Εκθεση και έκδοση του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, με 107 έργα της Συλλογής Κωστάκη
Τύχη αγαθή το θέλησε, η χώρα μας, συγκεκριμένα το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης, να γίνει κάτοχος 270 αντιπροσωπευτικότατων έργων της Ρώσικης Πρωτοπορίας, τα οποία, μαζί με 700 περίπου άλλα που ανήκουν στην γκαλερί «Τριετακόφ» της Μόσχας, αποτελούσαν την περίφημη Συλλογή του Γεωργίου Κωστάκη. Το ΚΜΣΤ της Θεσσαλονίκης, με την ευκαιρία της έκθεσης «Πρωτοπορία - Αριστουργήματα της Συλλογής Κωστάκη» (εγκαινιάστηκε στις 16/12/2000 και θα διαρκέσει μέχρι τις 30/4/2001, πλαισιωμένη με διαλέξεις ξένων και Ελλήνων ιστορικών Τέχνης), σε συνεργασία με τον - άριστο σε εκδόσεις τέχνης - οίκο «Αδάμ», κυκλοφόρησε σε μια θαυμάσια συλλεκτική έκδοση, τον ομότιτλο Κατάλογο της έκθεσης (ελληνικά και αγγλικά). Η έκδοση έχει ήδη εγκωμιαστεί από ξένους ειδικούς και μουσεία, τα οποία ενδιαφέρονται έντονα για σχετική συνεργασία με το ΚΜΣΤ.
Η έκδοση (400 σελ.), η οποία περιλαμβάνει τα 107 έργα της έκθεσης και βιο-εργογραφικά σημειώματα για τους 28 κορυφαίους δημιουργούς τους, καθώς και βιογραφικό του συλλέκτη, παρουσιάστηκε χθες από τους πανεπιστημιακούς καθηγητές Δημήτρη Φατούρο (πρόεδρος του ΚΜΣΤ), Μιλτιάδη Παπανικολάου (διευθυντής του μουσείου και καθοριστικός παράγοντας για την παραμονή της συλλογής στην Ελλάδα), Εμμανουήλ Μαυροματάκη και τον τεχνοκριτικό - δημοσιογράφο Νίκο Ξυδάκη. Ο Δ. Φατούρος (ο οποίος διάβασε χαιρετισμό του υπουργού Πολιτισμού), τόνισε ότι το ΚΜΣΤ χάρη στη «διαχρονική, τεράστιας εικαστικής αξίας και παιδευτικής -ερευνητικής σημασίας, Συλλογή Κωστάκη, αποτελεί σημείο αναφοράς της παγκόσμιας σύγχρονης τέχνης και συγκαταλέγεται στα μεγάλα μουσεία σύγχρονης τέχνης». Ο Μ. Παπανικολάου επισήμανε τη μεγάλη «προσφορά της έκδοσης», στην οποία περιλαμβάνονται κείμενα σπουδαίων (Ευρωπαίων και Βαλκάνιων) ειδικών, «για σοβαρά, βαρύνοντα, επίκαιρα θέματα». Κείμενα που συμβάλουν για την εμβάθυνση των μελετητών -ξένων και Ελλήνων- στην «τέχνη της Ρώσικης Πρωτοπορίας, από την οποία ξεπήδησαν ιδέες, έννοιες και αισθητικά κινήματα στον ευρωπαϊκό και αμερικανικό καλλιτεχνικό χώρο. Μια τέχνη που συνέδεσε τον καλλιτέχνη, γενικά τον άνθρωπο με την κοινωνία».