ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΥΡΩΖΩΝΗ - ΔΝΤ
Με μοχλό τις «διευκρινίσεις», αμπαλάρεται το επόμενο αντιλαϊκό πακέτο
Παρασκευή 23 Δεκέμβρη 2016

Με την ανταλλαγή εγγράφων σχετικά με το είδος και το περιεχόμενο των διαβεβαιώσεων σχετικά με την απαρέγκλιτη εφαρμογή του αντιλαϊκού προγράμματος συνεχίζονται τα παζάρια της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ με την πλευρά της Ευρωζώνης, ουσιαστικά προετοιμάζοντας το έδαφος για το επόμενο πακέτο αντιλαϊκών μέτρων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) απέστειλε χτες στο υπουργείο Οικονομικών το έγγραφο των νέων διαβεβαιώσεων, το οποίο καλείται να «συμπληρώσει» η συγκυβέρνηση, προκειμένου στη συνέχεια να επανέλθουν σε τροχιά οι αποφάσεις του Γιούρογκρουπ, σχετικά με τις βραχυπρόθεσμες ρυθμίσεις για την «ελάφρυνση» του κρατικού χρέους.

Αν και οι εμπλεκόμενες πλευρές κρατούν «κλειστά τα χαρτιά» τους, θεωρείται βέβαιο ότι οι έγγραφες διαβεβαιώσεις της συγκυβέρνησης θα περιέχουν, τουλάχιστον, τα παρακάτω σημεία:

Το επίσημο έγγραφο με διαβεβαιώσεις της συγκυβέρνησης αναμένεται να αποσταλεί στον ESM στις αμέσως επόμενες μέρες.

Βαρέλι χωρίς πάτο

Δεν είναι τυχαίο ότι την ίδια ώρα, το ΔΝΤ σε ρόλο «λαγού» επαναφέρει στο τραπέζι το συνθετικό αντιλαϊκό πακέτο με τα μόνιμα, «επαναλαμβανόμενης απόδοσης» μέτρα και μάλιστα με ορίζοντα πέρα από το χρονοδιάγραμμα του τρέχοντος μνημονίου και ανεξάρτητα από τους στόχους και τις όποιες συμφωνίες για τα «πρωτογενή πλεονάσματα» και το κρατικό χρέος.

Η ...«γενναιοδωρία» του συνταξιοδοτικού συστήματος και βέβαια οι περαιτέρω περικοπές στις σημερινές συντάξεις, η διάλυση του αφορολόγητου ορίου για μισθωτούς και συνταξιούχους, σε συνδυασμό με την ελάφρυνση των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές, βρίσκονται στο επίκεντρο της «νέας» παρέμβασης του Ταμείου. Ουσιαστικά, το ΔΝΤ, με τη μορφή «διευκρινήσεων», έρχεται να «υπενθυμίσει» τις πάγιες προτάσεις του, με φόντο τις πρόσθετες διαβεβαιώσεις που παρέχει η συγκυβέρνηση στην πλευρά της Ευρωζώνης.

Παράλληλα, το ΔΝΤ βάζει σειρά από ενστάσεις σε σχέση με στατιστικά στοιχεία και δεδομένα που επικαλείται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Σε αυτό το πλαίσιο, η εκπρόσωπος της Κομισιόν, Α. Μπράιτχαρντ, απαντώντας στις αιτιάσεις του ΔΝΤ, σημείωσε: «Συνεχίζουμε να είμαστε βέβαιοι για τις πηγές των δεδομένων μας και πιστεύουμε ότι οι ουσιώδεις συζητήσεις για την ανάλυση των δεδομένων και την αξιολόγηση των οικονομικών στοιχείων είναι πιο χρήσιμο να γίνονται στο πλαίσιο των εν εξελίξει διαπραγματεύσεων».

Είναι φανερό, δηλαδή, το γεγονός ότι οι «προτάσεις» του ΔΝΤ βρίσκονται πάντα στο αντιλαϊκό τραπέζι, ενώ η «δυσφορία» της Κομισιόν συνδέεται με το χρόνο δημοσιοποίησης των συγκεκριμένων «προτάσεων».

Μεταξύ άλλων, το ΔΝΤ με προσθήκες στο πρόσφατο άρθρο των στελεχών του, Π. Τόμσεν και M. Ομπστφελντ, εστιάζει στα παρακάτω:

Δίνοντας έμφαση στο ζήτημα των φοροελαφρύνσεων επί των επιχειρηματικών κερδών, καθώς και των ασφαλιστικών εισφορών που καταβάλλει η εργοδοσία, τονίζεται: «Απόρροια αυτής της στενής φορολογικής βάσης στη φορολογία ατομικού εισοδήματος είναι ότι οι φορολογικοί συντελεστές στην Ελλάδα είναι μη βιώσιμα υψηλοί σε όλο τους το φάσμα, περιλαμβάνοντας όχι μόνο τη φορολογία του εισοδήματος, αλλά επίσης και τις ασφαλιστικές εισφορές, καθώς και άλλους φορολογικούς συντελεστές (ΦΠΑ, Φόρος Εισοδήματος Εταιρειών κ.λπ.).

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τους «εμπειρογνώμονες» του ΔΝΤ, η αναλογία της μέσης πρώτης σύνταξης προς το μέσο μισθό κατά τη συνταξιοδότηση διαμορφώνεται στο 81% στην Ελλάδα, σχεδόν στα διπλάσια επίπεδα απ' ό,τι στη Γερμανία (43%), «γεγονός που δείχνει ένα πολύ γενναιόδωρο συνταξιοδοτικό σύστημα».

Αν και δεν ομολογείται, είναι φανερό το γεγονός ότι η «αποκατάσταση» της επιζητούμενης αναλογίας του μισθού με τη σύνταξη θα μπορούσε να επιτευχθεί και μέσω περαιτέρω περικοπών σε μισθούς και συντάξεις, ζήτημα που βέβαια βρίσκεται μόνιμα στην αντιλαϊκή ατζέντα.