ΔΙΟΔΙΑ ΣΤΟΥΣ ΟΔΙΚΟΥΣ ΑΞΟΝΕΣ
Πληρώνουν οι εργαζόμενοι κερδίζουν τα μονοπώλια
Κυριακή 16 Γενάρη 2011

Είναι απόλυτα δικαιολογημένες οι αντιδράσεις του ελληνικού λαού για το άνευ προηγουμένου χαράτσωμα που υφίστανται κάθε φορά που που διασχίζουν κάποιο τμήμα του εθνικού οδικού δικτύου. Οι αυξήσεις στην τιμή των διοδίων, που από το 2008 έως σήμερα ξεπερνούν ακόμη και τα 400% σε ορισμένες κατηγορίες οχημάτων, αλλά και ο διαρκής πολλαπλασιασμός των σταθμών είσπραξης, είναι αποτέλεσμα της πολιτικής των περιβόητων «συμβάσεων παραχώρησης», τύπου ΣΔΙΤ, που προετοίμασε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και υπέγραψε η κυβέρνηση της ΝΔ, ενώ τα δύο αυτά κόμματα τις ψήφισαν από κοινού στη Βουλή (την τελευταία ψήφισε και ο ΛΑ.Ο.Σ.), παραδίδοντας τον έναν οδικό άξονα μετά τον άλλον σε μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους.

Είναι αποτέλεσμα μιας πολιτικής με βάση την οποία οι δρόμοι και οι άλλες δημόσιες υποδομές ιεραρχούνται, κατασκευάζονται και λειτουργούν με μοναδικό κριτήριο την κερδοφορία του κεφαλαίου και όχι την εξυπηρέτηση των αναγκών των εργαζομένων και της λαϊκής οικογένειας. Με τον τρόπο αυτό, ενώ ο λαός χρηματοδοτεί τα έργα από την άγρια φορολογία που υφίσταται, και τα κατασκευάζει με το δικό του ιδρώτα, αναγκάζεται να τα χρυσοπληρώνει ξανά και ξανά και για τη χρήση τους. Οι λεγόμενες συμβάσεις παραχώρησης μεταξύ κυβερνήσεων - κεφαλαιοκρατών είναι συμβάσεις λαϊκής αφαίμαξης και ληστείας.

Τζάμπα «αυτοχρηματοδότηση»!

Με τις συμβάσεις αυτές, οι κατασκευαστικοί όμιλοι, ενώ συμβάλλουν με 5% έως 8,5% στην κατασκευή των έργων, θα τα εκμεταλλεύονται για τουλάχιστον 30 χρόνια. Και η ελάχιστη όμως αυτή χρηματοδοτική τους συμβολή στα έργα είναι αμφισβητήσιμη, καθώς αυτή υπερκαλύπτεται από τις εισπράξεις των διοδίων - και μάλιστα αυξημένων - που τους παραδόθηκαν προκαταβολικά! Δηλαδή, υπάρχουν περιπτώσεις που τα χρήματα που βάζουν οι κοινοπραξίες για να ξεκινήσουν τα έργα προέρχονται από την προκαταβολική είσπραξη διοδίων από τους χρήστες των οδικών αξόνων! Ετσι έχει γίνει στην ΙΟΝΙΑ ΟΔΟ, στην Κορίνθου - Τρίπολης - Καλαμάτας, στην Ελευσίνας - Κορίνθου - Πατρών - Πύργου, στην εθνική οδό Κλειδί Ημαθίας - Ράχες Φθιώτιδας, αλλά και στην εθνική οδό Κεντρικής Ελλάδας.

Ας δούμε μερικά παραδείγματα ακόμα:

1. Στη «σύμβαση παραχώρησης» για το τμήμα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα - Σπάρτη, σε ένα κατασκευαστικό - μελετητικό κόστος 882,2 εκατ. ευρώ, η ίδια συμμετοχή της κοινοπραξίας είναι μόνο 55 εκατ. ευρώ, δηλαδή 6,2%, και άλλα 50 εκατ. ευρώ, που αποτελούν το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας...

2. Στο τμήμα Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα, οι ιδιώτες θα καταβάλουν περίπου 240 εκατομμύρια ή το 8,5% του συνόλου του κόστους του έργου, εκ των οποίων μάλιστα τα 100 εκατομμύρια θα αποτελέσουν μετοχικό κεφάλαιο. Ουσιαστικά, δηλαδή, αν αφαιρεθούν και αυτά, τότε η συμμετοχή του ιδιώτη σ' αυτό το έργο θα είναι 4,3%!

Επιπλέον, οφείλουμε να πούμε ότι οι ιδιωτικοί όμιλοι έχουν λάβει τα τραπεζικά δάνεια καταθέτοντας κυρίως ως εγγύηση πάλι τα προσδοκώμενα έσοδα από τα χαράτσια των διοδίων που πληρώνει ο λαός.

Τι πληρώνουν οι εργαζόμενοι

Αντίθετα, το Δημόσιο, δηλαδή οι εργαζόμενοι και τα άλλα λαϊκά στρώματα, αναλαμβάνουν:

Και πρόσθετοι όροι ευνοϊκοί για το κεφάλαιο

Εκτός όλων αυτών οι «συμβάσεις παραχώρησης» - ένα μόνο μέρος των οποίων παρουσιάστηκε για κύρωση στη Βουλή, ενώ το υπόλοιπο που περιέχει και τις λεπτομέρειες κρατιέται ως επτασφράγιστο μυστικό - περιέχουν και άλλους όρους που ευνοούν απόλυτα μόνο τους παραχωρησιούχους κατασκευαστικούς ομίλους. Ειδικότερα:

Ολα αυτά τα καταλαβαίνει καλά ο λαός και γι' αυτό διαμαρτύρεται. Αυτή η ιστορία με τα διόδια είναι μία ακόμα απόδειξη του γιατί είναι επιτακτική ανάγκη οι οδικοί άξονες, συνολικά οι υποδομές της χώρας, να είναι λαϊκή κοινωνική ιδιοκτησία. Υποδομές που θα κατασκευάζονται με κεντρικό σχεδιασμό και επιστημονική μελέτη, με μοναδικό γνώμονα την ικανοποίηση της ανάγκης της μεταφοράς, με ασφάλεια για όλους, χωρίς να επιβάλλονται χαράτσια για να αυξάνουν την κερδοφορία τους κάποιοι κατασκευαστικοί όμιλοι και οι τράπεζες.


Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ