anna_matveeva |
Στο «Ο Λεβιάθαν», ο ήρωας της ιστορίας Κόλια ζει σε μια μικρή παραθαλάσσια πόλη στη Βόρεια Ρωσία. Εχει συνεργείο αυτοκινήτων που βρίσκεται ακριβώς δίπλα στο εξοχικό με θέα τα νερά που κατοικεί με τη σύζυγο και το γιο του. Εκεί έζησαν στο παρελθόν γενιές και γενιές της οικογένειάς του. Ο δήμαρχος της περιοχής, ένας μεθύστακας ληστής, έχει βάλει στο μάτι τη γη του Κόλια. Αρχικά, προσπαθεί να τον εξαγοράσει, ο Κόλια όμως δεν ενδιαφέρεται. Ο δήμαρχος γίνεται όλο και πιο επιθετικός. Βάζει στο παιχνίδι την αστυνομία, μπράβους της νύχτας και τους δικαστές, που του χορηγούν εντολή έξωσης του Κόλια, ο οποίος απευθύνεται στο φίλο του, «δικηγόρο από τη Μόσχα», να τον βοηθήσει να μη χάσει την ακίνητη περιουσία του που κινδυνεύει με απαλλοτρίωση από τις τοπικές αρχές, τον δήμαρχο, έναντι απειροελάχιστης καταβολής αποζημίωσης... Ο Κόλια δεν μπορεί καν να φανταστεί το τίμημα που θα κληθεί να πληρώσει...
Υγρές και λασπώδεις οι ψυχρών αποχρώσεων εικόνες της φθινοπωρινής χέρσας φύσης. Με γήινο λυρισμό χρωματίζονται και τα πορτρέτα των ηρώων, με ποίηση στεγνή η ρεαλιστικής μορφής αφήγηση που πίσω από τις ανθρώπινες σχέσεις κρύβει ξεκάθαρες οικονομικές σχέσεις, σχέσεις εξάρτησης κι εξουσίας, σχέσεις παραγωγής. Η ματιά του Ζβιαγκίντσεφ ανθρωποκεντρική και δύο τα επίπεδα ανάγνωσης της, αλληγορικής και ηθικοπλαστικού κηρύγματος, ταινίας με πρώτο, τη δομή της φεουδαρχικής εξουσίας και τον κύριο τρόπο λειτουργίας της, να γλείφεις τους πάνω και να κλοτσάς τους κάτω και δεύτερο, το ερωτικό τρίγωνο και οι συνέπειες των πράξεών των εραστών στο δοσμένο κοινωνικό - πολιτικό - οικονομικό περιβάλλον που διέπεται από ατομισμό και πάσης φύσης ιδιοτέλειες...
«Ο Λεβιάθαν» συνιστά βαθιά πολιτικό σινεμά με σαφείς αναφορές στο σήμερα, βλέπε το πορτρέτο Πούτιν κρεμασμένο στη δημόσια υπηρεσία... Ο Ζβιαγκίντσεφ ισχυρίζεται ότι δεν είναι πολιτικά ενεργός αλλά ότι, σαν σκηνοθέτης, δεν μπορεί να μην αντιδρά σε ό,τι συμβαίνει γύρω του...
Με τους: Αλεξέι, Σερεμπριάκοφ, Ελενα Λιάντοβα, Ρομάν Μαντιάνοφ, κ.ά.
Παραγωγή: «Leviathan», Ρωσία (2014)