ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΚΟΥΑΡΤΕΤΟ - ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΙ ΟΜΙΛΟΙ
Διαδοχικά αντιλαϊκά μέτρα για την προσέλκυση επενδύσεων

Την ώρα που ΣΥΡΙΖΑ - ΝΔ διαγκωνίζονται για το ποιος έχει πάρει τα περισσότερα μέτρα για το κεφάλαιο

Παρασκευή 3 Νοέμβρη 2017

Στο ζήτημα της πώλησης λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ αλλά και σε θέματα που σχετίζονται με τη διαχείριση «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων εστιάζουν πλέον τα παζάρια της κυβέρνησης με το κουαρτέτο μετά και την αποφασιστική «πρόοδο» που συντελέστηκε το προηγούμενο διάστημα γύρω από τις «εκκρεμότητες» της 3ης «αξιολόγησης».

Την ίδια ώρα, στην τελική ευθεία βρίσκονται οι διαδικασίες για την κατάρτιση των μεγεθών του κρατικού προϋπολογισμού για το 2018, που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή στις 21 Νοέμβρη. Μάλιστα, σύμφωνα με τις πληροφορίες, ορθάνοιχτο παραμένει το ζήτημα του εντοπισμού και της κάλυψης του λεγόμενου «δημοσιονομικού κενού» για το 2018 και, βέβαια, του συνοδευτικού αντιλαϊκού πακέτου που θα «απαιτηθεί» για την κάλυψή του, που φαίνεται να μετατίθεται για το α' τρίμηνο του 2018 (ουσιαστικά, στο πλαίσιο της επόμενης «αξιολόγησης»), σε μια εξέλιξη που με πρωτοβουλία των «θεσμών» έρχεται να διευκολύνει την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ στην εφαρμογή των αντιλαϊκών μέτρων που προβλέπονται γι' αυτήν τη φάση.

Σύμφωνα με πληροφορίες, υπό συζήτηση είναι και οι προωθούμενες «αλλαγές» στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας αναφορικά με τις νέες διατάξεις στήριξης των τραπεζών κατά τη διαδικασία πλειστηριασμών υπερχρεωμένων επιχειρήσεων, με την αναβάθμιση ακόμη περισσότερο της θέσης τους έναντι άλλων, όπως για τις εισφορές προς τα ασφαλιστικά ταμεία, τις οφειλές προς εργαζόμενους κ.ά.

Μάλιστα, σε ειδικές κατηγορίες επιχειρηματικών δανείων, με υποθήκες επί της ακίνητης περιουσίας, οι τράπεζες θα έχουν τη δυνατότητα να «βάζουν στο χέρι» μέχρι και το 100% (από 65% σήμερα) της αξίας που θα προκύπτει από τους πλειστηριασμούς.

Παράλληλα, θέμα χρόνου (πιθανόν και μέσα στο Νοέμβρη) είναι και το ζήτημα της έναρξης των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, που έχουν να κάνουν και με στεγαστικά δάνεια.

Αντιπαραθέσεις για τα εύσημα του κεφαλαίου

Στο μεταξύ, εν μέσω αντιπαραθέσεων και διαγκωνισμών για τα εύσημα του κεφαλαίου, ανάμεσα στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και τη ΝΔ, συνεχίστηκε και χτες η συζήτηση, στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, του προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2018, στο οποίο η κυβέρνηση αποτυπώνει τους στόχους και τις επιδιώξεις του κεφαλαίου για νέα δυσβάσταχτα βάρη στις πλάτες των εργατικών - λαϊκών οικογενειών για την παραπέρα ενίσχυση και θωράκιση της καπιταλιστικής κερδοφορίας.

Η ΝΔ αναδείχθηκε και χτες βασικός «αβανταδόρος» της πολιτικής υπέρ του κεφαλαίου που υλοποιεί η κυβέρνηση, ασκώντας της «αυστηρή» κριτική για την υψηλή φορολογία «σε επιχειρήσεις» και καθυστέρηση στις μεταρρυθμίσεις (Χρ. Σταϊκούρας), «αποεπένδυση» και μη «πίστη στην ιδιωτική οικονομία» (Ντ. Μπακογιάννη), συμπληρώνοντας (Απ. Βεζυρόπουλος) πως ευτυχώς που υπάρχει «η δική μας επιλογή για να κρατήσουμε την Ελλάδα μία χώρα φιλική και ελκυστική για επενδύσεις».

Ο υπουργός Οικονομικών, Ευκ. Τσακαλώτος, παίρνοντας την «πάσα», ξεδίπλωσε όλα τα αντιλαϊκά κυβερνητικά «επιτεύγματα» για την ανάκαμψη του κεφαλαίου, κάνοντας και συγκρίσεις σχετικά με τα όσα είχε «καταφέρει» η προηγούμενη κυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ. Αυτά χωρίς να παραλείψει να αναμασήσει τους ισχυρισμούς ότι ο Κρατικός Προϋπολογισμός του 2018 «ανοίγει την πόρτα της εξόδου από τα μνημόνια», επιδιώκοντας να καλλιεργήσει φρούδες ελπίδες στο λαό ότι τα βάσανα τελειώνουν και κρύβοντας ότι η «έξοδος από την επιτροπεία» αφορά αποκλειστικά το κεφάλαιο.

Ετσι, απαντώντας στις επικρίσεις της ΝΔ, ανέφερε πως στις διάφορες διεθνείς συναντήσεις του στο Λονδίνο, στην Ουάσιγκτον «ούτε μία φορά ένας επενδυτής δεν είπε για το ύψος της φορολογίας. Οι επενδυτές λένε ότι θέλουν σταθερό πλαίσιο για τις επενδύσεις. Δεν τους ενδιαφέρει το ύψος της φορολογίας, αλλά να ξέρουν τους κανόνες του παιχνιδιού. Δεύτερον, λένε ότι θέλουν να έχουν τα επενδυτικά εργαλεία για να μπορούν να έχουν και κάποια ρευστότητα. Ο επενδυτικός νόμος που έφερε αυτή τη σταθερότητα στη φορολογία ήταν μεταρρύθμιση ή δεν ήταν;». Στις μεταρρυθμίσεις συμπεριέλαβε ακόμα τον αντιασφαλιστικό νόμο και τη δημιουργία του ΕΦΚΑ ρωτώντας και πάλι τη ΝΔ: «Είναι ή δεν είναι μεταρρύθμιση αυτό που έγινε με τις συντάξεις;».

Παραδέχτηκε με τη σειρά του ότι «η υπερφορολόγηση» αφορούσε «κυρίως τις μεσαίες τάξεις» γιατί «είχαμε και έχουμε απόλυτη προτεραιότητα την ανθρωπιστική κρίση», συνεχίζοντας να καλλιεργεί την αντιδραστική λογική της αναδιανομής της φτώχειας, δηλαδή οι λιγότερο φτωχοί να φροντίζουν για τους εξαθλιωμένους, που οδηγεί τη λαϊκή συνείδηση σε μειωμένες απαιτήσεις και προσδοκίες.

Ενώ κατέληξε λέγοντας πως αυτός ο προϋπολογισμός «δημιουργεί τις συνθήκες για την έξοδο από την κρίση και την έξοδο από το μνημόνιο». Προσθέτοντας ότι «εμείς φτιάχνουμε ένα αφήγημα, το οποίο είναι ότι ακόμα και σε μνημόνιο, ακόμα και με συμβιβασμούς, μπορεί να αλλάξει η Ελλάδα με προοδευτικό πρόσημο». Κάλεσε δε τη ΝΔ, καμαρώνοντας, «να κάνετε συζήτηση» για τις «μεταρρυθμίσεις που έχουμε κάνει σε πάρα πολλούς τομείς, στην Υγεία, στην Παιδεία που δεν τα είχατε σκεφθεί καν εσείς, πάνω σε τι θα κάνατε διαφορετικά και όχι να λέτε αυτά που λέτε».

Ελληνο-κινεζικές επιχειρηματικές συμφωνίες

Με την υπογραφή τεσσάρων συμφωνιών συνεργασίας ανάμεσα σε ελληνικά και κινεζικά μονοπώλια και επιχειρηματικούς ομίλους ολοκληρώθηκε χτες στην Αθήνα η συνάντηση για την προώθηση του τριετούς «σχεδίου δράσης» (action plan) Ελλάδας - Κίνας, υπό τον υφυπουργό Οικονομίας, Στ. Πιτσιόρλα, και τον αντιπρόεδρο της Εθνικής Επιτροπής Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων της Κίνας (NDRC), Ning Jizhe.

Ειδικότερα, όπως ανακοινώθηκε, οι 4 επιχειρηματικές συμφωνίες που υπογράφτηκαν αφορούν:

-- Συμφωνία ανάπτυξης μεταξύ της SHENHUA GROUP CORPORATION LIMITED και του ΟΜΙΛΟΥ ΚΟΠΕΛΟΥΖΟΥ.

-- Τριμερές Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ της SHENHUA, της ΔΕΗ και του ΟΜΙΛΟΥ ΚΟΠΕΛΟΥΖΟΥ.

-- Μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της CHINA DEVELOPMENT BANK και του ΑΔΜΗΕ.

-- Μνημόνιο Στρατηγικής Συνεργασίας μεταξύ της CHINA DEVELOPMENT BANK, του ΟΜΙΛΟΥ ΜYΤΙΛHΝΑΙΟΣ και της China Nonferrous Metal Industry's Foreign Engineering and Construction.

Από την πλευρά του, ο Στ. Πιτσιόρλας δήλωσε σχετικά πως «ο ρόλος της Ελλάδας μπορεί να είναι πολύ σημαντικός, όχι μόνο λόγω γεωγραφικής θέσης. Μπορεί να συμβάλει στη διαμόρφωση αμοιβαία επωφελών σχέσεων ανάμεσα στην Ευρώπη και την Κίνα με κανόνες και τρόπους που θα είναι αποδεκτοί κι από τις δύο πλευρές».