Προσωπική άσκηση παρατήρησης
Σάββατο 6 Γενάρη 2001 - Κυριακή 7 Γενάρη 2001

Αναδρομική έκθεση έργων του ζωγράφου Γ. Μαυροϊδή φιλοξενείται αυτές τις μέρες στο Μορφωτικό Ιδρυμα της Εθνικής Τράπεζας - Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης (Βασ. Ολγας 108). Η έκθεση, που ήδη έχει παρουσιαστεί στην Πάτρα και την Αθήνα, οργανώνεται από το Μορφωτικό Ιδρυμα και περιλαμβάνει 70 αντιπροσωπευτικά έργα του καλλιτέχνη.

Ο Γ. Μαυροϊδής γεννήθηκε στον Πειραιά το 1912 από Κύπριους γονείς εγκαταστημένους στη Λάρνακα και έζησε τα πρώτα δώδεκα χρόνια του στην Κύπρο. Αργότερα, εκτός από μικρά διαστήματα, ζει στην Αθήνα. Σπούδασε νομικά και πολιτικές επιστήμες στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και ακολούθησε το διπλωματικό στάδιο.

«Τα νεανικά μου χρόνια», αναφέρει ο καλλιτέχνης, «ήτανε δύσκολα μέσα στις συνθήκες που επικρατούσαν σ' αυτόν τον τόπο. Αρχίζουν με την καταστροφή της Μικράς Ασίας, συνεχίζονται με δικτατορίες και φτάνουν στο μεγάλο πόλεμο. Την Κατοχή, μαζί με τη μητέρα μου, που ήταν γενναία γυναίκα, την πέρασα άθλια, αλλά όχι χειρότερα από τόσους που βασανίστηκαν και πέθαναν».

Στη ζωγραφική υπήρξε αυτοδίδακτος, ενώ έφηβος δούλευε μαζί με το φίλο του Γιάννη Τσαρούχη. Το 1950 ο Γ. Μαυροϊδής πήγε στο Παρίσι, όπου μελέτησε τη μουσειακή και μοντέρνα ζωγραφική και διαμόρφωσε τη δική του αντίληψη για τη μορφή και τις κατευθύνσεις της σύγχρονης τέχνης. Το 1959 εκλέχτηκε καθηγητής της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, στην έδρα ζωγραφικής (θέση που διατήρησε ως το 1981) και το 1977-78 πρύτανης της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών. Ως καθηγητής διακρίθηκε και για τους αγώνες του για την αυτονομία της ΑΣΚΤ, αλλά και για τους πολλούς σημαντικούς μαθητές που ανέδειξε.

«Στην τέχνη του Γ. Μαυροϊδή», σημειώνει η Μ. Χριστοφόγλου στον κατάλογο που συνοδεύει την έκθεση, «ανεξάρτητα από το πώς ονομάζουμε την τεχνοτροπία του, κυριαρχούν οι αισθήσεις, με πρώτη, φυσικά, την όραση. Η συγκινησιακή φόρτιση ουδέποτε ακυρώνει την ομορφιά, μάλλον την εξαίρει. Δεν πρόκειται για συναισθηματική ζωγραφική, αλλά για προσωπική άσκηση παρατήρησης, μια αναμέτρηση με το φως και το χώρο. Στη διάρκεια της επεξεργασίας του πίνακα επιστρατεύεται όλη η ψυχική ενέργεια του ζωγράφου, ο οποίος θα αναμετρηθεί υποχρεωτικά και με τις πολιτισμικές του καταβολές, τις παραδόσεις που τον έθρεψαν, με τις στιγμιαίες διαθέσεις και τις βαθύτερες τάσεις του ψυχισμού του, με το ανθρώπινο και κοινωνικό περιβάλλον εντός του οποίου δημιουργεί».

Ο Γ. Μαυροϊδής, αναφερόμενος στη ζωγραφική του, σημειώνει: «Ζωγραφίζω από μικρό παιδί και τα έργα μου πιστεύω πως γίνονται για να μιλούν για τη ζωή ζωγραφικά, κάτι που είναι δύσκολο, όπως δύσκολο είναι να κρίνω εγώ αν το πετυχαίνουν. Τα περιστατικά και οι περιπέτειες μιας μακριάς ζωής πρέπει να γίνουν ένα με τη ζωγραφική μου προσπάθεια, όπως και λίγα πρόσωπα, άντρες και γυναίκες, που τα θυμάμαι πάντα με αγάπη σαν όνειρα απραγματοποίητα, γιατί έτσι είναι η ζωή». Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 4 του Φλεβάρη.