ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΕΣ ΕΞΑΓΓΕΛΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΑΕΙ
Φτιάχνουν ένα πιο σκληρό ταξικό σχολείο
Τετάρτη 30 Αυγούστου 2017

Eurokinissi

Αντιδράσεις προκλήθηκαν, όπως ήταν φυσικό, από την πρώτη ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας για τις αναδιαρθρώσεις στο Λύκειο και το σύστημα πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση, που οδηγούν το υπουργείο να προσπαθεί να ρίξει στάχτη στα μάτια του κόσμου και να «εφευρίσκει επιχειρήματα» για να πείσει ότι τάχα «ελαφρύνει» το Λύκειο και του επαναπροσδίδει κύρος και μορφωτικό ρόλο... τη στιγμή που κάνει ακριβώς το αντίθετο: Φέρνει ένα πιο σκληρό ταξικό Λύκειο - φροντιστήριο, αποκλειστικά προσανατολισμένο στη διαδικασία της πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση!

Θυμίζουμε ότι σύμφωνα με τις προχτεσινές ανακοινώσεις του υπουργείου σχετικά με το σχέδιο νόμου για το Λύκειο, που θα δοθεί σύντομα σε διαβούλευση:

Από όλα τα παραπάνω είναι απολύτως φανερό ότι μιλάμε για ένα πιο σκληρό Λύκειο, αποκλειστικά προσανατολισμένο στην πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Με τέτοιες, λοιπόν, πιο σκληρές και ανταγωνιστικές διαδικασίες είναι απορίας άξιο πώς επιχειρηματολογεί η κυβέρνηση ότι θα μειωθούν τα φροντιστήρια και η παραπαιδεία... Και είναι ξεκάθαρο ότι όταν γίνεται πιο σκληρό και ανταγωνιστικό το σχολείο σε μια ταξική κοινωνία, τότε γίνεται και πιο ταξικό, αυτοί που πλήττονται περισσότερο είναι οι πιο αδύναμοι της κοινωνίας.

Προσπαθώντας να διασκεδάσει τις εντυπώσεις από τον πολλαπλασιασμό των εξετάσεων, το υπουργείο Παιδείας σε χτεσινή του ανακοίνωση αναφέρει ότι η εξεταστική του Ιανουαρίου θα συμβάλλει στην «"ελάφρυνση" της αγωνίας των υποψηφίων» και θα τους βοηθά ψυχολογικά (!) μπροστά στις εξετάσεις του Ιουνίου, ενώ θα λειτουργεί και «ως ένας "αντικειμενικός" δείκτης για την αξιολόγηση του υποψηφίου από τον εκπαιδευτικό, συμβάλλει συνεπώς στην εγκυρότητα της βαθμολογίας του τετραμήνου». Με άλλα λόγια, σε έναν μαθητή που π.χ. δεν γράψει καλά το Γενάρη παρόλο που η απόδοσή του στην τάξη είναι καλύτερη, θα σπρώχνεται ο εκπαιδευτικός να του βάλει χειρότερο βαθμό τετραμήνου προσαρμόζοντάς τον στα αποτελέσματα των εξετάσεων!

Ακόμα, το υπουργείο σε μια υποκριτική ντρίπλα επιμένει να «διαφημίζει» ότι τάχα οι εξετάσεις του Ιανουαρίου θα μετρούν στο βαθμό πρόσβασης μόνο αν βελτιώνουν το βαθμό του Ιουνίου και οι μαθητές θα μπορούν να επιλέγουν αν θα τις συνυπολογίσουν ή όχι. Πρόκειται όμως για υποκρισία, αφού θα μετρούν στο βαθμό του απολυτηρίου κατά 90% μαζί με τις εργασίες και τις εξετάσεις του Ιουνίου και αφού ο βαθμός του απολυτηρίου θα συνδιαμορφώνει το βαθμό πρόσβασης. Αρα, καμιά προαιρετικότητα δεν υπάρχει στις εξετάσεις του Ιανουαρίου, είναι κανονικότατες πανελλαδικές που μετρούν.

Για τα... «μενού μαθημάτων»

Ενα από τα βασικά επιχειρήματα της κυβέρνησης για να πλασάρει το παραπάνω σχέδιο είναι ότι το Λύκειο έχει ακυρωθεί σήμερα από τη διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων και ότι με τις αναδιαρθρώσεις επιχειρεί να το ξανακάνει σχολείο, να του προσδώσει κύρος τόσο στο ίδιο όσο και στο απολυτήριο που θα παρέχει. Ομως, στην πραγματικότητα αυτό που κάνει είναι να νομιμοποιεί και να θεσμοθετεί τη φροντιστηριοποίηση του Λυκείου. Από τη Β' Λυκείου ακόμη, ο κάθε μαθητής θα παρακολουθεί ένα μικρό «μενού μαθημάτων» ανάλογα με τη σχολή στην οποία προσανατολίζεται να δώσει. Η Γ' Λυκείου θα είναι ουσιαστικά ένα φροντιστήριο τεσσάρων μαθημάτων. Μάλιστα, το υπουργείο έδωσε και μια σειρά από αναλυτικά παραδείγματα για το ποια μπορεί να είναι τα τέσσερα αυτά μαθήματα για κάποιες ομάδες σχολών.

Ακόμα πιο ενδιαφέρουσα όμως είναι η επισήμανση του υπουργείου για τους μαθητές που δεν έχουν στόχο την εισαγωγή τους σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Λέει λοιπόν ότι αν ένας μαθητής δεν θέλει να διεκδικήσει είσοδο στην Ανώτατη Εκπαίδευση, τότε στη Γ' Λυκείου θα πάρει ως μάθημα τη Νεοελληνική Γλώσσα (που θα είναι για όλους υποχρεωτική) και από κει και πέρα για τα άλλα τρία μαθήματα στα οποία θα δίνει εξετάσεις και θα διδάσκεται όλη τη χρονιά θα μπορεί να διαλέξει ό,τι θέλει! Για παράδειγμα, κάποιος μπορεί να διαλέξει Αγγλικά, Μουσική, Πληροφορική, Σχέδιο ή ακόμα και κάποιο μάθημα από ΕΠΑΛ, που θα το διδάσκεται εξ αποστάσεως με τη χρήση των νέων τεχνολογιών... Και γεννιέται το ερώτημα: Πώς, αλήθεια, αναβαθμίζεται ο μορφωτικός ρόλος του Λυκείου όταν για όσους δεν τους ενδιαφέρει η διαδικασία πρόσβασης, τους αφήνουμε να διδάσκονται ό,τι θέλουν, τους αφήνουμε να μην πάρουν ούτε ένα βασικό μάθημα εκτός από τη Γλώσσα;

Από όλα αυτά φαίνεται ότι καμιά αγωνία δεν έχει η κυβέρνηση για την ενίσχυση του μορφωτικού ρόλου του Λυκείου. Αντίθετα, φτιάχνει ένα Λύκειο υποταγμένο αποκλειστικά στην πρόσβαση.

Προκειμένου δε να κατευνάσει τις αντιδράσεις και να προωθήσει αυτές τις αναδιαρθρώσεις έχει ζητήσει συναντήσεις ενημέρωσης με όλα τα πολιτικά κόμματα και στο πλαίσιο αυτό σήμερα το πρωί συναντά την τομεάρχη Παιδείας της ΝΔ, Νίκη Κεραμέως, ενώ αναμένεται να οριστούν συναντήσεις και με τα υπόλοιπα κόμματα.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Παρουσίασε το σχέδιο για ένα σχολείο - εξεταστικό κέντρο (2019-03-15 00:00:00.0)
Οι αλλαγές που μεθοδεύει η κυβέρνηση για το Λύκειο (2018-09-08 00:00:00.0)
Βήμα βήμα υλοποιείται το νέο αντιδραστικό Λύκειο (2017-11-26 00:00:00.0)
Ανακοινώθηκαν οι βαθμολογίες στα ειδικά μαθήματα (2003-07-09 00:00:00.0)
Αθικτη η αντιδραστική ουσία της «μεταρρύθμισης» (2000-09-10 00:00:00.0)
Επιβεβαιώνει την πορεία αποψίλωσης του Λυκείου (2000-04-20 00:00:00.0)