ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΑ ΚΤΕΛ
Ηρθε η σειρά τους να... «απελευθερωθούν»

Νομοσχέδιο που ρυθμίζει τις υπεραστικές μεταφορές έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Υποδομών

Τετάρτη 3 Απρίλη 2013

Eurokinissi

Ηρθε η σειρά των υπεραστικών ΚΤΕΛ να εισέλθουν στην προκρούστεια μνημονιακή κλίνη ώστε το «φιλέτο» των υπεραστικών οδικών μεταφορών να παραδοθεί σε μεγάλα εταιρικά σχήματα «πετώντας στην άκρη» τους μεμονωμένους ιδιοκτήτες των υφιστάμενων αδειών και οχημάτων, όπως προκύπτει από το σχετικό νομοσχέδιο για τις «Δημόσιες υπεραστικές οδικές μεταφορές επιβατών» που έδωσε χτες στη δημοσιότητα το υπουργείο Υποδομών. Επιπλέον, παρά τα όσα ισχυρίζεται η συγκυβέρνηση και ο αρμόδιος υπουργός Κ. Χατζηδάκης, όλοι οι σημερινοί χρήστες των υπεραστικών λεωφορείων θα πρέπει να αναμένουν επιπλέον αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, ενώ οι κάτοικοι απομακρυσμένων περιοχών θα στερηθούν ακόμη περισσότερο τις ελάχιστες υπηρεσίες μεταφοράς που απολαμβάνουν μέχρι σήμερα.

Οπως συγκεκριμένα δήλωσε χτες ο Κ. Χατζηδάκης η αναδιάρθρωση του συστήματος των υπεραστικών μεταφορών είναι μια «ανειλημμένη δέσμευση της χώρας και τα χρονοδιαγράμματα προχωρούν, βάσει συμφωνίας με την Τρόικα», και πρόσθεσε ότι το νομοσχέδιο δεν αφορά τα ΚΤΕΛ Αθήνας και Θεσσαλονίκης, ούτε τις αστικές συγκοινωνίες, μιας και «δεν έχουμε και κανένα λόγο να ανοίξουμε μια αγορά σε μια φάση ύφεσης».

Το νομοσχέδιο προβλέπει τρεις κατηγορίες «γραμμών» ΚΤΕΛ. Τις λεγόμενες «αποκλειστικού έργου», τις «άγονες γραμμές» και εκείνες που επονομάζει «ελεύθερης επιλογής». Στην πρώτη κατηγορία ο ανάδοχος θα έχει την αποκλειστικότητα εκτέλεσης έργου δίχως ανταγωνιστές, μετά από δημόσιο ανοικτό διαγωνισμό όπου κριτήριο επιλογής αναδόχου θα είναι υψηλότερη κατατεθειμένη προσφορά. Στις άγονες γραμμές, ο ανάδοχος θα ορίζεται και πάλι κατόπιν διαγωνισμού, ενώ θα δικαιούται και επιδότησης για την εκτέλεση «ελάχιστων» δρομολογίων, ενώ στις γραμμές ελεύθερης επιλογής θα μπορεί να παρέχει υπηρεσίες κάθε ενδιαφερόμενος που θα πληρεί ορισμένες προϋποθέσεις (στόλου οχημάτων, προσωπικού, ασφαλείας κ.ά.).

Το κράτος παύει να καθορίζει τις τιμές των κομίστρων, ωστόσο θα καθορίζει ένα ανώτατο όριο χρέωσης επιβατών ανά χιλιόμετρο, ενώ τη γενική εποπτεία του συστήματος θα αναλάβει η υπάρχουσα Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, που στο εξής θα ονομάζεται «Εθνική Αρχή Χερσαίων Επιβατικών Μεταφορών», η οποία δε θα στελεχωθεί με νέες προσλήψεις, αλλά θα ενισχυθεί με υπαλλήλους που θα αποσπαστούν από άλλες δημόσιες υπηρεσίες.