ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΚΑΠ 2013 - 2020
Ενταση της πολιτικής της φτώχειας και του ξεκληρίσματος

Η Κομισιόν ανακοίνωσε χτες τρία άθλια σενάρια που στρέφονται σε βάρος της φτωχής αγροτιάς και των εργατοαγροτών

Παρασκευή 19 Νοέμβρη 2010

Icon

Η πολιτική της ΕΕ και της ΚΑΠ είναι εξοντωτική για τους φτωχούς αγρότες και τους εργατοαγρότες
Το δρόμο για ακόμα χειρότερα μέτρα σε βάρος της αγροτιάς άνοιξε χτες η Κομισιόν ανακοινώνοντας τις γενικές κατευθύνσεις για την αναθεώρηση της ΚΑΠ για το 2013 - 2020. Η Κομισιόν ανακοίνωσε χτες τρία αντιαγροτικά σενάρια, το ένα χειρότερο από το άλλο και γνωστοποίησε πως οι επίσημες νομοθετικές προτάσεις θα υποβληθούν στα μέσα του 2011.

Ο Επίτροπος Γεωργίας της ΕΕ βγήκε χτες και τόνισε ότι: «Το τρέχον σύστημα προβλέπει διαφορετικούς κανόνες για την ΕΕ-15 και την EΕ-12, γεγονός που δεν μπορεί να συνεχιστεί μετά το 2013». Δήλωσε επίσης πως η ΚΑΠ πρέπει να καταστεί «πιο πράσινη, πιο δίκαιη, πιο αποδοτική και πιο αποτελεσματική». Σε καμία περίπτωση όμως δεν υπάρχει καμία δικαιοσύνη και αυτό που γίνεται πάλι, είναι να εξυπηρετούνται τα συμφέροντα των μονοπωλίων και των μεγαλοαγροτών - επιχειρηματιών, σε βάρος της αγροτιάς με ακόμα χειρότερο τρόπο. Σχετικά με τα τρία σενάρια, στην ανακοίνωση της Κομισιόν αναφέρεται ότι: «το μελλοντικό σύστημα άμεσων ενισχύσεων δεν μπορεί να βασιστεί σε ιστορικές περιόδους αναφοράς, αλλά πρέπει να συνδεθεί με αντικειμενικά κριτήρια». Πράγμα που σημαίνει ακόμα μεγαλύτερο ψαλίδι για τις αγροτικές επιδοτήσεις. Ανοιχτό παραμένει επίσης και το θέμα της χρηματοδότησης της ΚΑΠ, όπου κι εδώ δρομολογούνται σημαντικές περικοπές. Το σχετικό ευρωπαζάρι θα γίνει στο πόσο θα περικοπούν οι δαπάνες για τη γεωργία και στη συνέχεια θα προσαρμοστούν ανάλογα οι τελικές προτάσεις της Κομισιόν για την αναθεώρηση της ΚΑΠ μετά το 2013.

Στην ανακοίνωση της Κομισιόν τα τρία σενάρια περιγράφονται ως εξής:

1ο) Μεγαλύτερη ισοκατανομή των άμεσων ενισχύσεων μεταξύ των κρατών - μελών (αφήνοντας άθικτο το τρέχον σύστημα άμεσων ενισχύσεων).

2ο) Μεγαλύτερη ισοκατανομή των άμεσων ενισχύσεων μεταξύ κρατών - μελών και ουσιαστική αλλαγή του σχεδιασμού τους.

- έναν βασικό συντελεστή ως εισοδηματική στήριξη,

- μια υποχρεωτική πρόσθετη ενίσχυση για ειδικά περιβαλλοντικά δημόσια αγαθά μέσω απλών, γενικευμένων ετήσιων και μη-συμβατικών γεωργοπεριβαλλοντικών δράσεων βασισμένων στο συμπληρωματικό κόστος πραγματοποίησης των εν λόγω δράσεων,

- μια πρόσθετη ενίσχυση για την αντιστάθμιση ειδικών φυσικών περιορισμών,

- και μια εθελοντική δεσμευμένη στήριξη για ειδικούς τομείς και περιφέρειες.

3ο) Σταδιακή κατάργηση των άμεσων ενισχύσεων στην τρέχουσα μορφή τους. Αντ' αυτού, περιορισμένες ενισχύσεις για περιβαλλοντικές, δημόσια αγαθά και πρόσθετες ενισχύσεις για ειδικούς φυσικούς περιορισμούς.

Πολλαπλή χασούρα

Το δεύτερο σενάριο που φαίνεται ότι θα προκριθεί τελικά, με βάση και τις σχετικές δηλώσεις του Επιτρόπου Γεωργίας της ΕΕ, σημαίνει πως θα γίνει περιφερειοποίηση των επιδοτήσεων ανά χώρα και θα καθιερωθεί μια ενιαία βασική στρεμματική ενίσχυση ανά χώρα, ανεξάρτητα από καλλιέργεια και ποσό επιδοτήσεων (δικαιώματα) που υπάρχουν μέχρι τώρα. Εκτός από την βασική επιδότηση, θα δίνονται επιπρόσθετα «πράσινες επιδοτήσεις», που θα συνδέονται με δράσεις, όπως, μόνιμα βοσκοτόπια, πράσινη κάλυψη, αμειψισπορά και οικολογική αγρανάπαυση. Αλλά τα χρήματα για τις «πράσινες επιδοτήσεις» πρόκειται να κοπούν από τα λεφτά που προορίζονται για τα δικαιώματα των επιδοτήσεων. Επίσης, προβλέπονται προαιρετικές επιδοτήσεις για ορεινές και μειονεκτικές περιοχές, αλλά με διαφορετικά πλέον κριτήρια ορισμού τους, και εδώ δεν έχει διευκρινιστεί ακόμα αν τα χρήματα αυτά θα δοθούν από τον πρώτο ή τον δεύτερο πυλώνα. Επιπρόσθετα προβλέπεται να δίνονται και επιδοτήσεις στο πλαίσιο του άρθρου 68 του «ελέγχου υγείας» της νέας ΚΑΠ, δηλαδή ποιοτικές ενισχύσεις, αλλά αυτά τα χρήματα πάλι θα εξοικονομηθούν από τις άμεσες ενισχύσεις, όπως γίνεται και μέχρι τώρα, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις θα μπορούν να υπάρχουν και συνδεδεμένες στρεμματικές ενισχύσεις.

Οπως δείχνουν τα πράγματα, η Ελλάδα θα είναι στις πιο ζημιωμένες χώρες της ΕΕ, από την επικείμενη αναθεώρηση της ΚΑΠ. Ο μέσος όρος των επιδοτήσεων στην ΕΕ εμφανίζεται να είναι γύρω στα 270 ευρώ ανά εκτάριο και όπως προκύπτε, οι επιδοτήσεις μετά το 2013 θα συγκλίνουν προς αυτό το νούμερο ή όποιο άλλο νούμερο προκύψει μετά τον καθορισμό της χρηματοδότησης της ΚΑΠ. Και είναι προφανές ότι ο μέσος όρος δικαιωμάτων στην ΕΕ δεν θα ανέβει, αλλά θα μειωθεί κι άλλο. Στην Ελλάδα ο μέσος όρος της επιδότησης ανά εκτάριο είναι 500 ευρώ περίπου και όπως εκτιμάται θα χαθεί το 1/3 περίπου των επιδοτήσεων με βάση τον ισχύοντα ελληνικό μέσο όρο.

Εκτός αυτών, σοβαρό θέμα δημιουργεί η διατύπωση στην ανακοίνωση της Κομισιόν για «καλύτερη στόχευση της στήριξης προς τους ενεργούς γεωργούς». Η διατύπωση αυτή είναι προκλητική και υποκριτική γιατί η ίδια η ΕΕ με την αναθεώρηση της ΚΑΠ το 2003 και με την αποδέσμευση των επιδοτήσεων από την παραγωγή, εξανάγκασε την αγροτιά να συρρικνώσει την παραγωγή, ενώ επιδοτούσε και επιδοτεί την αγρανάπαυση. Δηλαδή, αφού πρώτα η ΕΕ αποδέσμευσε τις επιδοτήσεις από την παραγωγή και τις μείωσε δραστικά και αφού επιδοτούσε τα χέρσα χωράφια και πέταξε εκτός παραγωγής χιλιάδες μικρομεσαίους αγρότες, έρχεται τώρα να πει ότι οι μη ενεργοί αγρότες δε θα επιδοτούνται! Γίνεται για μια άλλη φορά εμφανές ότι η πολιτική της ΕΕ και της ΚΑΠ είναι εξοντωτική για τους φτωχούς αγρότες και τους εργατοαγρότες. Και αποτελεί επίσης μέγιστη υποκρισία η αναφορά στην χτεσινή ανακοίνωση της Κομισιόν ότι στην επικείμενη αναθεώρηση της ΚΑΠ επιδιώκεται να στηριχτούν οι μικρές αγροτικές εκμεταλλεύσεις...

Από τους νέους σχεδιασμούς της ΕΕ για την αναθεώρηση της ΚΑΠ για το 2013 - 2020 είναι σίγουρο ότι η φτωχομεσαία αγροτιά θα βγει ακόμα πιο χαμένη, ακόμα πιο ζημιωμένη και θα οδηγηθεί μια ώρα αρχύτερα στη φτώχεια και το ξεκλήρισμα. Η φτωχομεσαία αγροτιά δεν έχει να κερδίσει τίποτα, από καμία διαβούλευση και από καμία διαπραγμάτευση. Μόνο η μαζική αντίσταση και ο κοινός αγώνας για την ανατροπή της ΚΑΠ, για την ανατροπή της ακολουθούμενης αντιαγροτικής - αντιλαϊκής πολιτικής μπορεί να φέρει θετικά αποτελέσματα.