ΑΜΟΛΥΒΔΗ ΒΕΝΖΙΝΗ
Ανατιμήσεις «παντός καιρού»

Αύξηση 1,6% μέσα σε λίγες βδομάδες και χωρίς τη βοήθεια της ...Λιβύης

Σάββατο 26 Φλεβάρη 2011

ICON

Κλίμα πανικού για μεγάλες ανατιμήσεις στα καύσιμα, καλλιεργείται εντέχνως με αφορμή τις εξελίξεις στη Λιβύη, όταν τον τελευταίο 1,5 μήνα και σε μια πορεία που ξεκίνησε πριν από τα γεγονότα της Λιβύης τα οποία γύρισαν τους «μύλους» της διεθνούς κερδοσκοπίας, η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα «τσίμπησε» έτσι κι αλλιώς 1,6%, με αρκετές διακυμάνσεις ενδιάμεσα.

Πρόκειται για αναμφισβήτητο γεγονός, το οποίο αγνόησε εντελώς το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας στη χτεσινή του ανακοίνωση, με την οποία διαπίστωσε ...απλώς, αύξηση της μέσης τιμής κατά 2 λεπτά από την 1η του Φλεβάρη έως τις 25 του Φλεβάρη, ενώ η μέση τιμή διυλιστηρίου αυξήθηκε κατά 5,1 λεπτά το ίδιο χρονικό διάστημα. Το συμπέρασμα του υπουργείου ήταν ότι εταιρείες εμπορίας και πρατηριούχοι συμπίεσαν το περιθώριο κέρδους τους κατά 3 λεπτά, με μια σύγκριση αρκετά «απλοϊκή» που δε λαμβάνει υπόψη την ενδιάμεση μεταβολή του περιθωρίου κέρδους και τα αντίστοιχα οφέλη της κάθε πλευράς.

Πέρα από τα συμπεράσματα της κυβέρνησης, που δε διευκρινίζεται η σκοπιμότητά τους (ότι θα μπορούσε να είναι και χειρότερη η κατάσταση;), το αντικειμενικό συμπέρασμα από την εξέταση των μέσων τιμών μεταξύ 7 του Γενάρη και 25 του Φλεβάρη είναι ότι η βενζίνη πωλείται ακριβότερα κατά 1,6% (στα 1,631 ευρώ ανά λίτρο από 1,605 ευρώ ανά λίτρο), ότι οι εργαζόμενοι δυσκολεύονται όλο και περισσότερο να καλύπτουν τις ανάγκες τους σε καύσιμα και ότι η τιμή της βενζίνης το Φλεβάρη στην Ελλάδα είναι η ακριβότερη στις 27 χώρες της ΕΕ, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, εξαιτίας και της βαριάς φορολογίας που επέβαλε η κυβέρνηση, άνευ ...Λιβύης. Ενδεικτικά, στις 22 του Γενάρη του 2010, η αμόλυβδη πωλούνταν 1,109 ευρώ ανά λίτρο.

Την ίδια ώρα που στην Ελλάδα κλιμακώνουν το φόβο για το πόσο θα φτάσει η τιμή της βενζίνης στην αντλία, οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου που αυξάνονται ανησυχητικά μετά τα γεγονότα της Αιγύπτου, και εκτινάχθηκαν την περασμένη Πέμπτη, οδηγήθηκαν χτες σε πτώση. Το αμερικανικό αργό έκλεισε στα 96,94 δολάρια το βαρέλι (είχε ξεπεράσει τα 101 δολάρια) και το βρετανικό Μπρεντ στα 111,67 δολάρια το βαρέλι (είχε ξεπεράσει τα 117 δολάρια). Παρ' όλα αυτά, οι τιμές παραμένουν ιδιαίτερα υψηλές και πριμοδοτούν τα σενάρια για πιθανές νέες οικονομικές κρίσεις εάν αυξηθούν λίγο ακόμη. Αυτό συμβαίνει παρότι η μειούμενη παραγωγή της Λιβύης (χτεσινές αναφορές κάνουν λόγο για πτώση στα 400.000 βαρέλια την ημέρα από 1,6 εκατ. βαρέλια), δεν είναι ικανή να δημιουργήσει έλλειψη πετρελαίου στην αγορά. Αυτό επιβεβαιώνεται και από δηλώσεις αρμόδιων παραγόντων, ενώ τα διεθνή πρακτορεία κυκλοφόρησαν χτες την είδηση ότι η Σαουδική Αραβία αύξησε την παραγωγή της για κάθε ενδεχόμενο.

Οι κερδοσκόποι, όμως, δεν πτοήθηκαν ποτέ από την πραγματικότητα, ούτε ακόμη και από τον καπιταλιστικό νόμο της «προσφοράς και ζήτησης». Οι «φόβοι» για επέκταση των ταραχών σε άλλες πετρελαιοπαραγωγές χώρες είναι το πρόσχημα για τα νέα παιχνίδια. Οσο για την επίδραση του λιβυκού πετρελαίου στις τιμές, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών θυμίζει ότι όταν επί μια δεκαετία είχε επιβληθεί εμπάργκο στο λιβυκό πετρέλαιο, οι τιμές του αργού κυμαίνονταν στα ...35 δολάρια το βαρέλι και σημειώνει: «Οταν λοιπόν πράγματι απουσίαζε το λιβυκό πετρέλαιο από τις "αγορές", οι τιμές ήταν 4 φορές χαμηλότερες, από ό,τι σήμερα που απλώς επικαλούνται μελλοντικό, αβέβαιο και ανεπιβεβαίωτο μη υπάρχοντα κίνδυνο».