ΣΤΕΚΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΝΕΑΝΙΚΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΚΝΕ
Δυο επίκαιρα μονόπρακτα του Μπρεχτ από νέους ηθοποιούς
Πέμπτη 23 Φλεβάρη 2017

Αύριο Παρασκευή, στις 6.30 μ.μ., στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ (Τροίας 36, Βικτώρια) «ανεβαίνει» μια θεατρική παράσταση φτιαγμένη από νέους ηθοποιούς. Πρόκειται για μια σύνθεση των δύο μονόπρακτων του σπουδαίου κομμουνιστή δημιουργού Μπέρτολτ Μπρεχτ «Πόσο κοστίζει το σίδερο» και «Ντάνσεν». Τα δύο έργα αναφέρονται στο Σύμφωνο του Μονάχου, με το οποίο παραδόθηκε στη χιτλερική Γερμανία η Τσεχοσλοβακία, γεγονός που έφερε ακόμη πιο κοντά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, καθώς και στην πασιφιστική στάση χωρών όπως η Δανία και η Σουηδία, που ουσιαστικά ενθάρρυνε τη ναζιστική απειλή. Ο Μπρεχτ χρησιμοποιεί την εξής αλληγορία: Παρουσιάζει τους πρωταγωνιστές της περιόδου (Αγγλία, Γαλλία, Τσεχοσλοβακία κ.ά. χώρες που ενεπλάκησαν πιο ενεργά στον πόλεμο) σαν καταστηματάρχες και εμπόρους όπου ο καθένας νοιάζεται αποκλειστικά για το κέρδος του. Ο «Πελάτης» (Χίτλερ) προσεγγίζει τα επίδοξα θύματά του πρώτα με υποτιθέμενες αποδείξεις συγγένειας και παράλληλα εξασφαλίζοντας τη συνεργασιμότητά τους με «σύμφωνα φιλίας». Ο καθένας από τους εμπόρους (γειτονικές χώρες) υποκύπτουν στους εκβιασμούς του «Πελάτη»... Ξεχωριστά αναδεικνύεται ο ρόλος της Αγγλίας και της Γαλλίας που, με τη λογική της «μη επέμβασης», συνέβαλαν ώστε να στρέψουν το μέτωπο του πολέμου ανατολικά, προς τη Σοβιετική Ενωση.

Η ανάπτυξη της υπόθεσης του έργου επιβεβαιώνει ότι ο φασισμός είναι μια εκδοχή του καπιταλισμού, που ισχυροποιείται όταν το αστικό σύστημα τον έχει ανάγκη. Αποτελεί αποδεδειγμένα το «μακρύ χέρι του συστήματος», που δείχνει τα δόντια του όταν αδυνατεί να διαχειριστεί με άλλους τρόπους την πολιτική και οικονομική κρίση του. Γι' αυτό και η αντίδραση των αστικών πολιτικών δυνάμεων που τάσσονται δήθεν απέναντί του είναι πάντα υποκριτική. Εχουν ανάγκη το φασισμό, για να χτυπήσουν το φόβο και τρόμο τους: την κόκκινη σημαία. Αυτή που και ο «Ξένος» στα δύο μονόπρακτα του Μπρεχτ νιώθει ασφυξία και μόνο στην υποψία της όψης της. Αυτή και σήμερα είναι η μόνη που μπορεί να συντρίψει το σύστημα που γεννά το φασισμό και τον πόλεμο.

Η δουλειά για αυτή την παραγωγή βασίστηκε στην επικαιρότητα, στις ιμπεριαλιστικές αντιθέσεις που βλέπουμε να εντείνονται το τελευταίο διάστημα, στο πλαίσιο των ανταγωνισμών του κεφαλαίου για το ξεπέρασμα της καπιταλιστικής κρίσης που το ίδιο δημιούργησε. Οι εξελίξεις διεθνώς αλλά και στη χώρα μας έδωσαν την ώθηση για ενασχόληση με τα συγκεκριμένα μονόπρακτα. Η προσπάθεια για ερμηνεία των ιστορικών στοιχείων με σκοπό να βγάλουμε συμπεράσματα στο σήμερα, σε συνδυασμό με τις συμμαχίες και τους ανταγωνισμούς που διαμορφώνονται αυτή τη στιγμή για μια σειρά επενδυτικά πεδία στην περιοχή της Μεσογείου και τριγύρω - αλλά όχι μόνο - καθιστούν επίκαιρη τη θεατρική αυτή σύνθεση. Η μελέτη της περιόδου πριν το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο συμβάλλει στη βαθύτερη κατανόηση των εξελίξεων σήμερα και στη συζήτηση γύρω από το ενδεχόμενο ξεσπάσματος γενικευμένου ιμπεριαλιστικού πολέμου, όχι στη βάση της καλλιέργειας φόβου, αλλά με αγωνιστική διάθεση, για να δυναμώσουμε αποφασιστικά την πάλη ενάντια στην αιτία που γεννά τον πόλεμο, την κρίση, στο εκμεταλλευτικό σύστημα του καπιταλισμού.

Συντελεστές:

Σκηνοθεσία: Καούκη Γεωργία.

Παίζουν: Αλυσανδράτου Δανάη, Βεχλίδης Νίκος, Γουγής Αντώνης, Καπετάνου Ελίνα, Κοντορίζος Σπύρος, Λιόλιος Δημήτρης, Μυστακέλης Κυριάκος.