Για την ψυχική υγεία των παιδιών
Πέμπτη 26 Απρίλη 2001

Τα τελευταία χρόνια πληθαίνουν διαρκώς και στον τόπο μας οι νέοι που σπουδάζουν Ψυχολογία, καθώς και οι ίδιοι διαισθάνονται, πληροφορούνται, αλλά και διαπιστώνουν και στο δικό τους νεανικό περίγυρο ότι πληθαίνουν, καλπάζοντας, και τα ψυχολογικά προβλήματα που εμφανίζουν οι άνθρωποι. Προβλήματα, τα οποία, κατά κύριο λόγο, «γεννά» η παραλογισμένη, εκτροχιασμένη, όλο και πιο «παράφρων» καπιταλιστική κοινωνία, «μολύνοντας» με αυτά όλο το κοινωνικό «σώμα» και την ανθρώπινη ψυχή από τα ηλικία της αθωότητας, ακόμα. Οι ίδιοι λόγοι εξηγούν και την έκδοση, και στη χώρα μας, πληθώρας επιστημονικών βιβλίων, ερευνών και μελετών για τα αίτια και την αντιμετώπιση των ευδιάκριτων, αλλά και δυσδιάκριτων ψυχολογικών προβλημάτων που παρουσιάζουν όχι μόνον οι ενήλικες, αλλά και τα παιδιά.

Στα παιδιά αφορά η έρευνα - μελέτη του καθηγητή Παιδοψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Μινεσότα Αλαν Σράουφ «Συναισθηματική ανάπτυξη (Η οργάνωση της συναισθηματικής ζωής στα πρώιμα χρόνια)», η οποία ιδιαιτέρως ενδιαφέρει καθηγητές, πτυχιακούς φοιτητές και γιατρούς που μελετούν την αναπτυξιακή, γνωσιακή και κοινωνική ψυχολογία. Τη σημαντική αυτή μελέτη μετέφρασε, επιμελήθηκε και κριτικά παρουσιάζει μια ειδική επιστημόνισσα. Η Αποστολία Βουλτσίδου, η οποία εκτός της θητείας της στη Μέση Εκπαίδευση, σπούδασε Παιδοψυχολογία και ειδικεύτηκε στα παιδιά με ειδικές ανάγκες.

Ο Α. Σράουφ αξιοποιεί για τη μελέτη του μια 20χρονη έρευνα για την - καίριας σημασίας στη ζωή του ανθρώπου - πρώιμη συναισθηματική ανάπτυξη, έρευνα που, υπό την εποπτεία του, διενήργησαν πτυχιούχοι άλλων πανεπιστημίων και η οποία αφορούσε σε 180 παιδιά από τη γέννησή τους έως τα πρώτα χρόνια της ενηλικίωσής τους. Αυτή η έρευνα για την παραμελημένη μέχρι πριν μερικά χρόνια παιδική και εφηβική ηλικία «αγκάλιασε» τα εξής θέματα: Συναισθηματικής ανάπτυξης, ιδιοσυγκρασίας, συναισθηματικών σχέσεων και δεσμών του παιδιού. Συναισθηματικής λειτουργίας στην προσχολική ηλικία. Σχέσεων γονιών και παιδιών προσχολικής ηλικίας. Σχέσεων και δόμησης ομοιογενών κοινωνικά (προσχολικών - σχολικών - φιλικών) ομάδων, προσαρμογής στο σχολικό περιβάλλον. Ανάπτυξης της συναίσθησης του «εαυτού» στη μέση παιδική ηλικία. Και ακόμα τα προβλήματα διαμόρφωσης της «ταυτότητας», των σχέσεων των εφήβων με τους γονείς, της αφύπνισης της σεξουαλικότητας και της εφηβικής ψυχοπαθολογίας. Το βιβλίο (551 σελ.) περιλαμβάνει πλούσια βιβλιογραφία και ευρετήριο (εκδόσεις Καστανιώτη).


Α.