ΜΑΤ ΡΙΒΣ
Ασε το κακό να μπει
Πέμπτη 6 Γενάρη 2011

©2010 Fish Head Productions, L

Είναι γνωστό ότι η χολιγουντιανή κινηματογραφική βιομηχανία λειτουργεί με ήθος και όρους βαμπίρ για κάθε μη αμερικανική παραγωγή που αποδεικνύει ότι διαθέτει προϋποθέσεις κερδοσκοπικά εμπορεύσιμης δυναμικής. Ετσι, δύο χρόνια μετά την εμφάνιση της ομότιτλης σουηδικής ταινίας του Tomas Alfredson «Ασε το κακό να μπει», την κατά πολλούς ομορφότερη ταινία τρόμου των τελευταίων ετών, επανακάμπτει ένα αμερικανικό, ομότιτλο ριμέικ σε σκηνοθεσία Ματ Ριβς. Τα ριμέικ γενικά προδιαθέτουν για μια νέα ματιά, ένα καινούριο βλέμμα πάνω στην ιστορία, κάτι που η αμερικανική βερσιόν δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι κάνει. Αντίθετα. Εκτός από την επιβαλλόμενη «αμερικανοποίηση» κάποιων στοιχείων και την προσαρμογή κάποιων άλλων σε στερεότυπα καλούπια του «πολιτικά σωστού», όχι μόνο διατήρησε την ουσία του πρωτότυπου, αλλά η σκηνοθετική απόδοση ολόκληρων σεκάνς είναι πανομοιότυπη της σουηδικής γραμμής. Σαν αυτόνομη ταινία μπορεί επιεικώς να χαρακτηριστεί έως και πετυχημένη, σαν ριμέικ όμως είναι σίγουρα παντελώς ανώφελη.

Πρόκειται για τη μεταφορά στον κινηματογράφο του μυθιστορήματος «Ασε τον σωστό να μπει μέσα» του Σουηδού συγγραφέα ιστοριών τρόμου John Ajvide Lindqvist. Ο Αμερικανός Ματ Ριβς, μέγας θαυμαστής της ρομαντικής αυτής ιστορίας αγάπης μεταξύ δύο παιδιών, την μεταφέρει στην Αμερική του 1983, στο χειμωνιάτικο, σκανδιναβικά παγωμένο Λος Αλαμος του Νέου Μεξικού. Ο 12χρονος Οουεν ζει με μια θρησκόληπτη μητέρα που διανύει περίοδο κατάθλιψης. Στο σχολείο κακοποιείται συστηματικά από συμμορία συμμαθητών του και χαϊδεύοντας ένα σουγιά ονειρεύεται ρεβάνς. Ενα βράδυ συναντά την ξυπόλυτη στο χιόνι Αμπι, ένα συνομήλικό του, ωχρό κορίτσι που μετακόμισε πρόσφατα με τον πατέρα της στο διπλανό διαμέρισμα. Τα δυο παιδιά συνδέονται με τον καιρό με βαθιά φιλία που εξελίσσεται σε αγάπη, γίνονται αχώριστοι, μέχρι που η Αμπι αποκαλύπτεται βαμπίρ.

Τα δυνατότερα σημεία της σουηδικής ταινίας είναι παρόντα: Η κατασκευή των χαρακτήρων, οι στιγμές κλειδιά της ιστορίας, ο αργός υπνωτικός ρυθμός. Ούτε καν το κλίμα δεν άλλαξε ο Ριβς, κάτι που θα σηματοδοτούσε μια πραγματική οπτική αλλαγή, το διατήρησε ηπειρωτικό, ίσως γιατί οι βρικόλακες συνδέονται κυρίως με τις κουλτούρες του βορρά. Για όσους έχουν δει το φιλμ του Αλφρεντσον, το, σχεδόν αντίγραφο ριμέικ του Ριβς, το ταυτισμένο με το σουηδικό πρωτότυπο, φαντάζει ετερόφωτη κόπια, χωρίς προσωπικότητα. Το χειρότερο δε είναι ότι τα αμερικανικά ριμέικ, τα οποία λόγω γλώσσας και δικτύωσης διαθέτουν πολλαπλάσιες δυνατότητες διείσδυσης στην παγκόσμια αγορά, με το που αντιγράφουν κατά γράμμα την καλή δουλειά άλλων σκηνοθετών, σφετερίζονται δάφνες που δεν τους ανήκουν.

Στο ριμέικ του Ριβς έγιναν και κάποιες επιπλέον προσθαφαιρέσεις. Η μεταμόρφωση της Αμπι π.χ. όταν περνά στην βαμπίρ της υπόσταση, η σχέση με τον πατέρα της, η εμφάνιση του ρόλου του αστυνομικού που δομικά υποστηρίζει αφηγηματικές διεξόδους, «αλφαδιάζοντας» το νήμα της ίντριγκας. Διάσπαρτα και άλλα στοιχεία που λειτουργούν σαν «σημαδούρες». Η μουσική π.χ. αλλάζει χαρακτήρα και με σχεδόν ενοχλητικά κρεσέντο προετοιμάζει κάθε επικείμενη σημαντική τροπή, κυρίως όταν η βαμπίρ Αμπι ετοιμάζεται να επιτεθεί και να δολοφονήσει τα θύματά της, ρουφώντας τους το αίμα. Μορφικά η ταινία διαθέτει αξιόλογη αισθητική και ατμόσφαιρα ποιητικού μυστηρίου, με ιδιαίτερα όμορφη φωτογραφία και τόλμη στην προσέγγιση του θέματος και στην υπέρβαση των κανόνων που διέπουν το συγκεκριμένο κινηματογραφικό είδος. Βέβαια, θα ήταν πολύ καλύτερα αν το αμερικανικό ριμέικ είχε απομακρυνθεί από το πρωτότυπο και αντιμετώπιζε μεταφορικά αυτήν την ιστορία για τα βάσανα της εφηβείας. Υπό το παρόν πρίσμα τα όρια μεταξύ μιας καλής ιστορίας και μιας αποτυχημένης μεταφοράς εξακολουθούν να είναι δυσδιάκριτα.

Παίζουν: Κόντι Σμιτ-Μακ Φι, Κλόι Μόρετς, Ρίτσαρντ Τζένκινς, Κάρα Μπουόνο, Ελίας Κοτέας κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ, Βρετανία (2010).

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Αξιόλογη βδομάδα! (2015-02-12 00:00:00.0)
Αληθινό θράσος (2011-02-17 00:00:00.0)
Δίψα (2010-03-11 00:00:00.0)
Γυναίκες (2008-11-20 00:00:00.0)
Εξιλέωση (2008-01-24 00:00:00.0)
Αξιο είναι μόνο το αληθινό (2006-01-12 00:00:00.0)