ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Και «πανωπροίκια» και χαράτσια
Παρασκευή 19 Γενάρη 2001

«Γην και ύδωρ» δίνει πλέον η κυβέρνηση, στους Γάλλους εργολάβους του μετρό Θεσσαλονίκης, αλλά και στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και τις άλλες εμπορικές τράπεζες, προκειμένου να κατασκευαστεί το έργο αυτό με βάση την αποικιοκρατικού τύπου «σύμβαση παραχώρησης» που έχει υπογραφεί και η οποία τους επόμενους μήνες αναμένεται να τροποποιηθεί και να γίνει ακόμη ληστρικότερη! Στο πλαίσιο αυτό χορηγεί όχι μόνο «πανωπροίκια» 40 δισ. δρχ. στους εργολάβους, αλλά και πρόσθετες χρηματοδοτικές εγγυήσεις δεκάδων δισ. δρχ. προς τις τράπεζες, ενώ παράλληλα επιβάλλει και «χαράτσι» 80 δρχ. ανά εισιτήριο στους Θεσσαλονικείς επιβάτες του μετρό. Το «χαράτσι» μάλιστα αυτό - επιχειρώντας να «χρυσώσει το χάπι» - το βαφτίζει ως κονδύλι που θα πάει σε ειδικό Ταμείο, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί για τις... επεκτάσεις του μετρό Θεσσαλονίκης ή την κατασκευή τραμ!!

Η κυβέρνηση δίνει στις τράπεζες:

* Μια πρόσθετη εγγύηση 16,5 δισ. δρχ. σε τρέχουσες τιμές, ποσό που θα «τρέχει» καθ' όλη τη διάρκεια της 20χρονης λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης από τη γαλλική κοινοπραξία «Μπουγίγκ». Το εντυπωσιακό είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος του ποσού αυτού θα προέλθει από «χαράτσι» 80 δρχ. ανά εισιτήριο που επιβάλλει στους επιβάτες του μετρό. Οπως προαναφέραμε το «χαράτσι» αυτό προσπαθεί να το δικαιολογήσει, θεσμοθετώντας Ειδικό Ταμείο, στο οποίο, όπως ισχυρίζεται, θα πηγαίνουν τα κονδύλια αυτά και τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για να γίνουν οι επεκτάσεις του μετρό ή το τραμ στη συμπρωτεύουσα. Μόνο που για να γίνει αυτό, θα πρέπει η επιβατική κίνηση να ξεπερνάει τους 30.000.000 επιβάτες το χρόνο, γεγονός που εκτιμάται ακόμη και από τις ίδιες τις τράπεζες αδύνατο και γι' αυτόν ακριβώς το λόγο ζητούν τις πρόσθετες εγγυήσεις! Κι όλα αυτά όταν ήδη έχει εγγυηθεί ότι θα πληρώνει κάθε χρόνο 12 δισ. δρχ. επιδότηση εισιτηρίου, μέχρι τα 30 εκατ. εισιτήρια το χρόνο...

* Δημιουργεί ένα Ταμείο -«Εν Αναμονή Διευκόλυνσης» το ονομάζει - από 41,6 δισ. δρχ., το οποίο θα χρησιμοποιείται και κατά την κατασκευαστική περίοδο, αλλά και κατά την περίοδο λειτουργίας για να «κλείνει τρύπες» που τυχόν δημιουργηθούν, αλλά και για να πληρώνει το Δημόσιο κάθε χρόνο τη διαφορά που θα προκύπτει αν ο πληθωρισμός είναι μικρότερος του 2,24%!

* Επίσης το ελληνικό δημόσιο δέχεται: Να υποκαταστήσει τους εργολάβους σε περίπτωση που καταγγελθεί για οποιονδήποτε λόγο η σύμβαση παραχώρησης. Εγγυάται το τροχαίο υλικό έναντι τρίτων - που δεν είναι οι τράπεζες δηλαδή - σε περιπτώσεις κατασχέσεων κλπ.

Πέραν όλων αυτών, το ελληνικό δημόσιο θεωρείται βέβαιο ότι θα δώσει «πανωπροίκι» 40 δισ. δρχ. στους εργολάβους - κι έτσι το κόστος του έργου θα φτάσει τα 260 δισ. δρχ. από 120 δισ. δρχ. που υπολογιζόταν πριν 8 χρόνια - επειδή, όπως φαίνεται θα γίνουν σημαντικές αλλαγές στη μελέτη. Αυτές οι αλλαγές θα αφορούν: Τη διάνοιξη της σήραγγας σε μεγαλύτερο βάθος. Τη διάνοιξη της σήραγγας μόνο με μετροπόντικες κι όχι με άλλες μεθόδους. Την αύξηση του κόστους των παράλληλων έργων (παράκαμψη δικτύων κοινής ωφέλειας κλπ.). Την αλλαγή της χάραξης του μετρό.

Ολες αυτές οι αλλαγές, όπως δήλωσε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, θα έρθουν για κύρωση στη Βουλή μέσα στους επόμενους μήνες, αφού δηλαδή δεχτεί η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων τις πρόσθετες εγγυήσεις που ζήτησε και αφού συνταχθεί η οριστική μελέτη με τις αλλαγές που προαναφέρθηκαν...