ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ
Μαζικές πανευρωπαϊκές διαδηλώσεις κατά των απολύσεων
Παρασκευή 26 Γενάρη 2001

Associated Press

Μαζικές κινητοποιήσεις. Στη Γερμανία (φωτ.), στη Βρετανία, την Ισπανία και αλλού, οι εργαζόμενοι διαδήλωσαν την αντίθεσή τους στις απολύσεις
ΦΡΑΝΚΦΟΥΡΤΗ.-

Χιλιάδες εργαζόμενοι στην αυτοκινητοβιομηχανία πραγματοποίησαν χτες μαζικές διαδηλώσεις διαμαρτυρίας ενάντια στις ανακοινωθείσες, από τη διοίκηση της « General Motors Corp.», τουλάχιστον 5.000 απολύσεις στο πλαίσιο της «αναδιάρθρωσης» των εργοστασίων στην Ευρώπη, για να αυξηθεί η κερδοφορία της.

Τουλάχιστον 15 χιλιάδες εργαζόμενοι -οι εκτιμήσεις είναι των συνδικαλιστών που διοργάνωσαν τις κινητοποιήσεις- διαδήλωσαν για μία ώρα έξω από τέσσερα εργοστάσια της « Adam Opel AG», θυγατρικής της « General Motors», στη Γερμανία, ενώ άλλοι 8.500 έκαναν απεργία σε τέσσερα εργοστάσια της « Vauxhall Motors», επίσης θυγατρικής της « General Motors», στη Βρετανία.

Συνδικαλιστές καταδίκασαν ως κίνηση στραγγαλισμού των εργαζομένων το κλείσιμο του εργοστασίου της « Vauxhall» στο Λούτον, όπου η μεγαλύτερη παραγωγός αυτοκινήτων του κόσμου θα απολύσει 2.000 εργαζομένους της. Διαδηλώσεις έγιναν στη Σαραγόσα της Ισπανίας, στην Αντβέρπ του Βελγίου και αλλού. Συνολικά, κατά την IG Metall, του γερμανικού συνδικάτου των εργαζομένων στην αυτοκινητοβιομηχανία και τη βιομηχανία του μετάλλου, 40.000 εργαζόμενοι, κάτι λιγότερο από το 50% των εργαζομένων της « General Motors» στην Ευρώπη, συμμετείχαν στις κινητοποιήσεις. «Δεν αποκλείω και νέες κινητοποιήσεις τις επόμενες ημέρες», δήλωσε συνδικαλιστής ηγέτης στη Γερμανία. Ο Γκίντερ Λόρεντζ, εκπρόσωπος της «IG Metall», κάλεσε όλους τους Ευρωπαίους εργαζομένους να επιδείξουν «αλληλεγγύη με τους εργαζόμενους που απειλούνται από τις απολύσεις».

Η εκπροσώπηση της « General Motors» πάντως, δεν έδειξε να επανεξετάζει την πολιτική των απολύσεων -όλα είναι «θεμιτά» στο κυνήγι του κέρδους, μοιάζουν να σκέπτονται οι ιθύνοντές της...- και έδειξε θορυβημένη διότι, όπως είπε ο εκπρόσωπός της Ούλριχ Βέμπερ, «θα χάσουμε μερικά αυτοκίνητα από τις κινητοποιήσεις, αν και ακόμη είναι νωρίς να εκτιμήσουμε τις ζημιές» από τις απεργίες. (Πάλι καλά που δε ζήτησε να κρατηθούν οι μισθοί των απεργών...).

Η αιφνιδιαστική ανακοίνωση των απολύσεων τον περασμένο μήνα εντάσσεται στο σχέδιο μείωσης της παραγωγής αυτοκινήτων για την ευρωπαϊκή αγορά, αφού έχει δημιουργηθεί υπερπροσφορά, ενώ τα εργοστάσια στη Βρετανία έχουν το επιπλέον μειονέκτημα της «ισχυρής λίρας» που δυσκολεύει τις εξαγωγές. Εκτός της « General Motors», η « Ford Motor Co.» σχεδιάζει να κλείσει το εργοστάσιό της στο Ντάγκενχαμ του Λονδίνου, η « Toyota Motor Corp.» καλεί τους Βρετανούς αντιπροσώπους της να συναλλάσσονται σε ευρώ, ενώ η « Honda Motor Co.» μετακινεί μονάδες παραγωγής στις ΗΠΑ. Η « BMW» πούλησε το ποσοστό της στη «Rover» σε βρετανικό κονσόρτσιουμ αιτιολογώντας την απόφαση επίσης με το επιχείρημα της «ισχυρής λίρας».