Τα οφέλη της Φυσικής Αγωγής και του Αθλητισμού για τους μαθητές

Η σημερινή κατάσταση, εμπόδιο στις πραγματικές ανάγκες

Τετάρτη 8 Φλεβάρη 2017

Το υπουργείο Παιδείας έχει εξαγγείλει τη διεξαγωγή μιας Θεματικής Βδομάδας στα Γυμνάσια της χώρας με τίτλο «Σώμα και ταυτότητα» και θεματικές ενότητες «διατροφή και ποιότητα ζωής», «εθισμός και εξαρτήσεις», «έμφυλες ταυτότητες». Κατά τη βδομάδα αυτή (που κάθε σχολείο θα επιλέξει πότε ακριβώς θα την κάνει), εντός του σχολικού χρόνου, οι περίπου 300.000 μαθητές των Γυμνασίων θα αποτελέσουν το «κοινό» μιας μεγάλης σε έκταση και περιεχόμενο ιδεολογικής παρέμβασης της αστικής τάξης, του κράτους της και των διάφορων μηχανισμών της (ΜΚΟ) γύρω από σύγχρονα και επίκαιρα θέματα που προβληματίζουν, αγγίζουν τους νέους σε αυτές τις ηλικίες.

Το γεγονός, όμως, ότι το σχολείο αποτελεί όργανο της κυριαρχίας της αστικής τάξης, είναι ένα το κρατούμενο. Το ζητούμενο για τους κομμουνιστές, τους προοδευτικούς ανθρώπους που «πονάνε» για την αγωνιστική διαπαιδαγώγηση της νεολαίας, για την αντιμετώπιση ανορθολογικών απόψεων, για τους όρους διαμόρφωσης συνείδησης της αυριανής βάρδιας της εργατικής τάξης, είναι να αξιοποιήσουν, με επεξεργασμένο, πολύμορφο και πολυθεματικό σχέδιο, αυτή την υπόθεση.

Στο πλαίσιο αυτό, ο «Ριζοσπάστης» έχει ήδη ξεκινήσει - και θα συνεχίσει - σειρά δημοσιευμάτων γύρω από τις ενότητες της «θεματικής βδομάδας» και σήμερα επικεντρώνει στο θέμα της Φυσικής Αγωγής.

Ποια είναι τα οφέλη της Φυσικής Αγωγής

Η σωματική κίνηση είναι αναπόσπαστο στοιχείο της ζωής του ανθρώπου. H Φυσική Αγωγή είναι ο οργανωμένος τρόπος ενασχόλησης με τη σωματική κίνηση μέσα από τη συστηματική άσκηση, τα αθλήματα. Η Φυσική Αγωγή βάζει τις βάσεις για τη θωράκιση της υγείας, είναι παράγοντας πρόληψης ασθενειών. Ο νέος και η νέα που μαθαίνει να γυμνάζεται σωστά, έχει περισσότερες πιθανότητες να συνεχίσει να γυμνάζεται και μετά το σχολείο. Τα οφέλη δεν είναι μόνο σωματικά. Βοηθά τη διαμόρφωση της προσωπικότητας του νέου ανθρώπου. Ο άνθρωπος μαθαίνει να αγωνίζεται, δηλαδή να βάζει στόχους και να τους κατακτά. Γίνεται ενεργητικός και δραστήριος. Ο αθλητισμός ακονίζει τη σκέψη, ευνοεί τη διάθεση και τη βούληση. Ο νέος άνθρωπος μπορεί να δει, από πρώτο χέρι, τα αποτελέσματα της συλλογικής και οργανωμένης δουλειάς, την ανάπτυξη των ατομικών του ικανοτήτων και την προσφορά τους στη συλλογική προσπάθεια.

Ποια είναι η κατάσταση σήμερα

Ο τρόπος ζωής, ιδιαίτερα σε χώρες όπως η Ελλάδα (έλλειψη ελεύθερου χρόνου, εξαντλητικά ωράρια, ελαστικές σχέσεις εργασίας, εξαφάνιση της σταθερής δουλειάς και ωραρίου, ακρίβεια), δημιουργεί σοβαρές ασθένειες του σύγχρονου κόσμου (καρδιαγγειακά νοσήματα, διαβήτης τύπου 2, εγκεφαλικά, μορφές καρκίνου, μυοσκελετικές διαταραχές, ψυχικές παθήσεις), που σε συνδυασμό με την κακή διατροφή εμφανίζονται πολύ νωρίς και χτυπάνε κυρίως τις παραγωγικές ηλικίες. Κυβέρνηση και ΕΕ φαίνεται να ανησυχούν από τις εξελίξεις, καθώς η πρόωρη ασθένεια σημαίνει αύξηση του κόστους για περίθαλψη και αποκατάσταση.

Δεν μπορούν, όμως, να δώσουν λύση στο πρόβλημα, γιατί αντιμετωπίζουν τη Φυσική Αγωγή σαν εμπόρευμα. Δηλαδή πρέπει να πληρώσεις για να έχεις πρόσβαση. Μάλιστα, οι αλλαγές που προωθούν τα τελευταία χρόνια χειροτερεύουν ακόμη περισσότερο την κατάσταση. Μειώνουν τη χρηματοδότηση κάθε χρόνο για τη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό, αφήνουν τους λίγους χώρους άθλησης που υπάρχουν να ρημάζουν. Επιβαρύνουν οικονομικά τα αθλητικά σωματεία, που σήμερα παρέχουν σε μεγάλο βαθμό τη Φυσική Αγωγή και καλύπτουν το κενό του σχολείου. Το κόστος αυτό πηγαίνει στο λαό μέσω της αύξησης της συνδρομής. Εχουν μειώσει τις ώρες διδασκαλίας της Φυσικής Αγωγής στο ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων, καθώς και τους καθηγητές Φυσικής Αγωγής. Στην ουσία, το μάθημα της Φυσικής Αγωγής στα σχολεία παίζει το ρόλο της ανάπαυλας του μαθητή από το φόρτο εργασίας.

Τι πρέπει να γίνει ώστε να έχουμε υψηλού επιπέδου Φυσική Αγωγή και Αθλητισμό

Σίγουρα η ατομική στάση απέναντι στην άθληση είναι ζήτημα. Ομως το βασικό είναι πώς αντιμετωπίζει το σύστημα που ζούμε τη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό. Σήμερα η Φυσική Αγωγή είναι εμπόρευμα. Οσο και αν θέλεις, αν δεν μπορείς να πληρώσεις για να το αποκτήσεις δεν μπορείς να αθληθείς. Δεν μπορείς να έχεις πρόσβαση σε χώρους άθλησης, σε οργανωμένη καθοδήγηση από γυμναστή. Η πραγματικότητα που ζούμε το επιβεβαιώνει.

Αρα, το πρώτο και πιο βασικό είναι το κράτος να αντιμετωπίζει τη Φυσική Αγωγή ως καθολικό δικαίωμα που το απολαμβάνουν όλοι, ανεξάρτητα από το αν είναι φτωχοί ή πλούσιοι. Για να γίνει αυτό, πρέπει να παρθούν συγκεκριμένα μέτρα:

Πρέπει να αλλάξει συνολικά το πώς διδάσκεται η Φυσική Αγωγή, να είναι προσανατολισμένη στα εξής:


Δ. Β.