ΖΑΝ - ΜΑΡΚ ΒΑΛΕ
Cafe de Flore
Πέμπτη 1 Μάρτη 2012

Εκτεταμένη, γκρινιάρικη και μάταιη τελικά αφήγηση, σε άξονες παράλληλους, δύο ιστοριών χωρίς τίποτα το κοινό μεταξύ τους, χωρίς κανένα σημείο επαφής. Διαδραματίζονται σε διαφορετικό χρόνο, σε απόσταση σχεδόν μισού αιώνα η μια από την άλλη και σε διαφορετικό γεωγραφικό χώρο, στο Παρίσι η μια, στο Μόντρεαλ του Καναδά η άλλη. Αναφέρονται σε διαφορετικά κοινωνικά περιβάλλοντα και σε εντελώς διαφορετικά θέματα. Στα προβλήματα μιας μόνης, εργαζόμενης μητέρας στο Παρίσι του 1969 που μεγαλώνει το παιδί της που γεννήθηκε με σύνδρομο Down και στην υπαρξιακή και συναισθηματική κρίση ενός σαραντάρη, παθιασμένου με την μουσική, DJ.

Κοινά σημεία στις δυο ιστορίες η γλώσσα - γαλλόφωνες - και η ... μετεμψύχωση! Οχι με την διακριτική γοητεία της μεταφυσικής στην «ΔΙΠΛΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΒΕΡΟΝΙΚΑ» και τον συναρπαστικό τρόπο που την αφηγήθηκε ο μάστορας Κισλόφσκι, αλλά εικοτολογικά, ως από μηχανής θεός, ως αυθαίρετα εμβόλιμη απάντηση στο εύλογο ερώτημα : Για ποιο λόγο να σερβίρονται μαζί οι δύο αυτές ιστορίες; Το ότι ο σκηνοθέτης επιλέγει να συνδέσει αυτό το άσχετο υλικό με την ψαρόκολλα του μοντάζ και να το ντύσει με μουσικές επιλογές, λήψεις και κάδρα που κινούνται σε κοινό παρονομαστή πνεύματος, δεν σημαίνει απολύτως τίποτα.

Ταινία άνιση, άχρηστη και κακή. Ανιση, γιατί, η αντικειμενικής βάσης ιστορία στην Γαλλία υπερέχει παρασάγγας από εκείνη του Καναδά. Η πρώτη εκτυλίσσεται σε ένα μουντό, σαν τις δυσκολίες της βιοπάλης, Παρίσι - εξαίρετα τα σκηνικά και κοστούμια - με την ερμηνευτικά ικανή Βανέσα Παραντί, στο ρόλο της υπερπροστατευτικά κτητικής μάνας «κουράγιο» που περνά την δική της ζωή μέσα από την ύπαρξη του «δακτυλοδεικτούμενου» παιδιού της. Ο πετυχημένος, διεθνής DJ του Μόντρεαλ μάλλον, πάσχει από μικροαστική ανία ... Και για να εκληφθεί η ανία, ή, οι δυσκολίες ενός χωρισμού, ως πρόβλημα που, πέραν του DJ και της πρώην συζύγου του, αξίζει να απασχολήσει - έστω και για τον ελάχιστο αυτό κινηματογραφικό χρόνο - και τον θεατή, πρέπει οπωσδήποτε να χτιστεί δραματουργικά η ιστορία με μπετόν αρμέ και όχι με άχυρα και ξύλα - σαν τα τρία γουρουνάκια του παραμυθιού.

Αφελές και ομιχλώδες, αδιάφορο και απογοητευτικό, το ετερόκλητο αυτό μείγμα γκροτέσκου μυστικισμού. Η θολή, μανιερίστικα επιτηδευμένη σκηνοθεσία του κάδρου, οι αβαθείς παραπομπές στην μοίρα, στην ζωή, στον έρωτα και την αγάπη, κυρίως όμως η αδόκιμη - από όποια πλευρά - διαχείριση της σύνδεσης των δύο ιστοριών, οδηγούν - στην καλύτερη περίπτωση - στο συμπέρασμα ότι ο σκηνοθέτης άλλα ήθελε κι αλλιώς του βγήκαν. Από την ταινία αυτή μην περιμένετε να δείτε ούτε καναδέζικο σινεμά της λογικής της αποδόμησης α λα Ατόμ Εγκογιάν, ούτε φημισμένο παρισινό καφέ του «υπαρξισμού» που παραπέμπει τους συνειρμούς ο τίτλος.

Παίζουν: Βανέσα Παραντί, Κέβιν Παράν, Ελέν Φλοράν, Εβλίν Μπροσί κ.ά.

Παραγωγή: Γαλλία, Καναδάς (2011).