Κυριακή 7 Μάη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Παρέμβαση του ΚΚΕ

Το ΚΚΕ πριν από την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου, που ξεκίνησε την 1η Μάη, κατέθεσε σχετική Ερώτηση στη Βουλή. Σε αυτήν επισήμαινε τα σοβαρά προβλήματα και ζητούσε από την κυβέρνηση:

-- Να ληφθούν έκτακτα μέτρα προκειμένου να ενισχύσει τις πιστώσεις του κρατικού προϋπολογισμού για τη Δασική Υπηρεσία και το Πυροσβεστικό Σώμα.

-- Να υπάρξουν προσλήψεις του αναγκαίου μόνιμου προσωπικού όλων των ειδικοτήτων στη Δασική Υπηρεσία και το Πυροσβεστικό Σώμα, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι τεράστιες ελλείψεις.

-- Να παρθούν πρόσθετα - ενισχυτικά μέτρα για την αντιπυρική περίοδο.

-- Να αντιμετωπιστούν οι ανάγκες των πυροσβεστών που μετακινούνται σε περιοχές για την αντιμετώπιση πυρκαγιών, ώστε αυτοί να έχουν αξιοπρεπή μεταφορά, διαμονή, σίτιση.

ΑΝΤΙΠΥΡΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ 2017
Τραγικές ελλείψεις στην Πυροσβεστική με ευθύνη της κυβέρνησης

Αλλη μια αντιπυρική περίοδος ξεκίνησε και φέτος με πολλά προβλήματα για το Πυροσβεστικό Σώμα, αλλά και με πιο ευνοϊκές συνθήκες για την εκδήλωση δασικών πυρκαγιών. Ο φετινός βροχερός χειμώνας «έθρεψε» για τα καλά τη βλάστηση στις δασικές περιοχές. Ηδη, στις πρώτες φωτιές που εκδηλώθηκαν και ιδιαίτερα σε αυτήν της Ζακύνθου, παρατηρήθηκε το ανησυχητικό φαινόμενο των μεγάλων ταχυτήτων στην «πρόοδο» των πυρκαγιών. Δηλαδή, λόγω της πυκνής υψηλής βλάστησης και φυσικά και του αέρα, οι φλόγες τρέχουν γρήγορα. Το φαινόμενο παρατηρήθηκε τον περασμένο μήνα, ενώ, συνήθως, παρατηρείται τον Ιούνη.

Και κατά τη φετινή χρονιά, η κυβέρνηση διατήρησε στις πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού διαφορά 120 εκατ. ευρώ περίπου, από τους ήδη πετσοκομμένους προϋπολογισμούς τα προηγούμενα χρόνια. Πιο συγκεκριμένα, ο φετινός προϋπολογισμός παρουσιάζει συρρίκνωση των δαπανών για τις αμοιβές των εποχικών πυροσβεστών κατά 1.571.000 ευρώ, μείωση των δαπανών για υπερωρίες, νυχτερινή υπηρεσία, εργασία αργιών και εξαιρέσιμων ημερών για πενταετείς και εποχικούς πυροσβέστες 500.000 ευρώ. Επίσης, εμφανίζεται μείωση των δαπανών για προμήθεια ειδών συντήρησης 2.391.000 ευρώ, ιματισμού 1.417.000 ευρώ, υπόδησης 148.000 ευρώ, ελαστικών - ανταλλακτικών 981.000 ευρώ, αλλά και τηλεπικοινωνιακών μέσων 1.200.000 ευρώ.


Τα ήδη «γερασμένα» οχήματα έχουν φορτωθεί άλλον ένα χρόνο λειτουργίας. Περίπου το 50% των οχημάτων είναι πέραν της 15ετίας σε χρήση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, αφού τα οχήματα αυτά δέχονται πολλές φθορές στο περιβάλλον και στις συνθήκες που λειτουργούν. Πέρσι, για παράδειγμα, από το σύνολο των 2.931 πυροσβεστικών οχημάτων, το 20,7% είχε ηλικία 0-8 χρόνια και το 25,5%, 8-13 χρόνια. Λίγα οχήματα (σσ περίπου 30) προστέθηκαν το 2017 από περιφερειακά προγράμματα. Φέτος θα διατεθούν 3189 οχήματα παντός τύπου (σσ τα 1858 υδροφόρα). Τα οχήματα της Πυροσβεστικής διένυσαν πέρσι 13.518.341 χιλιόμετρα, κάνοντας 391.580 δρομολόγια. Ορισμένα παραμένουν ακινητοποιημένα ακόμα και σήμερα, λόγω βλαβών και φθαρμένων ελαστικών.

Τα πυροσβεστικά οχήματα δεν ελέγχονται από τα κρατικά ΚΤΕΟ, όπως για παράδειγμα τα οχήματα του ΕΚΑΒ, των δήμων και των Περιφερειών. Ο έλεγχος αυτός κρίνεται απαραίτητος για τα πυροσβεστικά οχήματα που παρουσιάζουν χρόνια καταπόνηση, λόγω των πολλών χιλιομέτρων σε δύσβατες περιοχές που έχουν διανύσει, αλλά και των υψηλών θερμοκρασιών που επικρατούν κατά το χρόνο που λειτουργούν στις πυρκαγιές. Δεν υπάρχουν ούτε οι υποδομές σε αρκετές υπηρεσίες της χώρας, για να στεγαστούν αρκετά οχήματα ιδιαίτερα το χειμώνα, ώστε να προστατεύονται από την υγρασία και την παγωνιά τα ευαίσθητα σημεία τους, ιδιαίτερα στο συγκρότημα των αντλιών.

Φέτος, αναμένεται να διατεθούν για αεροπυρόσβεση 9 αεροπλάνα CL 215 και 5 CL 415. Θα χρησιμοποιηθούν δε 17 αεροπλάνα PZTL αλλά και δύο διθέσια PZTL για σκοπούς επιτήρησης. Η διασπορά των αεροπλάνων από την Πολεμική Αεροπορία γίνεται την 1η Ιούνη και τότε θα γίνει γνωστός ο τελικός αριθμός που θα διατεθεί. Μπορεί, βέβαια, να διατίθεται συγκεκριμένος αριθμός αεροσκαφών, αλλά το νούμερο αυτό είναι πλασματικό, αφού πολλά αεροπλάνα μόλις τροχοδρομούν δηλώνουν βλάβη. Αναμένεται, δε, να νοικιαστούν 7 ελικόπτερα μεσαίου τύπου και 3 βαρέως τύπου. Θα χρησιμοποιηθούν δε 3 Chinook, 1 Super Puma, αλλά και 3 BK της Πυροσβεστικής για τον συντονισμό.

Η Πυροσβεστική την περσινή χρονιά πραγματοποίησε 65.106 εξόδους, δηλαδή 178 εξόδους τη μέρα κατά μέσο όρο. Αντιμετώπισε, ανάμεσα στα άλλα, 17.389 αστικές και 10.263 δασικές πυρκαγιές. Πάνω από 60.000 πυροσβέστες διατέθηκαν σε διάφορα συμβάντα. Την ίδια ώρα υπάρχουν 540 κενά στην υπάρχουσα οργανική των μονίμων, η οποία, σύμφωνα με το αρχηγείο του ΠΣ, αποτελείται σήμερα από 1.614 αξιωματικούς, 1.142 πυρονόμους, και 5.961 αρχιπυροσβέστες και πυροσβέστες, δηλαδή, 8.494 άτομα (σσ 8.869 οργανικές θέσεις μονίμων). Στη δύναμη αυτή προστίθενται 3.944 πενταετείς (σσ οργανικές θέσεις πενταετών 4.000). Για φέτος έχει εγκριθεί και η πρόσληψη 1500 εποχικών. Υπάρχουν δε 223 πυροσβέστες ειδικών καθηκόντων (σσ 388 οι σχετικές οργανικές θέσεις). Ωστόσο, τα πραγματικά οργανικά κενά είναι σύμφωνα με τις εκτιμώμενες ανάγκες 4.000. Πρόκειται για θέσεις που «εξαφανίστηκαν» πριν λίγα χρόνια από την Πυροσβεστική. Ιδια κατάσταση και στον ατομικό εξοπλισμό. Μεγάλες ελλείψεις σε άρβυλα, σύγχρονες ατομικές προσωπίδες και σύγχρονα μέσα ατομικής προστασίας. Φέτος, δόθηκε για πρώτη φορά μετά το 2008 μια επιχειρησιακή φόρμα. Οι ειδικές στολές είναι γερασμένες, ενώ αρκετοί πενταετείς δεν έχουν πάρει ακόμα κράνη αστικού τύπου.

Οι συνθήκες εργασίας χειροτερεύουν χρόνο με το χρόνο

Οταν ξεσπούν μεγάλες πυρκαγιές, οι πυροσβέστες μεταφέρονται για ενίσχυση και σε άλλες περιφέρειες ανά την Ελλάδα. Η εργασία εντατικοποιείται ακόμα περισσότερο, γιατί σε πολλές περιπτώσεις περιλαμβάνει αρχικά ταξίδι 6, 7 και 8 ώρες με τα πυροσβεστικά οχήματα, πριν την εμπλοκή τους στην κατάσβεση της πυρκαγιάς, ενώ η συνολική εργασία που παρέχουν ξεπερνά τις 40 ώρες. Χώροι για ξεκούραση και ανάπαυση συνήθως δεν διατίθενται για τους πυροσβέστες.

Στην Πυροσβεστική Υπηρεσία του ιδιωτικοποιημένου αεροδρομίου της Μυκόνου για παράδειγμα (έχει παραδοθεί στη «Fraport»), μετά από ένα σχεδόν μήνα λειτουργίας, οι εγκαταστάσεις της υπηρεσίας ήταν σε άθλια κατάσταση, υποτυπώδεις και ανεπαρκείς, χωρίς να τηρούνται στοιχειώδεις κανόνες υγιεινής σε όλους σχεδόν τους χώρους. Ενδεικτική απόδειξη των επισφαλών συνθηκών ιδιαίτερα για την υγεία των πυροσβεστών ήταν η άθλια κατάσταση των κλινοστρωμάτων.

Οπως έχει καταγγείλει η «Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση Πυροσβεστών» (ΕΑΚΠ) σε ό,τι αφορά τον εξοπλισμό της Υπηρεσίας, στο ένα εκ των δύο, από τα ειδικά οχήματα αεροδρομίου, τα ελαστικά του είναι εντελώς φθαρμένα. Στο δεύτερο όχημα η πυροσβεστική αντλία και τα συστήματά της παρουσιάζουν πολλά προβλήματα. Το πυροσβεστικό όχημα που χρησιμοποιείται για να καλύψει τις ανάγκες στο νησί της Μυκόνου είναι και αυτό πεπαλαιωμένο, με μηχανικά προβλήματα και με ελλιπή βασικό εξοπλισμό. Η μοναδική διασωστική σειρά που διαθέτει η Υπηρεσία, δεν λειτουργεί. Οι περισσότερες φιάλες αναπνευστικών συσκευών είναι ακατάλληλες προς χρήση, λόγω της μη ανανέωσης του ατμοσφαιρικού αέρα στα χρονικά όρια που προβλέπεται.

Ολες οι κυβερνήσεις εκμεταλλεύτηκαν στο έπακρο το γεγονός ότι το μόνιμο προσωπικό δεν πληρώνεται υπερωρία και δουλεύει την υπερεργασία δωρεάν, με αντάλλαγμα ρεπό, που και αυτά σε πολλές περιπτώσεις δεν μπορούν να δοθούν, λόγω της έλλειψης προσωπικού. Για το λόγο αυτό, καλούνται αρκετές φορές σωρηδόν σε επιφυλακή, ακόμα και όταν δεν υπάρχουν πυρκαγιές ή ακόμα και όταν οι πυρκαγιές εκδηλώνονται εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά από την περιοχή ευθύνης των σταθμών που υπηρετούν. Η ήδη μειωμένη σύνθεση των πληρωμάτων, που οδηγεί στην εντατικοποίηση των συνθηκών εκτέλεσης της Υπηρεσίας, εκθέτει σε άμεσο κίνδυνο την ασφάλεια των πυροσβεστών, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για αύξηση των κινδύνων και των δυστυχημάτων, κάτι που επισημάνθηκε και κατά τον περσινό απολογισμό της αντιπυρικής περιόδου. Είναι χαρακτηριστικό ότι η συντριπτική πλειοψηφία των πυροσβεστών έχουν σωρευμένα δεκάδες ρεπό και άδειες ο καθένας, που δεν τους χορηγούνται γιατί δεν φτάνει το προσωπικό. Ετσι, στην πράξη συρρικνώνεται ο χρόνος ανάπαυσής τους.

Η κυβέρνηση, εξάλλου, με την κάλυψη των αναγκών πυρασφάλειας των ιδιωτικοποιημένων υποδομών μεταφοράς (περιφερειακά αεροδρόμια, οδικοί άξονες), αποδυνάμωσε το ήδη συρρικνωμένο προσωπικό του Πυροσβεστικού Σώματος, αυξάνοντας τους κινδύνους για την πυρασφάλεια της χώρας και κατ' επέκταση για την ασφάλεια της ζωής και της περιουσίας του ελληνικού λαού.

Ληγμένες αναπνευστικές φιάλες!

Επιπλέον, τα πυροσβεστικά οχήματα της ΥΠΑ που έχουν παραδοθεί στην Πυροσβεστική, είναι παλιά και παρουσιάζουν πολλά προβλήματα, ενώ τα λάστιχά τους είναι φθαρμένα. Επίσης, υπάρχουν ληγμένες αναπνευστικές φιάλες, διασωστικές σειρές που δεν λειτουργούν, ληγμένοι αφροί και πυροσβεστήρες. Παράλληλα, το πυροσβεστικό προσωπικό των περιφερειακών αεροδρομίων θα εργάζεται για 24 ώρες και αντί να είναι ελεύθερο υπηρεσίας τις επόμενες 48, θα είναι μόνο τις επόμενες 24 ώρες, ενώ άλλες 24 ώρες θα είναι σε επιφυλακή για την πυρασφάλεια του νησιού όπου βρίσκεται το αεροδρόμιο ή της ευρύτερης περιοχής γύρω από το αεροδρόμιο όταν αυτό είναι στην ηπειρωτική χώρα.

Αξίζει να σημειωθεί πως η κυβέρνηση στις 3 Μάρτη 2017 δημοσίευσε το ΠΔ 13 (ΦΕΚ Α' 27), που επιφέρει τροποποιήσεις και επιδεινώνει τον Κανονισμό Μεταθέσεων των πυροσβεστών. Είναι συνέχεια του ΠΔ 93/2014 που είχε δημοσιεύσει η κυβέρνηση της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Ετσι, άνοιξε ο δρόμος για σωρεία μεταθέσεων, χωρίς τη θέληση των πυροσβεστών, για την κάλυψη των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών στα περιφερειακά αεροδρόμια, στα πυροσβεστικά κλιμάκια των οδικών αξόνων, αλλά και των κενών θέσεων σε όλη τη χώρα απ' όσους έχουν προσληφθεί μετά το έτος 2006. Ηδη, 121 πενταετείς «σκόρπισαν» με μεταθέσεις στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα και έπεται συνέχεια, με τις τακτικές μεταθέσεις του Μάη. Η κατάσταση αυτή οδηγεί κάποιους πενταετείς σε παραιτήσεις, που αναμένεται να αυξηθούν.

Σε όλα αυτά πρέπει να προστεθεί ότι περίπου 50 κλιμάκια και υπηρεσίες, πλέον, δεν αποτελούν υπηρεσίες ενταγμένες στον κεντρικό σχεδιασμό, αφού με τον ένα ή άλλο τρόπο λειτουργούν ή θα λειτουργήσουν άμεσα σε ανταποδοτική βάση.


Γ. Α.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ