ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΑΡΘΡΟΥ 24
Αντίθετοι πανεπιστημιακοί, δασολόγοι και νομικοί

Συμπεράσματα επιστημονικής συνάντησης, που συνδιοργάνωσαν το Τμήμα Δασολογίας και ο Τομέας Δημοσίου Δικαίου του ΑΠΘ

Σάββατο 13 Γενάρη 2001

Την αντίθεσή τους στις προωθούμενες αλλαγές των άρθρων του Συντάγματος, που αφορούν στην προστασία των δασών και των δασικών εκτάσεων, εκφράζουν καθηγητές Πανεπιστημίου και μάλιστα κατεξοχήν αρμόδιοι για το θέμα. Οπως προκύπτει από την επιστημονική συνάντηση που διοργανώθηκε στη Θεσσαλονίκη με τη συμμετοχή καθηγητών του Τμήματος Δασολογίας και του Τομέα Δημοσίου Δικαίου του ΑΠΘ, η προτεινόμενη αναθεώρηση του άρθρου 24 του Συντάγματος, έτσι όπως διατυπώθηκε από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή για την αναθεώρηση, οδηγεί τελικά σε αποδυνάμωση της συνταγματικής προστασίας των δασών και του περιβάλλοντος για τους ακόλουθους λόγους:

Σχετικά με την ισχύουσα συνταγματική προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και ειδικότερα των δασών και των δασικών εκτάσεων, παρατηρείται ότι, έτσι όπως εξειδικεύτηκε από τη νομοθεσία και εφαρμόστηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας, υπήρξε, συνολικά κρινόμενη, θετική. «Θα μπορούσε, τονίζεται, να χαρακτηριστεί ακόμη και ευεργετική, αν τα αρμόδια όργανα είχαν εφαρμόσει με συνέπεια και σύνεση τις συνταγματικές εξαγγελίες. Η σημερινή επιδείνωση του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος με την "οικοπεδοποίηση" και καταπάτηση δασικών εκτάσεων δεν οφείλεται πάντως σε ανεπάρκειες ή ελλείψεις, όπως λέγεται, του άρθρου 24, αλλά στη μη έγκαιρη και προγραμματισμένη εφαρμογή σχεδίων ορθολογικής οικιστικής ανάπτυξης, στην απουσία δασολογίου και κτηματολογίου και γενικά στη μη ταξινόμηση των χρήσεων γης. Πραγματικά οικιστικά προβλήματα, που έχουν δημιουργηθεί από αδράνειες και παραλείψεις των αρχών, θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν από το νομοθέτη χωρίς να υποθηκευτεί για το μέλλον η συνταγματική προστασία του περιβάλλοντος».

Τέλος, στα συμπεράσματα της επιστημονικής συνάντησης του Τμήματος Δασολογίας και του Τομέα Δημοσίου Δικαίου του Νομικού Τμήματος του ΑΠΘ επισημαίνεται ότι η αναθεώρηση του άρθρου 24 θα είχε νόημα να γίνει μόνον για να διευρύνει ή για να εντείνει και όχι για να σχετικοποιήσει ή να ελαττώσει την υπάρχουσα συνταγματική προστασία των δασών και των δασικών εκτάσεων. «Ετσι, θα μπορούσε, π.χ., η συνταγματική προστασία των δημοσίων δασών να επεκταθεί και στα ιδιωτικά δάση ή ακόμη να προβλεφτεί ρητά η βιώσιμη ή αειφόρος ανάπτυξη ή το δικαίωμα συμμετοχής των πολιτών και των ενώσεών τους στη διαδικασία λήψης αποφάσεων που θίγουν το περιβάλλον», σημειώνεται.