ΡΑΔΙΕΝΕΡΓΟΙ ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ ΣΤΗΝ ...ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εγκληματικές οι κυβερνητικές ευθύνες
Σάββατο 10 Φλεβάρη 2001

ΧΑΛΚΙΔΑ.-

Εντονη ανησυχία και αγωνία για τυχόν επιπτώσεις στην υγεία σπουδαστών και εκπαιδευτικών που ήρθαν σε επαφή με τους δύο κινητήρες αεροπλάνων, τους οποίους «χάρισε» το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας το 1997 στο ΤΕΙ Χαλκίδας, επικρατεί στο ίδρυμα, μετά την αποκάλυψη του «Ρ» την προηγούμενη Τετάρτη (7/2), ότι εσπευσμένα το ΓΕΑ, κατόπιν εντολής του ΥΕΘΑ, στις 25 Γενάρη έστειλε συνεργείο με γερανό από την αεροπορική βάση της Ελευσίνας και απέσυραν τους κινητήρες.

Ηδη, μετά από μετρήσεις που έκανε ο Δημ. Παύλου, διδάκτωρ μηχανολόγος - μηχανικός και προϊστάμενος του Τμήματος Μηχανολογίας της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών του ΤΕΙ Χαλκίδας, μετρώντας την ένταση της ραδιενεργού ακτινοβολίας πάνω στον κινητήρα, διαπίστωσε ότι ήταν πολλές φορές πάνω από το επιτρεπτό όριο των 0,55 μς/h, (μικροσιβιέρ ανά ώρα). Σύμφωνα με τον καθηγητή του ΤΕΙ Χαλκίδας, οι κινητήρες μαγνησίου J33 (Τζέι 33) παλαιού τύπου, τοποθετούνταν σε εκπαιδευτικά αεροσκάφη και έχουν κατασκευαστεί από την αμερικανική εταιρία Alisson, ενώ το πιθανό ραδιενεργό στοιχείο που ανιχνεύεται είναι το Thorio 232 (επικίνδυνο ραδιενεργό).

Η ανακάλυψη της ραδιενεργού ακτινοβολίας που εκπέμπουν οι συγκεκριμένοι κινητήρες έγινε εντελώς τυχαία, από τον καθηγητή και τους μαθητές του 2ου ΣΕΚ Αιγάλεω, όταν, χρησιμοποιώντας στην πρακτική τους εξάσκηση ανιχνευτή «Γκάγκερ», επί ίδιου τύπου κινητήρα (J33) διαπίστωσαν εκπομπή ραδιενεργού ακτινοβολίας, οπότε κλήθηκε η Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας για μετρήσεις.

Μετά από αυτό το ΓΕΑ απέσυρε και τους 2 κινητήρες του ΤΕΙ Χαλκίδας, χωρίς να δώσει πολλές διευκρινίσεις, λέγοντας, μόνο, ότι πρέπει να αποσυρθούν για λόγους που έχουν σχέση με την υγεία των εξασκούμενων σπουδαστών.

Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία του ΤΕΙ Χαλκίδας, μόνο 3 σπουδαστές (ενεργειακού τομέα) έχουν έρθει σε επαφή με τους κινητήρες, από τον Ιούλη του '98 μέχρι το Σεπτέμβρη του '99 και εργάστηκαν πάνω τους για 60 ημερολογιακές ημέρες για 4 ώρες καθημερινά. Οι σπουδαστές έχουν δεχτεί την ακτινοβολία που εκπεμπόταν και τη σκόνη (από τις διατρήσεις και τις παρεμβάσεις τους στους κινητήρες) μέσω της εισπνοής.

Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας μας, η Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας έχει αναλάβει τη σύνταξη πορίσματος μετά από μετρήσεις επί των κινητήρων, το οποίο θα είναι έτοιμο την αρχόμενη βδομάδα.

Πάντως, ο καθηγητής Δ. Παύλου, βεβαιώνει ότι υπήρχε άγνοια από πλευράς τους, ενώ ούτε το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας που παραχώρησε τους κινητήρες (σε ΤΕΙ Χαλκίδας, 2ο ΣΕΚ Αιγάλεω) είχε ενημερώσει για τους κινδύνους.

Προκύπτει, όμως, ένα μείζον θέμα που αναδεικνύει τις εγκληματικές ευθύνες των κυβερνήσεων και του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, σχετικά με την απόκρυψη τέτοιων στοιχείων που έχουν σχέση με την ανθρώπινη υγεία και ασφάλεια, ως αποτέλεσμα των πολιτικών υποταγής και εξάρτησης στον αμερικανοΝΑΤΟικό ιμπεριαλισμό και στις πολυεθνικές, που, τις περισσότερες φορές, αποκρύπτοντας στοιχεία, διοχετεύουν τα ραδιενεργά και τοξικά απόβλητα τους σε «χώρες - χαβούζες» χωρίς να δίνουν λογαριασμό σε κανένα.

Η «άγνοια» που ενδεχομένως δηλώσει η κυβέρνηση, ή το ΥΕΘΑ, στις περιπτώσεις αυτές είναι εγκληματική ανευθυνότητα.

Οι εργαζόμενοι, η νεολαία σπουδάζουσα και εργαζόμενη, να δώσουν υπεύθυνη απάντηση στους ραδιενεργούς εγκληματίες.

Μεγαλύτερο πρόβλημα υπάρχει με τους χιλιάδες εργαζόμενους στην αμυντική βιομηχανία της χώρας, στις επισκευαστικές - κατασκευαστικές μονάδες (ΕΑΒ κ.ά.) που αναγκάζονται να δουλεύουν επί χρόνια και πολλές ώρες την ημέρα σε συνθήκες χωρίς καν στοιχειώδη μέτρα προστασίας και ασφάλειας από ραδιενεργά και τοξικά στοιχεία. Είναι χαρακτηριστικό αυτό που μας είπε εργαζόμενος στην ΕΑΒ: «Επειδή σε χώρες, όπως η Αμερική, έχουν αυστηρή νομοθεσία σ' αυτές τις περιπτώσεις τα στέλνουν σε χώρες με ελαστική νομοθεσία».