ΑΝΤΡΙΟΥ ΤΖΑΡΕΚΙ
Μοιραία σχέση
Πέμπτη 9 Δεκέμβρη 2010

Πρώτη ταινία μυθοπλασίας του γνωστού ντοκιμαντερίστα Αντριου Τζάρεκι, με κορμό του σεναρίου αληθινά γεγονότα. Το θρίλερ του Τζάρεκι ενώ αρχικά μοιάζει να προσεγγίζει την ιστορία συμβατικά σαν οικογενειακό μελόδραμα με τραγική κατάληξη, στη συνέχεια παραπαίει, αποδεικνύοντας τη μη ύπαρξη χάραξης σταθερής γραμμής αφηγηματικής προοπτικής. Ενώ ξεκινά δυναμικά από τις αρχές του '70, ψελλίζοντας μάλιστα και προθέσεις κοινωνικής κριτικής, πλήττεται στην πορεία από κύματα εσωστρέφειας και αναγκάζεται να ξεστρατίσει, υποβιβάζοντας την αφήγηση βασικά σε παράθεση επεισοδίων μέχρι το 1982 τότε που, μυστηριωδώς, «εξανεμίζεται» η νεαρή σύζυγος.

Η εξαφάνιση της Κέιτι από την εικόνα σηματοδοτεί και τον εκτροχιασμό του σεναρίου που, «ποιητική αδεία», μετακομίζει αλλού (γεωγραφικά) και ορθώνει αυθαίρετο ανάστημα, με αποτέλεσμα η ίντριγκα και η δράση να εγκλωβίζονται ολοκληρωτικά πια στα στερεοτυπικά πλαίσια ενός παιχνιδιού γάτας και ποντικού, όπου το όποιο υλικό αντιμετωπίζεται με διαχειριστική και μόνο αντίληψη. Η αφήγηση γενικά σφύζει από κλισέ και λεπτομέρειες που πεισματικά κρατιούνται στην επιφάνεια, και μόνο, από αναιμικές αντιπαραθέσεις και πλήθος αναπάντητα ερωτήματα. Οσο δε η αφηγηματική διαδικασία προχωρά προς την αποκάλυψη και την ενοχοποίηση του δολοφόνου, τόσο η ίδια απομακρύνεται ταυτόχρονα από το ενδιαφέρον του θεατή.

Σε τρυφερή ηλικία ο - δύσπεπτα αινιγματικός ρόλος - Ντέιβιντ, γιος πανίσχυρου κτηματομεσίτη του Μανχάταν, είδε μπροστά στα μάτια του τη μητέρα του να αυτοκτονεί. Νεαρός άνδρας στις αρχές του '70 ερωτεύεται την Κέιτι, μια καθημερινή, γλυκιά κοπέλα την οποία και παντρεύεται. Η ευτυχία του πρώτου έγγαμου καιρού εξατμίζεται σταδιακά, όταν ο Ντέιβιντ, που μπαίνει στη δούλεψη του πατέρα του μαζεύοντας τα ενοίκια από τα ακίνητα της οικογένειας, αρχίζει να εμφανίζει όλο και περισσότερα δείγματα βιαιότητας, σαδισμού και εγκληματικής παθολογίας. Η κατάσταση αγγίζει τα όρια της κόλασης όταν η Κέιτι τολμά να μείνει έγκυος - αφού έχει επανειλημμένα εκλιπαρήσει τον Ντέιβιντ για ένα παιδί, κάτι που εκείνος σταθερά και κατηγορηματικά της έχει αποκλείσει. Κάπου εκεί, η Κέιτι εξαφανίζεται από την εικόνα. Σε αυτό το σημείο αρχίζει να γίνεται αισθητή η δραματουργική αποδιοργάνωση και ορατά τα χάσματα, οι ελλείψεις συνεκτικότητας και λογικού ειρμού. Επιτείνονται οι αστήριχτες σχέσεις και τα άσφαιρα ψυχολογικά τραύματα που δεν πείθουν, μια που δεν πατάνε με τα δυο τους πόδια στο έδαφος. Αποτυχημένη ταινία από μια θαμπή ιστορία με εξαφανισμούς, μεταμφιέσεις και αλυσίδα φόνων - χωρίς ουσιαστικό λόγο - με την Κίρστεν Ντανστ στο ρόλο της Κέιτι, η μοναδική από το επιτελείο των καλών ηθοποιών της ταινίας που σώζεται.

Παίζουν: Ράιαν Γκόσλινγκ, Κίρστεν Ντανστ, Φρανκ Λανγκέλα κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (2010).