Νέο πογκρόμ απολύσεων στην αυτοκινητοβιομηχανία
Κυριακή 20 Γενάρη 2013

Παπαγεωργίου Βασίλης

Στη δίνη μιας παρατεταμένης κρίσης βρίσκεται η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ενωσης Αυτοκινητοβιομηχανιών (ACEA), η ζήτηση για καινούργια αυτοκίνητα το 2012 υποχώρησε κατά 8,2%. Οι πωλήσεις κατέγραψαν τη μεγαλύτερη πτώση τους από εκείνη του 16,9%, που είχε σημειωθεί στην επιβράδυνση του 1993, ενώ ο αριθμός των πωληθέντων αυτοκινήτων ήταν ο χαμηλότερος από το 1995. Ακόμη και η πανίσχυρη Volkswagen κατέγραψε πτώση πωλήσεων.

Η ΛΙΤΟΤΗΤΑ ΠΟΥ ΕΚΦΡΑΖΕΤΑΙ με την κάθετη πτώση της αγοραστικής δύναμης είναι η κύρια αιτία αυτής της εξέλιξης. Ακολουθούν η διακοπή χορήγησης πιστώσεων από τις τράπεζες και ο ανταγωνισμός, κυρίως με τη νοτιοκορεάτικη και την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία.

Οι βιομηχανίες σπεύδουν να «ξεφορτωθούν» τις ζημιές και ανακοινώνουν η μία μετά την άλλη προγράμματα «αναδιάρθρωσης» με κλείσιμο εργοστασίων και χιλιάδες απολύσεις. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι αυτό το νέο κύμα λουκέτων και απολύσεων έρχεται τρία χρόνια μετά το προηγούμενο που είχε ως αποτέλεσμα την καταστροφή δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας, κλείσιμο δεκάδων εργοστασίων και μια άνευ προηγουμένου επίθεση στα εργασιακά δικαιώματα των εργαζόμενων στην αυτοκινητοβιομηχανία.

ΤΟΝ ΠΕΡΑΣΜΕΝΟ ΔΕΚΕΜΒΡΗ η General Motors ανακοίνωσε ότι μέχρι το 2016 θα κλείσει το εργοστάσιο της θυγατρικής της Opel στο Μπόχουμ της Γερμανίας. Στο συγκεκριμένο εργοστάσιο, το ένα από τα τέσσερα της Opel στη Γερμανία, εργάζονται 3.000 εργαζόμενοι.

Η Peugeot Citroen κατέφυγε για βοήθεια στη γαλλική κυβέρνηση προκειμένου να εξασφαλίσει ένα τραπεζικό δάνειο ύψους 7 δισεκατομμυρίων ευρώ, όπως αποκάλυψε την Τετάρτη η εφημερίδα Les Echos. Με τις πωλήσεις της να καταγράφουν βουτιά, σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο, η Peugeot υποβαθμίστηκε από τη Moody's, τον Οκτώβρη, και τώρα αντιμετωπίζει το ενδεχόμενο οι χρηματοπιστωτικές της υπηρεσίες να καταλήξουν σε επίπεδο «σκουπιδιών».

Το αίτημα της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας εξετάζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι εργαζόμενοι φοβούνται, ότι εφόσον εγκριθεί θα συνοδευτεί από νέες απαιτήσεις για περικοπές και απολύσεις. Ηδη η εταιρεία έχει αποφασίσει να μειώσει τις θέσεις εργασίας κατά 8.000.

Η διοίκηση της αυτοκινητοβιομηχανίας Renault ενημέρωσε την περασμένη βδομάδα τα συνδικάτα ότι σχεδιάζει να μειώσει τον αριθμό των απασχολούμενων μέχρι το τέλος του 2016 κατά 7.500 θέσεις, δηλαδή σε ποσοστό 14%, με γνώμονα τη μεγιστοποίηση της ανταγωνιστικότητάς της, είπε στο Παρίσι εκπρόσωπός της.

Εν τω μεταξύ, η ιταλική Fiat ζήτησε την ένταξη εκ περιτροπής στο ταμείο ανεργίας 5.500 υπαλλήλων της παραγωγικής μονάδας του Μέλφι, στην Κάτω Ιταλία. Το μέτρο προβλέπεται να ισχύσει από την 11η του ερχόμενου Φεβρουαρίου μέχρι το τέλος του 2014.

ΤΕΛΟΣ ΣΕ ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ 800 ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ θα προχωρήσει η αυτοκινητοβιομηχανία Honda. Οι απολύσεις θα γίνουν στο εργοστάσιο του Swindon, στη Μεγάλη Βρετανία.