Τριακόσιες... παρά δέκα!
Κυριακή 14 Γενάρη 2001

Το όριο των 300.000 πλησίασε το σύνολο των πωλήσεων καινούριων ΙΧ το 2000. Οι συνολικές ταξινομήσεις ανήλθαν στις 290.225 δημιουργώντας νέο ρεκόρ όλων των εποχών. Ο αριθμός αν και εξαιρετικά μεγάλος, που κατά βάση ικανοποιεί τους περισσότερους, άφησε μια πικρία, μάλλον για λόγους ψυχολογικούς περισσότερο - το 300.000 ακούγεται πιο στρογγυλό - παρά για μη επίτευξη στόχων. Εξάλλου ξεκινώντας από το Γενάρη που ήταν και ο καλύτερος μήνας με 30.515 πωλήσεις και μέχρι και το Σεπτέμβρη η αγορά παρουσίασε εξαιρετική σταθερότητα. Μόνο το τελευταίο τρίμηνο παρουσιάστηκε ύφεση, η οποία και κορυφώθηκε το Δεκέμβρη, όπου οι πωλήσεις περιορίστηκαν στις 14.231 μονάδες. Η χρονιά βέβαια, πρέπει να κριθεί συνολικά και τότε μόνο θετικό θα είναι το αποτέλεσμα, αφού η οικονομική συγκυρία δεν ήταν ευνοϊκή. Το 1999 που επίσης είχε σημειωθεί ρεκόρ με τις 261.717 πωλήσεις, αρκετοί είχαν αποδώσει την εκπληκτική πορεία της αγοράς στην άνθηση του Χρηματιστηρίου. Το 2000 οι δείκτες της Σοφοκλέους γκρεμίστηκαν αλλά η αγορά ΙΧ ανέβηκε, αποδεικνύοντας ότι το αυτοκίνητο δεν είναι μόνο καταναλωτικό προϊόν, αλλά και σύγχρονη ανάγκη σε μια χώρα με υποβαθμισμένα μέσα μαζικής μεταφοράς. Η έκρηξη όμως στην αγορά ΙΧ μόνο το πρόβλημα της μετακίνησης δε λύνει. Αντίθετα, το οξύνει, αφού οι ρυθμοί απόσυρσης παλαιών ΙΧ είναι ανύπαρκτοι. Φέτος πχ δε θα ξεπεράσουν τα 10.000 τα αποσυρόμενα αυτοκίνητα. Αυτό σημαίνει ότι ο στόλος των κυκλοφορούντων οχημάτων στην Αθήνα είναι περίπου 2.000.000, με μοιραίες συνέπειες στους χρόνους μετακίνησης.

Στον εσωτερικό τους πόλεμο τώρα, οι εταιρίες έπαιξαν τα... ρέστα τους στη διαφήμιση, αλλά και τις προσφορές. Αυτό δικαιολογεί και τον τίτλο του πρωταθλητή που κατέκτησε η Hyundai, που ακολούθησε άκρως επιθετική εμπορική πολιτική και η οποία σε συνδυασμό με την ανανεωμένη της γκάμα την έφερε στην πρώτη θέση με 28.243 πωλήσεις. Στη δεύτερη θέση η Toyota με 26.356 ταξινομήσεις, κατά τι λιγότερο από τις περσινές, που την είχαν φέρει στην κορυφή. Στο επιτελείο της Toyota Ελλάς, όμως, μιλούν με ικανοποίηση αφού πιστεύουν ότι η θέση της πλέον κερδοφόρας αντιπροσωπείας έχει καθαρά κατακτηθεί από αυτούς χωρίς η εταιρία να προχωρήσει σε υπερπροσφορές και υπερδιαφήμιση. Το χάλκινο πήγε στους Ιταλούς. Η Fiat, χάρη στη Fiat Auto Hellas, έπεισε πολλούς αγοραστές με τα Seicento και Punto, και δελέασε χάρη και στην απόσυρση με τα Bravo - Brava και Marea. Η Opel ακολουθεί με 23.491 πωλήσεις δείχνοντας ότι η περσινή δεύτερη θέση δεν ήταν περιστασιακή και ότι μπορεί να παραμείνει στις πρώτες θέσεις. Ακολουθεί η Citroen βελτιωμένη κατά 1.200 πωλήσεις, με σύνολο έτους 20.615, και την εξάδα συμπληρώνει η Φολκσβάγκεν με 19.099. Η Σέατ πραγματοποίησε άλμα 5.310 πωλήσεων και έφθασε στο σύνολο τις 17.419, εντυπωσιάζοντας. Πεζό και Νισάν ακολούθησαν σε απόσταση αναπνοής με 17.246 και 17.117 πωλήσεις αντίστοιχα. Τη δεκάδα συμπληρώνει η Ρενό με 14.316 πωλήσεις.

Δημοφιλέστερη κατηγορία η μικρομεσαία (ή κατηγορία C), σύμφωνα με την ευρωπαϊκή κατάσταση. Το 35% των αγοραστών προτίμησαν μοντέλο αυτής της κατηγορίας, κάτι που σε απόλυτους αριθμούς σημαίνει 101.399 αυτοκίνητα. Best seller το Hyundai Accent, με 14.361 Ελληνες να το προτιμούν. Το Opel Astra με 13.484 ακολούθησε σε προτιμήσεις και μάλιστα χωρίς να χρειαστεί εμπορικά τρικ.

Δημοφιλέστερα ανά κατηγορία αποδείχτηκαν το Hyundai Atos με 11.265 στα μικρά, το Fiat Punto με 11.490 που ξεπέρασε στο νήμα το Citroen Saxo με 11.395 πωλήσεις. Η κατηγορία D παρουσίασε αρκετό ενδιαφέρον και κατακτήθηκε τελικά από τη Nissan με το Primera να αποτελεί την προτίμηση 4.916 αγοραστών. Η Mercedes κυριάρχησε στις κατηγορίες Ε και F, αλλά στα πολυτελή μεγάλα οι περισσότεροι (150) προτίμησαν την Jaguar Style.

Στα 4Χ4 το Suzuki Jimny με 2.232 αλλά και το ΚΙΑ Sportage με 1.917 πραγματοποίησαν τα... εκτός δρόμου όνειρα των περισσοτέρων. Στα πολυμορφικά οι περισσότεροι επέλεξαν Citroen Picasso.