Ενα από τα πρώτα βασικά συμπεράσματα που εξάγει η Επιτροπή είναι η «ανάγκη» ίδρυσης περισσότερων ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης, καθώς διαπιστώνει ότι σ' αυτόν τον τομέα η χώρα μας υστερεί σε σχέση με τις υπόλοιπες της ΕΕ. Σημειώνει ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή των νέων ηλικίας 17-21 ετών στην ανώτατη εκπαίδευση, αλλά αυτοί οι νέοι συγκεντρώνονται σε σχετικά μικρό αριθμό ιδρυμάτων.
Ετσι, εξετάζει τις δυνατότητες ίδρυσης νέων ιδρυμάτων στις 13 Περιφέρειες της χώρας (σύμφωνα με τη διοικητική διαίρεση της ΕΕ, όπου «επιβάλλεται να προσαρμοστεί και η ανώτατη εκπαίδευση»). Τα ιδρύματα αυτά θα είναι τόσο πανεπιστήμια όσο και ΤΕΙ, σύμφωνα με το λεγόμενο «διπολικό σύστημα» και θα χρηματοδοτούνται από «περιφερειακούς και τοπικούς πόρους». Το μοντέλο θα είναι ένα πολυθεματικό πανεπιστήμιο κι ένα αντίστοιχο ΤΕΙ ανά Περιφέρεια, με εξαίρεση την Αττική, την Κεντρική Μακεδονία (όπου περιλαμβάνονται τα δυο μητροπολιτικά κέντρα) και τις περιφέρειες Βορείου και Νοτίου Αιγαίου, που λαμβάνονται σαν μια. Η λογική αυτή οδηγεί σε μια προοπτική οικονομικής και διοικητικής «εξάρτησης» των ιδρυμάτων από τις Περιφέρειες, ενώ εξετάζει την ανάπτυξη της ανώτατης εκπαίδευσης με τα στρεβλά ποσοστικά κριτήρια της ΕΕ κι όχι με βάση τις πραγματικές ανάγκες του λαού και της ανάπτυξης της επιστήμης.
Συγκεκριμένα, η Επιτροπή προτείνει την ίδρυση πανεπιστημίων στις περιφέρειες Δυτικής Μακεδονίας και Στερεάς Ελλάδας, ενώ εκφράζει σκέψεις και προβληματισμούς για ίδρυση ΤΕΙ στις περιφέρειες Ιονίων Νήσων και Βορείου - Νοτίου Αιγαίου (λαμβάνοντάς την ως ενιαία). Για περιπτώσεις Τμημάτων που βρίσκονται σε μια Περιφέρεια και ανήκουν σε ιδρύματα άλλης Περιφέρειας, αλλά και άλλες περιπτώσεις χωροταξικών αναδιαρθρώσεων η Επιτροπή προτείνει τη δημιουργία ενός Συντονιστικού - Γνωμοδοτικού Περιφερειακού Οργάνου, που θα ασχοληθεί πιο συγκεκριμένα.