ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ
ΠΑΣΟΚ και ΝΔ συναγωνίζονται σε υπερβάσεις και κακοτεχνίες!
Τρίτη 12 Ιούνη 2001

Το «σύνδρομο της Μαλακάσας» ενοχοποιεί και τους δύο, ΠΑΣΟΚ και ΝΔ
Τη στιγμή που στην κατασκευή των δημοσίων έργων γίνεται της ...Μαλακάσας, και ενώ χρόνια συμπτώματα στον τομέα αυτόν αναδεικνύονται η αδιαφάνεια, τα «πανωπροίκια» και οι κακοτεχνίες, η κυβέρνηση και η ΝΔ ερίζουν για το ποιος από τους δύο ευθύνεται περισσότερο για όλη αυτή την ...κατάντια!

Την αυλαία στην αντιπαράθεση αυτή άνοιξε χτες ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης, ο οποίος, όμως, ομολόγησε ότι μέχρι τώρα κανένα - τουλάχιστον οδικό - έργο από αυτά που έχουν κατασκευαστεί την τελευταία τουλάχιστον δεκαετία δεν έχει παραληφθεί επισήμως από το υπουργείο επειδή δεν έχουν ολοκληρωθεί οι έλεγχοι για την ποιότητά τους και δεν έχουν ολοκληρωθεί οι επιδιορθώσεις των κακοτεχνιών που έχουν εντοπιστεί σ' αυτά. Πρόκειται για μια διεθνή πατέντα, πολύ επικίνδυνη όμως για τους χρήστες, καθώς όλα αυτά τα έργα, μπορεί να μην παραλαμβάνονται από το υπουργείο, έχουν όμως παραδοθεί κανονικά σε λειτουργία!

Ο υπουργός δήλωσε ότι για όλη αυτήν την κατάσταση υπεύθυνη είναι η κυβέρνηση της ΝΔ, την οποία κατηγόρησε για «σκανδαλώδεις και χαριστικές αναθέσεις μελετών και έργων», ενώ έκανε λόγο για «συμβάσεις κομμένες και ραμμένες στα μέτρα των εργολάβων». «Το ελληνικό δημόσιο - δήλωσε συγκεκριμένα - ήταν εγκλωβισμένο στις απαιτήσεις των εργολάβων, οι οποίοι με συνεχείς παρατάσεις και αναθεωρήσεις του προϋπολογισμού των έργων αύξαναν υπερβολικά το κόστος». Ωστόσο, από τα στοιχεία που ο ίδιος παραθέτει σε σχετικά φυλλάδια προκύπτει ότι οι υπερβάσεις κυμάνθηκαν στα ίδια επίπεδα τόσο επί κυβέρνησης ΝΔ, όσο και επί ΠΑΣΟΚ. Για παράδειγμα: Εθνική Οδός από Ανισόπεδο Κόμβο Θήβας μέχρι Ευταξία (μήκος 44,2 χιλιόμετρα) που ανατέθηκε επί ΝΔ η υπέρβαση στο κόστος έφτασε στο 67,5%. Εθνική Οδός από Ράχες μέχρι Τυμφρηστό (15,55 χλμ.) που ανατέθηκε επί ΠΑΣΟΚ η υπέρβαση έφτασε στο 68%. Αλλο παράδειγμα: Τμήμα από Μεταμόρφωση μέχρι Υλίκη (μήκος 97,9 χλμ.) που ανατέθηκε επί ΝΔ, η υπέρβαση έφτασε στο 63,1%. Τμήμα από Υλίκη μέχρι Αγιο Κωνσταντίνο (62,7 χλμ.) που ανατέθηκε επί ΠΑΣΟΚ, η υπέρβαση έφτασε στο 60,4%.

Οσον αφορά την ποιότητα των έργων και εδώ οι διαφορές είναι ελάχιστες. Ο Κ. Λαλιώτης υποστήριξε ότι από το 1994 μέχρι το 2000 έχει στείλει στον εισαγγελέα 17 φακέλους με κακοτεχνίες, ενώ έχουν επιβληθεί πρόστιμα στους εργολάβους ύψους 4,5 δισ. δρχ. (παρ' όλα αυτά οι κακοτεχνίες δεν έχουν ακόμη επιδιορθωθεί, αν και έχουν περάσει 4 χρόνια από τον εντοπισμό ορισμένων από αυτές...). Οπως προκύπτει μάλιστα από τους ελέγχους που πραγματοποίησε ο ειδικός σύμβουλος ποιοτικού έλέγχου, από το 1998 έως το 2000 ελέγχθηκαν 1.323 έργα από τα οποία τα 487 (ποσοστό 37%) παρουσίασαν προβλήματα και επιδιορθώσιμες κακοτεχνίες, ενώ σε 32 έργα (2%) παρουσιάστηκαν σοβαρές μη επιδιορθώσιμες κακοτεχνίες...