Σχολειά χωρίς βιβλία...
Κυριακή 7 Οχτώβρη 2001

«Ο προγραμματισμός του προσεχούς διαστήματος έχει ως κύριο στόχο την επίτευξη της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης και τη βελτίωση της λειτουργίας όλων των σχολικών μονάδων της χώρας». Αυτά είχε πει ο υπουργός Παιδείας Π. Ευθυμίου στις 23 Αυγούστου, δίνοντας στη δημοσιότητα τον προγραμματισμό του υπουργείου για την τριετία 2001 - 2004. Ομως, η σκληρή πραγματικότητα τον διαψεύδει καθημερινά. Οι βαρύγδουπες δηλώσεις, που στόχο είχαν τη συγκάλυψη των τραγικών αποτελεσμάτων από την εφαρμογή της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής, θρυμματίζονται στη σημερινή πραγματικότητα στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Ο υπουργός είχε δηλώσει τότε ότι το κύριο βάρος του προγραμματισμού προσανατολίζεται στην αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων και στον εκσυγχρονισμό των σχολικών βιβλίων, στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και στην αξιολόγηση του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου, των εκπαιδευτικών και όλων των συντελεστών της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Είχε εξαγγείλει, ακόμα, «εκπόνηση αναλυτικών προγραμμάτων και συγγραφή σχολικών βιβλίων», «ολοκλήρωση της συγγραφής και έκδοσης των βιβλίων ειδικοτήτων των ΤΕΕ», αλλά και δεσμεύσεις ότι το σχολικό έτος 2001 - 2002 εκδίδονται για τα ΤΕΕ 101 νέα βιβλία.

Τρεις βδομάδες από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, τα προβλήματα είναι «παρόντα» για να μη ...χαλάσει η παράδοση. Στα Ενιαία Λύκεια λείπουν περίπου 12 βιβλία, ενώ στα ΤΕΕ δεν υπάρχει για την Α` και Β` τάξη του πρώτου κύκλου, αλλά και για τη Γ` τάξη του δεύτερου κύκλου κανένα βιβλίο ειδικότητας (!), ενώ και στα υπόλοιπα βιβλία γενικής παιδείας παρουσιάζονται αρκετά κενά.


Πιο συγκεκριμένα, στο Ενιαίο Λύκειο λείπουν αυτή τη στιγμή το βιβλίο της Φυσικής απ' όλες τις τάξεις, καθώς και της Χημείας και της Βιολογίας. Η απάντηση των αρμοδίων είναι εδώ και τρεις βδομάδες ότι θα φτάσουν τα βιβλία στα σχολεία σε ...δέκα μέρες. Αυτές, όμως, οι δέκα μέρες έχουν περάσει και μαθητές και εκπαιδευτικοί ακόμα περιμένουν. Σύμφωνα, μάλιστα, με κύκλους του υπουργείου Παιδείας, τα βιβλία δεν πρόκειται να φτάσουν πριν το τέλος της ερχόμενης βδομάδας.

Μάλιστα, σύμφωνα με καταγγελίες εκπαιδευτικών, βιβλία, όπως η Φυσική της Γ` τάξης πωλείται σε μεγάλα βιβλιοπωλεία της Αθήνας σε μορφή φωτοτυπιών έναντι της τιμής των 3.000 δραχμών. Σύμφωνα με τις ίδιες καταγγελίες, το πρώτο κεφάλαιο του βιβλίου (Ταλαντώσεις) διδάσκονταν στους μαθητές στα καλοκαιρινά τμήματα φροντιστηρίων (!).

Βέβαια, η άσχημη κατάσταση συνεχίζεται και με την απαράδεκτη καθυστέρηση στη στελέχωση των σχολείων της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ιδιαίτερα στα ΤΕΕ, με το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το «χάσιμο» χιλιάδων διδακτικών ωρών, πράγμα που κινδυνεύει τα τελευταία χρόνια να μετατραπεί σε θεσμό.

Ολες, λοιπόν, οι τότε ανακοινώσεις των συνολικών αναδιαρθρώσεων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης έγιναν μόνο για να ρίξουν στάχτη στα μάτια του ελληνικού λαού. Οι ελλείψεις σε βιβλία, εκπαιδευτικό προσωπικό, υλικοτεχνική υποδομή, η λογική των συγχωνεύσεων σχολείων και τμημάτων, αλλά και η άσχημη κτιριακή κατάσταση είναι αποτέλεσμα της εφαρμογής αυτής της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής.


Ολα τα «θα» που έχουν ειπωθεί δεν πρόκειται να κοροϊδέψουν κανέναν. Και φέτος, όπως και τις προηγούμενες χρονιές, η απάντηση θα δοθεί και πάλι στους δρόμους. Μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί, φοιτητές, σπουδαστές, εργαζόμενοι, όλος ο λαός μέσα από τη συντονισμένη πάλη τους επιβάλλεται να απαιτήσουν, όχι μόνο τα αυτονόητα, αλλά μια άλλη παιδεία, ένα άλλο σχολείο, που δε θα συνθλίβεται στις συμπληγάδες της ΟΝΕ, δε θα υπηρετεί τα συμφέροντα της πλουτοκρατίας, αλλά θα είναι προς όφελος των λαϊκών αναγκών.


Ανθή ΓΕΩΡΓΙΟΥ