«ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΜΠΟΛΟΝΙΑ»
Σεμινάριο ζύμωσης του οράματος του ευρωπαϊκού κεφαλαίου
Τρίτη 23 Γενάρη 2001

Οι φοιτητές βρέθηκαν έξω από τη «φιέστα» υπουργείου - Ευρωπαίων και προειδοποίησαν ότι δε θα αφήσουν να περάσει το «Εκπαιδευτικό Μάαστριχτ»
Με μια έντονη διαμάχη ανάμεσα σε πανεπιστημιακούς και καθηγητές των ΤΕΙ, που προκάλεσε και τροφοδότησε το ίδιο το υπουργείο Παιδείας, έκλεισε το διήμερο σεμινάριο για τη Διακήρυξη της Μπολόνια, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Παρασκευή και το Σάββατο στην Αθήνα.

Το θέμα της τελευταίας συνεδρίασης αφορούσε στις σχέσεις και την οριοθέτηση των ρόλων μεταξύ των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, ως τομέων της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Οπως ήταν φυσικό, μέσα από έντονη αντιπαράθεση, η συζήτηση αναλώθηκε στο πόσο «καλά ή κακά» είναι τα ΤΕΙ, χωρίς να θιγεί το ουσιαστικό ζήτημα που είναι η υποβάθμιση των σπουδών στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, από την πολιτική που υπαγορεύουν οι ανάγκες του κεφαλαίου και εφαρμόζει πιστά το υπουργείο Παιδείας.

Καθησυχαστικός επιχείρησε να εμφανιστεί ο υπουργός Παιδείας Π. Ευθυμίου σε δηλώσεις στα ΜΜΕ, λέγοντας ότι «δεν πρόκειται να μειώσουμε το χρόνο σπουδών στα ΑΕΙ. Αντίθετα θα τον αυξήσουμε και από 13 βδομάδες που είναι σήμερα το ελάχιστο όριο ενός εξαμήνου, θα αυξηθεί ακόμα ώστε να πλησιάσει τα ευρωπαϊκά στάνταρ». Αναφερόμενος μάλιστα στο πτυχίο του Πολυτεχνείου, διάρκειας 5 ετών, σημείωσε ότι «είναι πολύ καλύτερο από τα μικρής διάρκειας πτυχία κάποιων ευρωπαϊκών κρατών» και ότι «οι Ελληνες πτυχιούχοι θα είναι στο μέλλον περιζήτητοι»! Ωστόσο, πίσω από το επιλεκτικό παράδειγμα του Πολυτεχνείου και της Ιατρικής, πιθανόν, επιχειρείται να κρυφτεί η δεδομένη απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην υποβάθμιση των προπτυχιακών σπουδών, κάτι που ξεκάθαρα υπηρετείται από το νομοσχέδιο για τα μεταπτυχιακά που ετοιμάζεται να φέρει προς ψήφιση και τις συνολικές αντιδραστικές ρυθμίσεις που προωθεί. Το γεγονός ότι η κυβέρνηση εναρμονίζεται - παρά τις προσεχτικές κινήσεις και ελιγμούς που θα κάνει - με το «όραμα» της Μπολόνιας, δηλαδή το όραμα του ευρωπαϊκού κεφαλαίου, φαίνεται και από τη θετική στάση που κρατάει στην υιοθέτηση του συστήματος των πιστωτικών μονάδων. Ενα σύστημα που μετατρέπει τους φοιτητές σε γυρολόγους για διάφορες πιστοποιήσεις - καταρτίσεις, που θα είναι υποτίθεται εφόδια για να βγουν στην αγορά εργασίας.

Ο ειδικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, Δ. Κλάδης, στα καταληκτικά σχόλια για τα συμπεράσματα του σεμιναρίου ήταν ακόμα πιο σαφής: «Ο ευρωπαϊκός χώρος ανώτατης εκπαίδευσης περιλαμβάνει και τους δυο τομείς», είπε εννοώντας τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ, ενώ πρόσθεσε ότι αποτελεί κέρδος του συνεδρίου το γεγονός ότι άνοιξε αυτή η δύσκολη συζήτηση για την οριοθέτηση των δυο χώρων και τις σχέσεις τους. Και ήταν επόμενο να εκφράζει την ικανοποίησή του το υπουργείο για τη συζήτηση, αφού φρόντισε αυτή να κινηθεί σε επίπεδα ανώδυνα για την ουσία της πολιτικής του.

Παράλληλα, το υπουργείο κρίνει ότι αναδείχτηκε η «ανάγκη της αξιολόγησης» όλων των ιδρυμάτων, παρά το γεγονός ότι δεν έγινε καμιά συζήτηση για τα κριτήρια αξιολόγησης. Απαριθμώντας τα κέρδη του σεμιναρίου, ο Δ. Κλάδης μίλησε για την ενημέρωση που πραγματοποιήθηκε πάνω στα ευρωπαϊκά προγράμματα, κρίνοντας ότι θα βοηθήσει στην καλύτερη προετοιμασία προς τα συνέδρια της Σαλαμάνκα και της Πράγας.