίας τη διευκόλυνση και ενίσχυση της επιχειρηματικής δράσης και την προώθηση των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων και στον τομέα της Υγείας και Πρόνοιας. Με την προώθηση του καθεστώτος της "ανταποδοτικότητας" και "αντιληπτικότητας" στην τοπική διοίκηση και της ενίσχυσης του ρόλου διαφόρων ΜΚΟ στην υγεία και στην απεξάρτηση είναι εύλογες οι ανησυχίες για υποβάθμιση και απαξίωση των υπηρεσιών απεξάρτησης».

Το ΕΣΥΝ επισημαίνει ακόμα ότι: «Σε συνθήκες όξυνσης των κοινωνικών προβλημάτων και ειδικά του προβλήματος της τοξικοεξάρτησης, η μοναδική επένδυση που μπορεί να κάνει η πολιτεία για να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά το πρόβλημα των ναρκωτικών είναι στροφή στην πρωτογενή πρόληψη. Μία στρατηγική πρόληψης επιβάλλεται να λαμβάνει υπόψη της τους βασικούς παράγοντες που επιδρούν στη ζωή ενός νέου ανθρώπου: Την οικογένεια, την εκπαίδευση, την επαγγελματική αποκατάσταση, την τέχνη, τον αθλητισμό, αλλά και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Ουσιαστικά, η πρωτογενής πρόληψη σημαίνει την πρόταση ενός τρόπου ζωής δημιουργικού, με αξίες, στόχους και αξιοπρέπεια, μέσα από τη συλλογικότητα. Ενός τρόπου ζωής με δικαιώματα και δυνατότητες για την ανάπτυξη των νεανικών συνειδήσεων. Η στάση και ο αγώνας του Εθνικού Συμβουλίου κατά των Ναρκωτικών για την πρωτογενή πρόληψη επιβεβαιώνεται καθημερινά.

Το ΕΣΥΝ διατυπώνει και αγωνίζεται για μια αντιναρκωτική πολιτική στη χώρα μας με το παρακάτω πλαίσιο αξόνων: