ΥΠΠΟ - ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΜΙΛΕΝΙΟΥΜ
Πολιτιστική σύγχυση ...
Τρίτη 11 Γενάρη 2000

«Πυρακτώθηκε» ο Παρθενώνας χάριν χιλιετίας
«Πήγαμε καλά γιατί μας έδειξε και η τηλεόραση»... Αυτός είναι ο απολογισμός των εκδηλώσεων του υπουργείου Πολιτισμού για την αλλαγή της χιλιετίας κάτω από την Ακρόπολη, έτσι όπως τον παρουσίασε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου η υπουργός Πολιτισμού Ελισάβετ Παπαζώη. Η αισθητική του οπτικοακουστικού αποτελέσματος φάνηκε να είναι το δευτερεύον, αφού ο στόχος ήταν κυρίως τηλεοπτικός και το υπουργείο Πολιτισμού έλαβε μέρος, αντί 1 δισ. δραχμών, σε έναν αγώνα δρόμου όπου ο καλός τερματισμός ήταν η καλή τηλεοπτική μεταφορά της εικόνας στα διεθνή ειδησεογραφικά πρακτορεία.

Ο πραγματικός βέβαια απολογισμός είναι το 1 δισ. που διέθεσε το κατά τ' άλλα φτωχό υπουργείο Πολιτισμού, για να δούμε πρώτον την Ακρόπολη να «πυρακτώνεται» σε κόκκινες και μπλε φωτοχυσίες, που καμία σχέση δεν είχαν με την αρχιτεκτονική και νοηματική λιτότητα του ίδιου του μνημείου. Και δεύτερον να έρθουμε αντιμέτωποι με ένα οριακά φολκλόρ μουσικό συνονθύλευμα από το Θησείο μέχρι την περιοχή Μακρυγιάννη, όπου ο πολιτιστικός αναδευτήρας ανακάτεψε δόσεις αρχαίου ελληνικού πνεύματος, ελληνορωμαϊκής υπερβολής, Βυζαντίου, Ορθοδοξίας και νέας τεχνολογίας. Κι όλα αυτά, για να καταλήξουμε να πούμε ότι σταθήκαμε στο ίδιο ύψος με τις εκδηλώσεις των άλλων ευρωπαϊκών και μη κρατών. Θαρρείς και ο Παρθενώνας χρειαζόταν να ντυθεί στα κόκκινα για μεταδώσει αυτό που είναι. Διότι ο Γερμανός σκηνοθέτης, που μετακλήθηκε για να σκηνοθετήσει αυτό το υπερθέαμα, μπορεί να είναι ικανός στην εναλλαγή φώτων και πυροτεχνημάτων, αλλά δε θα μπορούσε - και δεν όφειλε άλλωστε - να προσαρμόσει τις ιδέες του σε έναν ελληνικό αρχαιολογικό χώρο. Φτάνει να πούμε ότι είχε προβλέψει και άλλα παρόμοια, όπως φωτιές και δάδες γύρω από το Ιερό Βράχο που «κόπηκαν» την τελευταία στιγμή, ενώ στο παρά πέντε η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ αποφάσισε να στρώσει αντιπυρικό τάπητα για κάθε ενδεχόμενο. O ίδιος άλλωστε ο Γερμανός σκηνοθέτης είχε αναλάβει τις εκδηλώσεις στο Βερολίνο και μάλιστα αμφισβητήθηκε ακόμα και από τη γερμανική κυβέρνηση για τις κάπως... απολυταρχικές ιδέες του. Πέρα από όλα αυτά, άραγε ασχολήθηκε κανείς, ίσως η Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης, με την πιθανότητα βλάβης των μνημείων από τον κόκκινο καπνό που τα περιέβαλε;

Εν πάση περιπτώσει το αποτέλεσμα κρίθηκε επιτυχές, αφού «μίλησε για μας μέχρι και ο Τζωρτζ Στεφανόπουλος» (!), είπε η Ελισάβετ Παπαζώη. Χάριν απολογισμού να σημειώσουμε ότι το 1 δισ. επιμερίζεται ως εξής: 200 εκατ. κόστισαν τα μηχανήματα της ΕΡΤ, 300 εκατ. το οπτικό μέρος που σκηνοθέτησε ο Γκερτ Χοφ, συμπεριλαμβανομένης και της αμοιβής του, 150 εκατ. για τις χορωδίες, 200 εκατ. για τις 4 σκηνές, 60 εκατ. στους καλλιτέχνες που τραγούδησαν στο Ζάππειο, 250 εκατ. τα ηχητικά, 15 εκατ. οι γεννήτριες, 40 εκατ. για τα 100.000 cd που μοιράστηκαν και τις αφίσες, 12 εκατ. για την ολονύκτια λειτουργία του ηλεκτρικού σταθμού και των λεωφορείων κ.ά.