Εξελίξεις στο ΙΚΑ – ΕΤΑΜ και η διαχρονική αφαίμαξή του από κράτος και μεγαλοεργοδοσία
Κυριακή 20 Φλεβάρη 2011

Οι καταιγιστικές εξελίξεις στον τομέα της Κοινωνικής Ασφάλισης καταδεικνύουν, ότι η επέλαση σε βάρος της, αλλά και γενικότερα η περιστολή δικαιωμάτων και κοινωνικών δαπανών συνεχίζονται με αμείωτη ένταση. Η κυβέρνηση, το κεφάλαιο και η ΕΕ έχοντας ως βάση το νόμο 3863/2010 προωθούν:

Η μακροχρόνια καταλήστευση των Ασφαλιστικών Ταμείων από το κράτος και την μεγαλοεργοδοσία τα έχει οδηγήσει σε οικονομικό αδιέξοδο. Με το επιχείρημα της οικονομικής βιωσιμότητας των Ταμείων θα σαρώνεται διαρκώς, όποιο ασφαλιστικό δικαίωμα έχει απομείνει στην εργατική τάξη.

Τα συσσωρευμένα προβλήματα από τα χρέη προς το ΙΚΑ και γενικότερα την πορεία των εσόδων του μπορεί να φτάσουν μέχρι τη στάση πληρωμών σε συντάξεις, δώρα, κλπ.

Οι αντιδραστικές αυτές εξελίξεις θα συμπαρασύρουν με τραγικές συνέπειες για τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα το σύνολο των Οργανισμών (ΟΑΕΔ, ΟΕΚ, ΟΕΕ), των οποίων η χρηματοδότηση εξαρτάται από τις εισφορές του ΙΚΑ και άλλων Ασφαλιστικών Ταμείων.

Βασικές αιτίες της οικονομικής αιμορραγίας του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ και γενικότερα των Ταμείων. Εξελίξεις της πορείας των εσόδων του. Αντιλαϊκοί σχεδιασμοί.

1. Μείωση της κρατικής χρηματοδότησης προς την Κοινωνική Ασφάλιση. Στέρηση εσόδων του κλάδου ασθενείας του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ με ευθύνη του κράτους και οι εξελίξεις με τις βεβαιωμένες οφειλές.

Η κρατική χρηματοδότηση ακολουθεί εδώ και χρόνια πορεία μείωσης ξεκινώντας από το νόμο Ρέππα, που περιόριζε την κρατική χρηματοδότηση στο 1% του ΑΕΠ προς το ΙΚΑ, ποσοστό χαμηλότερο από αυτό το οποίο κατέβαλε το κράτος προηγούμενα. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το 1990 η χρηματοδότηση ήταν στο 1,4% του ΑΕΠ.

Η χρηματοδότηση θα εξαρτάται από τις ανάγκες του Προγράμματος Σταθερότητας και του μνημονίου και όπως ορίζει ο νόμος 3863. Η κυβέρνηση θα έχει στα χέρια της το μόνιμο άλλοθι «της βελτίωσης των δημοσιονομικών επιδόσεων», προκειμένου το κράτος να περιορίσει αποκλειστικά την ευθύνη του στη χορήγηση μιας βασικής σύνταξης που θα βρίσκεται στο ύψος του προνοιακού επιδόματος ίσα - ίσα για την επιβίωση των ασφαλισμένων. Το 2009 ο κρατικός προϋπολογισμός χρηματοδότησε τα Ταμεία με 13,85 δισ. ευρώ, ενώ το 2010 περίπου με 10,74 δισ. ευρώ.

Το Διεθνές Γραφείο Εργασίας προβλέπει ως το 2040 η χρηματοδότηση να έχει μειωθεί στο 0,6% επί του ΑΕΠ για το ΙΚΑ. Αν λάβει κανείς υπόψη, ότι στο ΙΚΑ έχουν ενταχθεί τα ειδικά Ταμεία των πρώην ΔΕΚΟ, ότι σχεδιάζεται να ενταχθεί το ΝΑΤ και με βάση το νόμο Λοβέρδου για το ασφαλιστικό οι νεοπροσλαμβανόμενοι στο Δημόσιο από το 2011, τότε μιλάμε για ένα εκρηκτικό μείγμα που απειλεί την ταμειακή του ρευστότητα ως προς τη δυνατότητά του να δώσει συντάξεις και να καλύψει παροχές.

Οι οφειλές προς το ΙΚΑ - ΕΤΑΜ από Δημόσιο, ΟΤΑ, κλπ. είναι 9 δισ. ευρώ. Σε αυτά συμπεριλαμβάνεται το χρέος με το οποίο έχουν φεσώσει οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ - ΝΔ το ΙΚΑ, αφού ο θεσμοθετημένος κρατικός πόρος 3,80% επί του μεικτού μισθού υπέρ του κλάδου ασθενείας προς το ΙΚΑ - ΕΤΑΜ δεν έχει καταβληθεί από το 2000 και μετά. Ο κρατικός αυτός πόρος είχε θεσμοθετηθεί με το νόμο 2084/92 για τους ασφαλισμένους από 01.01.1993.

Οι επιπτώσεις από την παρακράτηση του θεσμοθετημένου πόρου είναι αποκαλυπτικές. Συγκεκριμένα, ενώ οι εργαζόμενοι κατέβαλαν με τις εισφορές τους 27.211.912.797 ευρώ, οι δαπάνες σε νοσήλια προς τα δημόσια και ιδιωτικά Νοσοκομεία, εργαστηριακών εξετάσεων, φαρμάκων, κλπ. ανήλθαν σε 36.196.029.375 ευρώ, κατά συνέπεια προέκυψε ένα έλλειμμα 8.984.116.578 ευρώ.

Με αυτό τον τρόπο ταΐστηκαν από το μόχθο της εργατικής τάξης τα δημόσια Νοσοκομεία, οι ιδιωτικές κλινικές και Νοσοκομεία, τα ιδιωτικά διαγνωστικά εργαστήρια, οι φαρμακοβιομήχανοι και γενικότερα οι έμποροι Υγείας.

Οι εξελίξεις θα συρρικνώσουν παραπέρα τις παροχές Υγείας των ασφαλισμένων. Με τη θεσμοθέτηση του Εθνικού Οργανισμού Παροχών Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) σηματοδοτείται νέα σφαγή στις ιατροφαρμακευτικές παροχές των άμεσα και έμμεσα ασφαλισμένων στο όνομα της αντιμετώπισης των ελλειμμάτων που με την πολιτική των ΠΑΣΟΚ - ΝΔ δημιούργησαν.

2. Οι οφειλές της εργοδοσίας και οι ρυθμίσεις τους.

Οι βεβαιωμένες οφειλές των επιχειρήσεων προς τα Ταμεία υπολογίζονται σε 12 δισ.ευρώ (το ΙΚΑ 6 - 7 δισ.).

Αν μια επιχείρηση δεν καταβάλλει τις εισφορές κάθε μήνα, με τις νέες ρυθμίσεις που προωθεί το Υπουργείο Εργασίας θα μπορεί να επιμερίσει το ποσό τους επόμενους 6 μήνες με ένα πολύ μικρό επιτόκιο. Με πολύ αρνητικές επιπτώσεις στα έσοδα και τη ρευστότητα του ΙΚΑ, αλλά και γενικά των Ταμείων.

Νέα μείωση εσόδων θα επιφέρουν οι ρυθμίσεις που προβλέπουν έκπτωση ως bonus επί των ασφαλιστικών εισφορών που θα καταβάλλουν κάποιες επιχειρήσεις για το τρέχον έτος νωρίτερα.

Με το νέο νόμο ένας εργοδότης εάν εξοφλήσει εφάπαξ τα συσσωρευμένα χρέη του προς το ΙΚΑ έχει έκπτωση 80% επί των πρόσθετων τελών που έχουν επιβληθεί. Εάν τα επιμερίσει σε 36 δόσεις έχει μείωση 60%.

Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν μόνο το 20% των εργοδοτών που έχουν οφειλές προς το ΙΚΑ υπάγονται σε αυτή τη ρύθμιση, αφού έτσι κι αλλιώς ξέρουν, ότι κάθε φορά που θα συσσωρεύονται χρέη η ρύθμιση θα παρατείνεται ξανά και ξανά. Ηδη στις εφημερίδες δημοσιεύτηκαν εκτιμήσεις κύκλων του Υπουργείου που αποφαίνονται, ότι λόγω των ρυθμίσεων έχουν μειωθεί οι ταμειακές ροές από την εργοδοσία προς το ΙΚΑ.

3. Το φόρτωμα βαρών των ειδικών Ταμείων των πρώην ΔΕΚΟ στο ΙΚΑ.

Η εξέλιξη αυτή ήταν αποτέλεσμα της επιβολής του νόμου 3029 του ΠΑΣΟΚ, ο οποίος συμπληρώθηκε με το νόμο 3371 της ΝΔ. Η στόχευση ήταν η απαλλαγή των τραπεζών και των μετόχων των πρώην ΔΕΚΟ από τις υποχρεώσεις τους προς τα Ταμεία και η μετακύλιση των βαρών προς το ΙΚΑ. Η επίπτωση σε βάθος χρόνου υπολογίζεται να φτάσει τα 22 δισ. ευρώ. Πρόσφατα, με διάφορους λεονταρισμούς η ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας ανέφερε, ότι θα αναζητηθούν οι οφειλές των τραπεζών, του ΟΤΑ, κ.ά. Τίποτα δεν πρόκειται να συμβεί, αφού ΠΑΣΟΚ και ΝΔ συνειδητά με τους νόμους τους απάλλαξαν τους τραπεζίτες και τους μεγαλομετόχους του ΟΤΕ και άλλων πρώην ΔΕΚΟ από βεβαιωμένες ασφαλιστικές εισφορές.

Ανάλογα αποτελέσματα ισχύουν και για τα λεγόμενα προγράμματα εθελουσίων εξόδων, όπου το κράτος δεν κατέβαλε ούτε ένα ευρώ και τα φορτώθηκαν στις πλάτες τους οι ασφαλισμένοι.

4. Οι σχεδιαζόμενες μειώσεις με σκοπό την πλήρη κατάργηση των εργοδοτικών εισφορών.

Ο Διοικητής του ΙΚΑ Ρ. Σπυρόπουλος προκλητικά δηλώνει, ότι «το κόστος των ασφαλιστικών εισφορών στην Ελλάδα είναι υψηλό». Ισχυρίζονται ευθέως, ότι στόχος της κυβέρνησης δεν είναι η αύξηση των εσόδων του ΙΚΑ, αλλά η άνοδος της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων. Σύμφωνα με κάποιους υπολογισμούς, ετησίως το ΙΚΑ θα χάνει 3,5 δισ. ευρώ το χρόνο.

Με αυτό τον τρόπο η κυβέρνηση σηματοδοτεί αυτό που ως Κόμμα είχαμε εξ αρχής επισημάνει, ότι στόχος τους είναι η απαλλαγή της μεγαλοεργοδοσίας από τα «βάρη» της Κοινωνικής Ασφάλισης, προκειμένου να μεγιστοποιηθεί η κερδοφορία της. Θα δοθεί ουσιαστικά ένα καίριο πλήγμα στα ήδη μειωμένα έσοδα των Ασφαλιστικών Ταμείων.

Η κυβέρνηση προωθεί τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών μέσω του «νόμου για την αναμόρφωση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) και άλλες διατάξεις». Συγκεκριμένα, στο άρθρο 4 του νόμου με τίτλο «Θεσμοθέτηση κάρτας εργασίας» αναφέρει «στις επιχειρήσεις, οι οποίες θα εγκαταστήσουν το σύστημα αυτό στους όρους εργασίας τους και θα καταβάλλουν εμπροθέσμως τις ασφαλιστικές εισφορές, καθώς και στους εργαζόμενους των επιχειρήσεων αυτών, θα παρέχεται έκπτωση 10% επί των αντίστοιχων ασφαλιστικών εισφορών». Επίσης, σύμφωνα με επίσημες δηλώσεις της κυβέρνησης η μείωση μέχρι το 2013 θα φτάσει το 25%.

Νέα βάρη θα κληθούν να πληρώσουν οι εργαζόμενοι, προκειμένου να διατηρήσουν το ίδιο επίπεδο παροχών για συντάξεις και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Με αυτό τον τρόπο ανοίγουν διάπλατα τις πόρτες για την επέκταση των επαγγελματικών Ταμείων, των οποίων οι εισφορές υποτίθεται πως θα είναι προαιρετικές. Πρόκειται για ένα μεγάλο ψέμα, αφού λόγω της σύνθλιψης των παροχών των Ταμείων, οι εργαζόμενοι θα αναγκάζονται να αφαιρούν μέρος του καθαρού τους μισθού για να καλύπτουν τις απώλειες που θα έχουν προκύψει.

5. Η αυξανόμενη ανεργία, ανασφάλιστη εργασία, εισφοροδιαφυγή και ελαστικές εργασιακές σχέσεις, η γενικευμένη μείωση μισθών, η κατάργηση των ΣΣΕ

Η κατάσταση παίρνει δραματικές διαστάσεις, γιατί μεγάλο μέρος των εργαζομένων αποδέχεται, λόγω της μεγάλης ανεργίας να δουλεύει χωρίς ένσημα ή με λιγότερα από τις μέρες εργασίας που αντιστοιχούν. Η εισφοροδιαφυγή υπολογίζεται σε 9 - 10 δισ. ευρώ το χρόνο. Στο ΙΚΑ υπολογίζεται γύρω στα 4 δισ. ευρώ ετησίως, συγκεκριμένα 1 στους 4 εργαζόμενους είναι ανασφάλιστος, και 1 στις 9 επιχειρήσεις αναπόγραφη.

Η ανεργία συνιστά μια καθοριστικής σημασίας αιτία για τη συνεχώς μειούμενη πορεία εσόδων των Ταμείων. Σύμφωνα με έγκυρες εκτιμήσεις, η καταγεγραμμένη ανεργία θα ανέλθει σε πάνω από το 15% για το 201, η μείωση των εσόδων του ΙΚΑ θα φτάσει στο 20%. Κάποιοι άλλοι εκτιμούν γύρω στα 3 δισ. ευρώ μειωμένα έσοδα για το 2011.

Οι ελαστικές εργασιακές σχέσεις μειώνουν επίσης τα έσοδα των Ταμείων. Τα προγράμματα Stage στο δημόσιο τομέα για παράδειγμα, αποστέρησαν από το ΙΚΑ περίπου 1,1 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τα ανακοινωθέντα προγράμματα του ΟΑΕΔ, το καθεστώς αυτό μετακινείται στον ιδιωτικό τομέα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Ο εργοδότης έχει τη δυνατότητα με το ελαστικό ωράριο να εντατικοποιεί την εργασία. Π.χ. υπερωριακή εργασία, απλήρωτη και ανασφάλιστη σε περιόδους παραγωγικής αιχμής, μειωμένο ωράριο σε περιόδους παραγωγικής ύφεσης. Θυμίζουμε, ότι για εργασία μέχρι 4 ώρες το ένσημο καταβάλλεται κατά το ήμισυ.

Το άνοιγμα του δρόμου για την κατάργηση των κλαδικών συμβάσεων, την κατάργηση του πλήρες ωραρίου με το Ν.3899/10, θα δώσει άλλο ένα πλήγμα στα έσοδα των Ταμείων από ασφαλιστικές εισφορές, αφού ήδη υπάρχει κύμα μειώσεων μισθών στον ιδιωτικό τομέα.

6. Συνέπειες των ελλειμμάτων του ΙΚΑ στους άλλους Οργανισμούς που χρηματοδοτεί.

Η κατάσταση στον ΟΑΕΔ, εξαιτίας της αύξησης της ανεργίας, θα εκτοξεύσει από τη μία τα επιδόματα ανεργίας και από την άλλη θα οξυνθεί το πρόβλημα για το ΙΚΑ που ήδη οφείλει τεράστια ποσά προς τον ΟΑΕΔ.

Σύμφωνα πάντα με εκτιμήσεις ενδέχεται να συμβούν τα εξής:

Το ΙΚΑ, ενώ προβλέπεται να αποδίδει κανονικά 200 εκατομμύρια ευρώ το μήνα στον ΟΑΕΔ, αποδίδει 140. Για τις άμεσες ταμειακές ανάγκες του ΟΑΕΔ εκτιμάται, ότι υπολείπονται 600 εκατομμύρια ευρώ. Υπολογίζεται επίσης, από δημοσιεύματα του Τύπου, ότι έγκυρες εκτιμήσεις αναφέρουν, ότι το συσσωρευμένο χρέος του ΙΚΑ προς τον ΟΑΕΔ έχει φτάσει τα 7 δισ. ευρώ.

Να σημειωθεί επίσης, ότι ο νόμος 3863/10 προβλέπει τη μείωση της χρηματοδότησης του ΙΚΑ προς τους Οργανισμούς κατά 10% έκαστος για κάθε έτος από το 2010 μέχρι το 2013, τουτέστιν 30% στα έσοδά τους. Βόμβα στα θεμέλια του ΟΑΕΔ αποτελεί επίσης η εξαγγελία προγράμματος επιχορήγησης των ασφαλιστικών εισφορών για τις επιχειρήσεις, ύψους 2,5 δισ. ευρώ, τα οποία ισχυρίζονται, ότι θα τα αντλήσουν από τον αλληλόχρεο λογαριασμό ΙΚΑ - ΟΑΕΔ. Σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις οι οφειλές του ΙΚΑ προς τον ΟΑΕΔ είναι περίπου 6,5 δισ. ευρώ.

Για τους άλλους Οργανισμούς (ΟΕΚ, ΟΕΕ), αναφέρουμε ότι, σύμφωνα με δηλώσεις τους, βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη η περικοπή και η προσωρινή αναστολή επιδοτήσεων ενοικίου και προγραμμάτων δανειοδότησης κατοικίας του ΟΕΚ. Εκτιμάται, ότι τα χρέη του ΙΚΑ προς τους Οργανισμούς αυτούς ανέρχονται σε 2,7 δισ. ευρώ περίπου, 2 δισ. στον ΟΕΚ και 700 εκατ. στον ΟΕΕ.

Σύμφωνα πάλι με δηλώσεις και των δύο διοικητών των Οργανισμών οι περικοπές θα είναι το επόμενο διάστημα στην ημερήσια διάταξη.

Συνοπτικά:

Να σημειωθεί, ότι η χρηματοδότηση αυτών των Οργανισμών γίνεται αποκλειστικά από τις εισφορές των εργαζομένων, προκειμένου τα χρήματα αυτά να χρησιμοποιηθούν για παροχές. Αρα, το επιχείρημα περί οικονομικής αδυναμίας των Οργανισμών είναι και από λογιστικής απόψεως πέρα για πέρα σαθρό.

Σύμφωνα με δηλώσεις στελεχών της τρόικας και της κυβέρνησης, στο όνομα της δημοσιονομικής εξυγίανσης, σχεδιάζεται η παραγραφή χρεών του ΙΚΑ προς τους Οργανισμούς. Αν οι θέσεις αυτές τεθούν σε εφαρμογή, τότε μιλάμε για έναν όλεθρο σε ό,τι αφορά επιδόματα ανεργίας, χειμερινά βοηθήματα, άδειες τοκετού, κλπ.

7. Επικουρικές Συντάξεις

Σύμφωνα με το Αρθρο 35 του Ν. 3863/2010, «η Εθνική Αναλογιστική Αρχή έως το Μάρτη του 2011 εκπονεί υποχρεωτικά αναλογιστικές μελέτες βιωσιμότητας των επικουρικών φορέων, τομέων και αυτοτελών κλάδων».

Στα περισσότερα επικουρικά Ταμεία τα αποτελέσματα είναι αρνητικά εξαιτίας των αντεργατικών πολιτικών ΠΑΣΟΚ - ΝΔ. Η κυβέρνηση επικαλούμενη τη βιωσιμότητα των Ταμείων θα πετσοκόψει επικουρικές συντάξεις μέχρις σημείου κατάργησής τους.

Να σημειώσουμε, με την αποστέρηση απόδοσης εσόδων προς το επικουρικό Ταμείο (ΕΤΕΑΜ) οι οφειλές ανέρχονται στο ποσό των 6,5 δισ. ευρώ. Ετησίως το ΙΚΑ παρακρατεί παράνομα 1,4 δισ. ευρώ που εισπράττει για το ΕΤΕΑΜ.

Ο νόμος 3863 κάνει ένα βήμα παραπέρα από το νόμο 3655/2008, ο οποίος όριζε, ότι οι επικουρικές συντάξεις, με τις μειώσεις που θα επιβάλλονταν κατόπιν εκπόνησης αναλογιστικών μελετών, θα προσέγγιζαν το 20% των συντάξιμων αποδοχών. Οπως επίσημα έχει ανακοινωθεί από την κυβέρνηση και με βάση το μνημόνιο, από τις αρχές του 2012 θα ξεκινήσει η δραστική μείωση των επικουρικών συντάξεων μέχρι την τελική κατάργησή τους.

8. Μαζική είσοδος ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών στον κλάδο σύνταξης και Υγείας.

Οι τεράστιες περικοπές που έχουν υποστεί σε συντάξεις και ιατροφαρμακευτικές παροχές οι εργαζόμενοι, οι άνεργοι, οι συνταξιούχοι, θα τους οδηγήσουν στο να προσπαθούν να τις συμπληρώσουν με συμβόλαια που θα συνάπτουν με ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες πληρώνοντας πανάκριβο τίμημα χωρίς καμία εγγύηση.

Είναι αυτό που λέμε τρίτος πυλώνας Ασφάλισης.

Τους τελευταίους μήνες η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας έχει επιδοθεί σε «αγώνα» για να «πείσουν» για την αναγκαιότητα «η ιδιωτική ασφάλιση να διαδραματίσει θετικά συμπληρωματικό ρόλο στις παροχές υγείας και στις συντάξεις».

9. Το ΙΚΑ, αιμοδότης των δημοσίων Νοσοκομείων.

Με ευθύνη των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ - ΝΔ η χρηματοδότηση των δημοσίων Νοσοκομείων στηρίζεται σχεδόν εξ ολοκλήρου στα νοσήλια των ασφαλιστικών Ταμείων. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε, ότι η συμμετοχή των Ασφαλιστικών Ταμείων στις δαπάνες Υγείας - Πρόνοιας το 1992 ήταν 58,6%. Το 1999 τα έσοδα των Δημοσίων Νοσοκομείων προέρχονταν σε ποσοστό 75,98% από τα νοσήλια που πλήρωναν τα Ταμεία και σε ποσοστό 8,1% από τον κρατικό προϋπολογισμό. Το 2006 τα έσοδα από τα νοσήλια έφτασαν στο 82,13% και η κρατική χρηματοδότηση μειώθηκε στο 3,5%. Αποκαλύπτεται η διαρκής ληστεία που υφίστανται τα Ταμεία. Συγκεκριμένα, από το 1990 μέχρι το 2000 αυξήθηκαν 806%.

Η πορεία και οι εξελίξεις των αποθεματικών της κινητής και ακίνητης περιουσίας του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στο ΔΣ του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ οι συνολικές απώλειες από τις 30/11/09 έως 30/8/2011 ξεπερνούν τα 2,1 δισ. ευρώ.

Πιο συγκεκριμένα:

Μείωση συνολική 32,65%

Μείωση μετοχών -47,24%

Μείωση αμοιβαίων κεφαλαίων -23,20%

Μείωση σε τίτλους σταθερού εισοδήματος (ομόλογα και έντοκα γραμμάτια ελληνικού δημοσίου) -39,17%

Μείωση σε χρηματικά διαθέσιμα -33,38% με επίπτωση στη ρευστότητά του. Κυβερνητικά στελέχη σε Ερώτηση που έγινε στη Βουλή από το ΚΚΕ, αλλά και σε Ερωτήσεις που έθεσαν συνδικαλιστές του ΠΑΜΕ στα πλαίσια αγωνιστικών παρεμβάσεων, αρνούνται με διάφορα τρικ να λογοδοτήσουν για το τι έχει συμβεί από το 1999 που άρχισαν τα αποθεματικά των Ασφαλιστικών Ταμείων να τζογάρονται στο χρηματιστήριο. Προσπάθησαν έτσι να αποκρύψουν τη λεηλασία που έχουν υποστεί τα Ταμεία. Ακόμη κι αν λάβουμε υπόψη, ότι μέρος των παραπάνω απωλειών έχουν λογιστικό χαρακτήρα εξαιτίας της εικονικότητας κάποιων τιμών - μετοχών, η ληστεία σε βάρος των ασφαλιστικών Ταμείων είναι κολοσσιαία.

Παρόλη την οικονομική κατρακύλα που έχει επέλθει από τις πολιτικές ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, το ΔΣ του ΙΚΑ στις 30/09/10 ενέκρινε κατά πλειοψηφία τη συμμετοχή του ΙΚΑ στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Εθνικής Τράπεζας.

Στο ΔΣ του ΙΚΑ τον Οκτώβρη του 2010, στο όνομα της αντιμετώπισης της επίτασης του ταμειακού προβλήματος, αποφασίστηκε η προεξόφληση ασφαλιστικών εισφορών του 4ουτριμήνου 2010 για τους εργαζόμενους σε Εθνική Τράπεζα, των ασφαλιστικών εισφορών του 1ουτριμήνου 2011 και η προκαταβολή εισφοράς ν. 3655/2008 για ένταξη στο ΙΚΑ του Ταμείου των εργαζομένων στην Εθνική Τράπεζα, πληρώνοντας τόκους περίπου 3,5% για προείσπραξη 125,5 εκατ. ευρώ από εισφορές εργαζομένων.

Επιπροσθέτως μπορούμε να πούμε, ότι ο τόκος του 3,5% συνιστά άλλον ένα μηχανισμό αναδιανομής χρημάτων των ασφαλισμένων προς όφελος του μεγάλου κεφαλαίου.

Οι αλλαγές που προωθήθηκαν για τη διαχείριση των κινητών και ακίνητων αξιών με το νέο νόμο 3863 του 2010

Αίρουν και τους ελάχιστους περιορισμούς, που υπήρχαν για το τζογάρισμα των αποθεματικών στο χρηματιστήριο. Εκθέτουν σε ακόμα μεγαλύτερο κίνδυνο τις εισφορές των εργαζομένων.

Προβλέπεται τα αποθεματικά των Ταμείων να τα διαχειρίζονται τρεις φορείς. Τα ομόλογα και τα repos των Ταμείων η Τράπεζα της Ελλάδος μέσω της ΑΕΔΑΚ (Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Αμοιβαίων Κεφαλαίων), τις μετοχές των Ασφαλιστικών Οργανισμών η ΕΔΕΚΤ - ΑΕΠΕΥ (πρώην ΕΔΕΚΤ- ΟΤΕ, αντίστοιχη ΑΕ του ΟΤΕ παλαιότερα).

Τη μερίδα του λέοντος στη διαχείριση των αποθεματικών θα λάβει, όπως προκύπτει, η Τράπεζα της Ελλάδος αφού τα ομόλογα αντιπροσωπεύουν περίπου το 80% της κινητής περιουσίας των Ταμείων. Η Τράπεζα της Ελλάδος εκτιμάται ότι ήδη διαχειρίζεται περίπου το 53% των αποθεματικών, αλλά με τη νέα ρύθμιση ο ρόλος της αναβαθμίζεται και ενισχύεται η ρευστότητά της. Η εκχώρηση 25 δισ. ευρώ περίπου στην ΤτΕ έχει ως στόχο μια υποτιθέμενη κάλυψη ελλειμμάτων από Ασφαλιστικούς Οργανισμούς.

Οι μετοχές των Ταμείων θα περάσουν στην Εταιρεία Διαχείρισης Ειδικού Κεφαλαίου (ΕΔΕΚΤ - ΑΕΠΕΥ). Η ΕΔΕΚΤ - ΑΕΠΕΥ θα έχει την ευθύνη της διαχείρισης των αμοιβαίων κεφαλαίων της ΑΕΔΑΚ. Η εταιρεία ήταν η πρώτη πιλοτική επενδυτική εταιρεία με εξειδίκευση στη διαχείριση αποθεματικών ασφαλιστικών Ταμείων στην Ελλάδα, ιδρύθηκε με τον Ν. 2768/99 και λειτουργεί με άδεια της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς ως Εταιρεία Παροχής Επενδυτικών Υπηρεσιών (ΕΠΕΥ). Στόχος της ΕΠΕΥ ήταν ως τώρα η διαχείριση και αξιοποίηση του Ειδικού Κεφαλαίου ΤΑΠ - ΟΤΕ, ούτως ώστε από τα κέρδη που θα προκύπτουν από την επένδυσή του να καλύπτονται ελλείμματα του ΤΑΠ - ΟΤΕ.

Τα Ταμεία που για κάποιον λόγο δεν θα επιθυμούν να διαχειρίζεται η ΕΔΕΚ - ΑΕΠΕΥ τις μετοχές τους θα πρέπει να απευθύνονται σε αυτήν για να τους επιλέξει διαχειριστές.

Οι μετοχές αντιπροσωπεύουν περίπου το 9% της περιουσίας των Ταμείων, δηλαδή 2,6 δισ.. Η ΕΔΕΚΤ θα επιλέγει και τις εταιρείες που θα αναλάβουν την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των Ταμείων.

ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΤΥΠΟ ΟΙ ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΤΑΜΕΙΩΝ ΞΕΠΕΡΝΟΥΝ ΤΑ 6 ΔΙΣ ΕΥΡΩ.

Η πολιτική «επενδύσεων» σε μετοχές, ομόλογα, κλπ. στηρίχθηκε και υπερψηφίστηκε από τις παρατάξεις ΠΑΣΚΕ, ΔΑΚΕ, ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ. Σύσσωμοι επιτέθηκαν στο Κόμμα και το ΠΑΜΕ, λέγοντάς μας, ότι «ο κόσμος προχωράει κι εσείς μένετε στην εποχή της τραγιάσκας». Χρειάζονται ξεσκέπασμα για την εγκληματική πολιτική που ασκούν και με αυτόν τον τρόπο σε βάρος των ασφαλισμένων.

Στο παρόν άρθρο στόχος μας είναι να αναδείξουμε μόνο ορισμένες πλευρές του οικονομικού στραγγαλισμού του ΙΚΑ. Το πρόβλημα του ασφαλιστικού είναι πολιτικό και όχι λογιστικό. Για την κυβέρνηση, το κεφάλαιο, την ΕΕ η κοινωνική ασφάλιση αποτελεί αγκάθι για την κερδοφορία των μονοπωλίων. Στόχος τους είναι οι παροχές να περιοριστούν στη διασφάλιση της επιβίωσης των εργαζομένων, να είναι ίσα ίσα ικανοί για εργασία για να παράξουν υπεραξία για τους κεφαλαιοκράτες. Ο καπιταλιστικός νόμος ανάπτυξης μόνο ένα τέτοιο μέλλον μπορεί να εγγυηθεί για το λαό. Γι' αυτό απαιτείται εργατολαϊκή συστράτευση με το ΚΚΕ, οργανωμένη λαϊκή αντεπίθεση για τη λαϊκή εξουσία και οικονομία, τη μόνη εγγύηση για μόνιμη σταθερή δουλειά, με πλήρη ασφαλιστικά και μισθολογικά δικαιώματα.


Του
Κώστα ΖΙΩΓΑ*
*Ο Κώστας Ζιώγας είναι μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και μέλος του τμήματος για την Εργατική - Συνδικαλιστική δουλειά