ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΥΡΩΖΩΝΗ - ΔΝΤ
Αντιλαϊκή κλιμάκωση «εφ' όλης της ύλης»
Σάββατο 6 Γενάρη 2018 - Κυριακή 7 Γενάρη 2018

Eurokinissi

Στις αρχές αυτής της βδομάδας κατατίθεται στη Βουλή το νέο πολυνομοσχέδιο - εφαρμοστικός νόμος με τα δεκάδες αντιλαϊκά προαπαιτούμενα του 3ου κύκλου της «αξιολόγησης», ενώ «στα γεμάτα» ξεκινούν και οι διεργασίες αναφορικά με τις επιπλέον 82 παρεμβάσεις της επόμενης - 4ης - «αξιολόγησης». Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση, οι θεσμοί και τα αστικά επιτελεία, σταθερά και μεθοδικά χτίζουν τα μνημόνια της «επόμενης μέρας»: «Η ομαλή πρόοδος, που βλέπουμε με την τρίτη αξιολόγηση, με όλους τους εταίρους να συμμετέχουν εποικοδομητικά, είναι κάτι πολύ καλό για τα επόμενα βήματα», επισημαίνει ο επίτροπος Οικονομικών της ΕΕ, Π. Μοσκοβισί. Σύμφωνα με τον ίδιο, το κλείσιμο της τρέχουσας «αξιολόγησης» στο προσεχές Γιούρογκρουπ (22/1) «θα ανοίξει το δρόμο για την ταχεία έναρξη των προπαρασκευαστικών εργασιών για τα επόμενα βήματα» αναφορικά με «τις συζητήσεις για το χρέος και τις ρυθμίσεις για μετά το πρόγραμμα», προσθέτοντας ότι «όλα αυτά πρέπει να συμφωνηθούν μέχρι τον Ιούνιο».

Την ίδια ώρα, το ΔΝΤ, στο πλαίσιο της «εποικοδομητικής συμμετοχής όλων των εταίρων», στην οποία και εστιάζει ο επίτροπος της ΕΕ, αναμένεται να ξεκινήσει τη δική του παράλληλη «αξιολόγηση», που βέβαια θα έρθει να «κουμπώσει» με αυτήν της Ευρωζώνης, έχοντας στο επίκεντρο τις νεότερες εκτιμήσεις αναφορικά με το ύψος των ματωμένων πλεονασμάτων στους κρατικούς προϋπολογισμούς για τη διετία 2019 - 2020. Να σημειωθεί ότι το «συμπληρωματικό μνημόνιο» με την πλευρά της Ευρωζώνης εμπεριέχει και την πρόσθετη «ρήτρα» του ΔΝΤ σχετικά με την ταχύτερη κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής, για την περίπτωση που δεν «βγαίνουν» οι στόχοι τους γύρω από τα πρωτογενή πλεονάσματα.

Σε κάθε περίπτωση, τα «δημοσιονομικά μεγέθη» της επόμενης περιόδου θα ενσωματωθούν και στο υπό διαμόρφωση νέο «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019 - 2022», που αναμένεται να κατατεθεί την άνοιξη του 2018, ως πρόσθετη «δικλίδα ασφαλείας», με βάση και τις όποιες «υποδείξεις» από την πλευρά του ΔΝΤ.

Παράλληλα, μέχρι το Μάη αναμένεται να ολοκληρωθεί η «άσκηση προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων» που διενεργεί η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, αναφορικά με το ύψος της κεφαλαιακής επάρκειας των 4 εγχώριων τραπεζικών ομίλων. Σε κάθε περίπτωση, στο κεντρικό πλάνο και ως μόνιμο προαπαιτούμενο της «επόμενης μέρας» προβάλλει το ζήτημα της αποτελεσματικής διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων και βέβαια σε μαζική κλίμακα, με γνώμονα τους στόχους που έχουν θέσει οι τράπεζες για τη διετία 2018 - 2019.

«Ενα το κρατούμενο» είναι η ολόπλευρη εφαρμογή της γκάμας με τα αντεργατικά μέτρα της προηγούμενης «μνημονιακής περιόδου» σε «μεσοπρόθεσμο ορίζοντα» (τουλάχιστον μέχρι το 2022), με άξονες την «αποκατάσταση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας» (π.χ. πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2023), τη «διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας» («κόκκινα» δάνεια κ.ά.), τα μέτρα για την «ανταγωνιστικότητα και τις επενδύσεις» (παρεμβάσεις τόνωσης των επιχειρηματικών ομίλων), καθώς και για τη διαμόρφωση, όπως λένε, «σύγχρονου κράτους και δημόσιας διοίκησης», δηλαδή την ολόπλευρη προσαρμογή στις πάγιες απαιτήσεις του κεφαλαίου.

Αντιλαϊκό ξεσάλωμα με τη μορφή εφαρμοστικού νόμου

Μεταξύ άλλων, οι διατάξεις του πολυνομοσχεδίου που κατατίθεται στη Βουλή προβλέπουν:

Δεδομένη είναι η επιτάχυνση των δικαστικών διαδικασιών, με στόχο βέβαια τη σύντμηση του χρονοδιαγράμματος για την κήρυξη των πλειστηριασμών, και μάλιστα χωρίς την έγκριση των δικαστηρίων. Σε αυτό το πλαίσιο, εκκινούν και οι διεργασίες αναφορικά με την «αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας» του υπάρχοντος νομικού πλαισίου περί «αφερεγγυότητας των νοικοκυριών», καθώς σύμφωνα με το «συμπληρωματικό μνημόνιο», με ορόσημο το Φλεβάρη του 2018, ο νόμος 3869/2010 (νόμος Κατσέλη) θα έχει τροποποιηθεί. Η «λύση» που προωθείται αφορά τη διαμόρφωση κάποιου «εξωδικαστικού μηχανισμού», ο οποίος και θα κρίνει, καταρχάς, το κατά πόσο πληρούνται οι προϋποθέσεις για την ένταξη σε καθεστώς «δικαστικής προστασίας», ζήτημα που μέχρι σήμερα βρίσκεται στην αρμοδιότητα του δικαστηρίου. Στη συνέχεια, και μόνο εφόσον δοθεί το «πράσινο φως», η υπόθεση θα πηγαίνει στο δικαστήριο.

Σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από το όποιο χρονοδιάγραμμα, προβλέπονται «παρεμβάσεις» σε ό,τι αφορά επιδόματα στις «επιδοτήσεις μεταφορών». Για παράδειγμα, τα μειωμένα εισιτήρια στις αστικές συγκοινωνίες, τα στεγαστικά επιδόματα για τα νοίκια φτωχών λαϊκών νοικοκυριών, το επίδομα στέγασης των φοιτητών κ.ο.κ.