ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ
Στο νερό άλλο ένα υποβρύχιο, στον «αέρα» οι εργαζόμενοι

Τη Δευτέρα η καθέλκυση του υποβρυχίου «Ωκεανός»

Σάββατο 18 Οχτώβρη 2014

ΓΕΝ

Στιγμιότυπο από την πρόσφατη καθέλκυση του υποβρυχίου «ΠΙΠΙΝΟΣ»
Την καθέλκυση του υποβρυχίου «ΩΚΕΑΝΟΣ» από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά προγραμματίζει η κυβέρνηση για μεθαύριο Δευτέρα, δυο βδομάδες μετά την καθέλκυση και ονοματοδοσία του υποβρυχίου «ΠΙΠΙΝΟΣ», που πραγματοποιήθηκε στις 6/10.

Το υποβρύχιο «Ωκεανός», τύπου 209/1200, εκσυγχρονίστηκε στο πλαίσιο του προγράμματος «Neptune-2». Λέγεται χαρακτηριστικά ότι το σκάφος «κόπηκε» στη μέση, προστέθηκε τμήμα ολόκληρο με το σύστημα αναερόβιας προώσεως και εκσυγχρονίστηκαν και τα ηλεκτρονικά του, προσδίδοντάς του ιδιότητες σχεδόν παραπλήσιες των υπερσύγχρονων υποβρυχίων τύπου 214 AIP κλάσεως «Παπανικολής».

Στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, επίσης, χτίζονται και τα νεότευκτα υποβρύχια «ΜΑΤΡΩΖΟΣ» και «ΚΑΤΣΩΝΗΣ», τύπου 214 AIP, όπως και το «Πιπίνος», που καθελκύστηκε ήδη και του οποίου η έναρξη δοκιμών εν πλω αναμένεται γύρω στα τέλη Νοέμβρη. Οι δοκιμές ανοικτής θαλάσσης θα διαρκέσουν 8 - 10 μήνες πριν την επιχειρησιακή ένταξή του στο Στόλο. Ωστόσο, θεωρείται ότι από την άνοιξη και μετά, αν χρειαστεί, θα μπορεί να δράσει «αποτελεσματικά».

Η καθέλκυση του υποβρυχίου «ΜΑΤΡΩΖΟΣ» προγραμματίζεται περί τα τέλη Δεκέμβρη με αρχές Γενάρη και η έναρξη δοκιμών εν πλω περί τα μέσα Μάρτη 2015. Για το «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» δεν υπάρχει ακόμη εκτιμώμενο χρονοδιάγραμμα.

Πέρα, ωστόσο, από την καθέλκυση και τη λειτουργία των υποβρυχίων, υπάρχει και το φλέγον θέμα των εργαζομένων των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, υποδομή που «αργοπεθαίνει», χρόνια τώρα, στο πλαίσιο του καπιταλιστικού δρόμου ανάπτυξης, ως ιδιοκτησία του Αραβα επιχειρηματία Σάφα και της γερμανικής «HDW».

Οι εργαζόμενοί τους υπέφεραν και υποφέρουν από την ένταση της εκμετάλλευσης. Οι ιδιοκτήτες των ναυπηγείων τους οφείλουν δεδουλευμένα από τις 18 Απρίλη 2012, η δε κυβέρνηση δεν παίρνει θέση στη ...«μεταξύ τους διαφορά». Οι ιδιοκτήτες εισέπραξαν τουλάχιστον 2,4 δισ. ευρώ από τα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού αλλά έχουν καταδικάσει τους εργαζόμενους στην απληρωσιά και την εκ περιτροπής εργασία, οι δε εγκαταστάσεις του ναυπηγείου κυριολεκτικά σκουριάζουν.

Υπολογίζεται ότι ο ελληνικός λαός, για τα τέσσερα προαναφερόμενα υποβρύχια συν τον πολύπαθο «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ» (που είναι ήδη επιχειρησιακά ενταγμένος στη δύναμη του στόλου) και άλλα δύο υποβρύχια που δεν έχουν καν ξεκινήσει να κατασκευάζονται, έχει ήδη πληρώσει 3,2 δισ. ευρώ! Υποτίθεται η κυβέρνηση ζητά χρήματα πίσω διά της «δικαστικής οδού»...

Προκειμένου να παραλάβει κάποια στιγμή τα όντως σημαντικά για την άμυνα της χώρας υποβρύχια, η κυβέρνηση δρομολόγησε εξελίξεις ώστε να ξεκινήσουν ξανά οι εργασίες στα ναυπηγεία, οι δε 826 εναπομείναντες εργαζόμενοι ωθήθηκαν να υπογράψουν ατομικές συμβάσεις με το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) με μισθούς από 850 ευρώ και μειώσεις 35% σε σχέση με τις αμοιβές που είχαν παλιότερα.

Επιπλέον, υπάρχουν άλλοι 120 εργαζόμενοι που είχαν αποσπαστεί σε θυγατρική των ναυπηγείων και έλαβαν πρόσκληση από το ΓΕΝ να προσέλθουν «προκειμένου να ενημερωθούν σε ό,τι αφορά στη συμφωνία, με την οποία θα συμβληθούν με το ΠΝ για να παράσχουν τις απαιτούμενες υπηρεσίες τους μέχρι την ολοκλήρωση των εργασιών στα υποβρύχια».

Η σύμβαση με το ΠΝ έχει διάρκεια το πολύ δύο χρόνια, όσο υπολογίζεται ότι θα διαρκέσουν η κατασκευή και οι δοκιμές των υποβρυχίων στο νερό (διαρκούν από έξι μήνες έως ένα χρόνο). Οι εργαζόμενοι δουλεύουν, δηλαδή, με μειωμένους μισθούς και ημερομηνία λήξης, καθώς από εκεί και πέρα το μέλλον του ναυπηγείου είναι άδηλο.

Ξεκρέμαστοι οι εργαζόμενοι και στα Ναυπηγεία Ελευσίνας

Στο μεταξύ, διαμαρτυρία έξω από το Πεντάγωνο έκαναν χτες οι 600, εδώ και 9 μήνες απλήρωτοι, εργαζόμενοι των Ναυπηγείων Ελευσίνας, τα οποία αργοπεθαίνουν στα χέρια του μεγαλοεπιχειρηματία Ταβουλάρη, ενώ είναι στον «αέρα» και το πρόγραμμα κατασκευής πυραυλακάτων για το ΠΝ, αν και έχουν ήδη χρυσοπληρωθεί από τον ελληνικό λαό.

Η πυραυλάκατος «ΡΙΤΣΟΣ» έπρεπε να έχει παραδοθεί στο ΠΝ ήδη από τον Ιούνη 2013 αλλά ακόμα δεν... Αλλες δύο πυραυλάκατοι («ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ» και «ΒΛΑΧΑΚΟΣ») υποτίθεται θα παραδοθούν σε δυο χρόνια. Το ΠΝ κατέβαλε κανονικά τις πληρωμές στον επιχειρηματία, ώστε να προχωρούν οι εργασίες, αλλά καθώς αυτός είχε χρέη σε ασφαλιστικά ταμεία και εφορία τα ποσά κατάσχονταν. Πρόσφατα από το Πεντάγωνο αναφερόταν χαρακτηριστικά πως «γίνονται προσπάθειες από το ΠΝ και το υπουργείο ώστε να μην κλείσει το ναυπηγείο, να πάρουμε και τις άλλες δυο πυραυλακάτους για τις οποίες έχουμε πληρώσει το 90% της αξίας τους»...

Χτες οι εργαζόμενοι κατάφεραν να δουν υπηρεσιακό παράγοντα του υπουργείου Αμυνας, ο οποίος ανέλαβε δέσμευση για καταβολή «μέρους των μισθών» που τους οφείλονται. Κατά πληροφορίες, ο ίδιος τους είπε πως προχωρά συμφωνία με αγγλική εταιρεία - προμηθευτή των ναυπηγείων, ώστε από τα λεγόμενα αντισταθμιστικά ωφελήματα να εξασφαλιστούν δέκα εκατομμύρια ευρώ για να επισκευαστεί η πυραυλάκατος «ΜΥΚΟΝΙΟΣ» (υπέστη εκτεταμένες φθορές από πυρκαγιά το 2010, ελάχιστους μήνες μετά την παράδοσή της στο ΠΝ και θεωρείται εκτός υπηρεσίας) και να προχωρήσει η κατασκευή των «ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ» και «ΒΛΑΧΑΚΟΣ». Σχετική τροπολογία αναμένεται να κατατεθεί την επόμενη βδομάδα στη Βουλή.