Τρίτη 1 Αυγούστου 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Κωλυσιεργία και «κλίμα αναμονής»

Τις αμέσως επόμενες μέρες αναμένεται να ανακοινώσει το υπουργείο Παιδείας τα στατιστικά στοιχεία για τις επιδόσεις και την απόρριψη των μαθητών από τις Πανελλαδικές εξετάσεις της Γ` Λυκείου. Σε ό,τι αφορά τα στοιχεία για τη Β` Λυκείου, το υπουργείο δεν «ανοίγει τα χαρτιά του» και δεν ανακοινώνει επίσημα πότε θα δώσει στοιχεία. Είναι βέβαια δεδομένο, πράγμα που και το ίδιο γνωρίζει, ότι το μέγεθος της εξεταστικής «σφαγής» σε αυτήν την τάξη είναι ακόμα μεγαλύτερο. Στο ίδιο κλίμα ασάφειας, αναμένεται από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου να ανακοινώσει κάποιες «διορθωτικές» αλλαγές στην εκπαιδευτική «μεταρρύθμιση».

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες - διαρροές(;) στον ημερήσιο Τύπο, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας σχεδιάζει να πάρει μέτρα, όπως: Την επαναφορά του θεσμού των μετεξεταστέων για τη Β` Λυκείου μόνο για φέτος, τη συγχώνευση «συγγενικών» μαθημάτων, τη μείωση των υποχρεωτικών διαγωνισμάτων που γίνονται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, την ταύτιση της διδακτέας με την εξεταστέα ύλη, την επέκταση σε όλα τα σχολεία των μαθημάτων της πρόσθετης διδακτικής ύλης.

Ολες αυτές οι «διορθωτικές» ρυθμίσεις αποτελούν και μόνο ελιγμούς τακτικής και «πυροσβεστικές» κινήσεις, που στοχεύουν στο να κατευνάσουν τη δικαιολογημένη αγανάκτηση που έχει προκαλέσει η αντιεκπαιδευτική πολιτική του. Το υπουργείο Παιδείας, κάτω από την πίεση και το φόβο αντιδράσεων, ιδιαίτερα κατά τη νέα σχολική χρονιά, επιχειρεί να δείξει ένα διαλλακτικό πρόσωπο, δήθεν κατανόησης και ευαισθησίας για τους μαθητές. Είναι χαρακτηριστικό ότι και στο θέμα των μετεξεταστέων, που αφορά χιλιάδες μαθητές της Β` Λυκείου, το υπουργείο κωλυσιεργεί, με αποτέλεσμα να στενεύουν ακόμα και αυτά τα περιθώρια προετοιμασίας για τις εξετάσεις το Σεπτέμβρη.

Δεδομένες οι αντιδραστικές επιλογές της κυβέρνησης

Τα μέτρα, βέβαια, δεν αλλάζουν ούτε στο ελάχιστο την αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Πρόκειται για αλλαγές που δε ζήτησε το εκπαιδευτικό κίνημα και δε θίγουν την ουσία της εκπαιδευτικής πολιτικής και το σκοπό του λυκείου.

Οι επιλογές της κυβέρνησης είναι αδιαπραγμάτευτες. Σχολείο ταξικής διαλογής, αποστεωμένο από την ουσιαστική γνώση, εξεταστικό κέντρο συνδεδεμένο με την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και, από την άλλη, η μισο-κατάρτιση των ΤΕΕ, της πρόσκαιρης μαθητείας για τα «απόβλητα» του εκπαιδευτικού συστήματος, τα παιδιά της εργατικής τάξης.

Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ΟΛΜΕ, τα ποσοστά της αποτυχίας στη Β` Λυκείου είναι 18,3%, ενώ αυτό που δεν μπορεί να κρυφτεί είναι η τεράστια μαθητική διαρροή, η εγκατάλειψη του λυκείου από 50.565 (δηλαδή του 42,6% του συνολικού μαθητικού πληθυσμού) στα χρόνια πριν και μετά την εφαρμογή της «μεταρρύθμισης». Η πραγματική διαρροή είναι προφανώς πολλαπλάσια, αν εξεταστεί η αποθάρρυνση μαθητών από το Γυμνάσιο στο Λύκειο. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τους 113.048 μαθητές Γ` τάξης των Ημερήσιων Δημόσιων Γυμνασίων φέτος στην Α` Ημερήσιου Δημόσιου Λυκείου φοιτούσαν μόλις 81.197 (δηλαδή δε γράφτηκαν καθόλου 31.851 ή 28% το γυμνασιακού πληθυσμού).

Αντιδραστικές ομολογίες

Οι πρωτεργάτες της αντιδραστικής αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης πολλές φορές επιχειρούν, στα πλαίσια της προπαγανδιστικής τους τακτικής - αναστροφής της πραγματικότητας - να πείσουν το λαό ότι η καρατόμηση των δικαιωμάτων του είναι υποχρεωτική. Ορισμένες φορές είναι πέραν του δέοντος αποκαλυπτικοί. Ιδού ένα τέτοιο δείγμα, που αποτελεί και ομολογία: Ο Θ. Εξαρχάκος, πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, δηλώνει στη χτεσινή «Καθημερινή»: «Ενώ εμείς είχαμε 60% μαθητών στη Γενική Παιδεία και 40% στην τεχνολογική εκπαίδευση (σ.σ. εννοεί τα δεύτερης κατηγορίας εκπαιδευτήρια ΤΕΕ), σχεδόν σε όλες τις χώρες της Ευρώπης ισχύει ακριβώς το αντίστροφο. Αυτό μπορούμε να το πετύχουμε και εδώ. Αν θέλουμε, δηλαδή, να οδηγήσουμε τους μαθητές μας στην αγορά εργασίας σε πιο μικρή ηλικία, αυτά τα σχολεία είναι αρκετά καλά».

Δηλαδή, σαν να λέμε, ξεχάστε τη γενική παιδεία για όλους τους μαθητές μέχρι τα 18 τους χρόνια, οι ανάγκες της αγοράς για απασχολήσιμους, εκμεταλλεύσιμους, απαιτούν ψευτοκατάρτιση και ψευτοειδίκευση στα ΤΕΕ. Στο κάτω κάτω, δεν μπορούν όλοι να σπουδάζουν! Δε λέμε, κύριοι του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και της κυβέρνησης, το σχολείο της ταξικής διαλογής είναι στα μέτρα σας, όμως, τα πλατιά λαϊκά στρώματα άλλες ανάγκες έχουν. Και το δικαίωμα στη μόρφωση δεν το διαπραγματεύονται και θα το επιβάλουν στην πράξη, με τους αγώνες τους ενάντια στις «μεταρρυθμίσεις» σας και την πολιτική σας.

26ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΝΕ - «ΟΔΗΓΗΤΗ»
Συνεχίζεται το ταξίδι

Συνεχίζεται το ταξίδι του 26ου Φεστιβάλ της ΚΝΕ και του «Οδηγητή» σε πόλεις, χωριά, γειτονιές, σε κάθε γωνιά της χώρας. Πλούσια θεματολογία, συζητήσεις για όλα τα προβλήματα που απασχολούν σήμερα τη νεολαία, όπως εκπαίδευση, ναρκωτικά, ανεργία, αλλά και γλέντι μέχρι πρωίας, είναι το περιεχόμενο των προφεστιβαλικών εκδηλώσεων, που με περισσό κέφι και ενθουσιασμό «στήνουν» Κνίτες και Κνίτισσες απ' άκρη σ' άκρη σε όλη τη χώρα. Τελευταίος σταθμός αυτού του ταξιδιού θα είναι το τετραήμερο των εκδηλώσεων του 26ου Φεστιβάλ, που θα γίνει στις 20, 21, 22 και 23 Σεπτέμβρη στο γνώριμο πλέον μέρος, στην Πανεπιστημιούπολη στα Ιλίσια.

Οι προφεστιβαλικές εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν αυτές τις μέρες είναι οι εξής:

  • Σήμερα, Τρίτη:

- Στις Ράχες Ικαρίας, στις 9 μ.μ., με θέμα την πάλη ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά.

  • Αύριο, Τετάρτη:

- Στη Λαγγάδα της Χίου, στις 8.30 μ.μ., με θέμα την πάλη για την ειρήνη ιδιαίτερα στο Αιγαίο.

- Στον Εύδηλο Ικαρίας, στις 9 μ.μ., αφιερωμένη στην πάλη ενάντια στα ναρκωτικά.

- Στο Ατσαλένιο Ηρακλείου Κρήτης, στις 8.30 μ.μ., εκδήλωση αφιερωμένη στους νέους εργαζόμενους.

  • Την Πέμπτη, 3/8:

- Στον Αγ. Κήρυκο Ικαρίας, στις 9 μ.μ., με θέμα την πάλη ενάντια στα ναρκωτικά.

Στόχος το άσυλο;

Ερωτηματικά προκαλεί η πρωτοβουλία για Επερώτηση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Ε. Βλασσόπουλου, για την άθλια κατάσταση που επικρατεί στο χώρο της Πανεπιστημιούπολης του Ζωγράφου και η συσχέτιση αυτού του θέματος με το πανεπιστημιακό άσυλο. Η κατάθεση της Επερώτησης στη Βουλή είχε ως αποτέλεσμα ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Λ. Καράμπελας να διατάξει τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, για να ερευνηθεί η βασιμότητα των καταγγελιών του βουλευτή.

Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ στην Επερώτηση που κατέθεσε προς τους υπουργούς Δημόσιας Τάξης, Δικαιοσύνης και Παιδείας, ανέφερε ότι στο χώρο της Πανεπιστημιούπολης του Ζωγράφου γίνεται ανεξέλεγκτα χρήση ναρκωτικών ουσιών και ότι ο συγκεκριμένος χώρος έχει μετατραπεί σε εκκολαπτήριο και ορμητήριο εγκληματικής δραστηριότητας, εξαιτίας της ανοχής που υπάρχει από το πανεπιστημιακό άσυλο. Επίσης, ανέφερε, ότι μέσα στον πανεπιστημιακό χώρο υπάρχουν μόνιμα σύριγγες από χρήση ναρκωτικών ουσιών, κατασκευάζονται βόμβες κλπ.

Πάντως, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι είναι γνωστή η άσχημη κατάσταση που επικρατεί στο χώρο της Πανεπιστημιούπολης και έχουν κατατεθεί συγκεκριμένες προτάσεις από πανεπιστημιακούς φορείς και από τις πολιτικές νεολαίες για τη φύλαξη του χώρου. Σε καμιά περίπτωση, όμως, δε θα πρέπει με πρόσχημα τα προβλήματα φύλαξης και την αδιαφορία που δείχνουν οι αρμόδιοι φορείς γι' αυτό το θέμα, να γίνονται προσπάθειες περιορισμού ή κατάργησης του πανεπιστημιακού ασύλου.

Καταγγέλλουν για αδιαφάνεια διαγωνισμό του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Την έντονη αντίθεσή τους για τον τρόπο επιλογής, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιήθηκε ο διαγωνισμός του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (ΠΙ) για το πολλαπλό βιβλίο της Ευκλείδειας Γεωμετρίας Α` - Β` Λυκείου εκφράζει, με ανακοίνωση - διαμαρτυρία της, η συγγραφική ομάδα καθηγητών που προετοίμασε βιβλίο Γεωμετρίας της Α` και Β` Λυκείου. Πρόκειται για τους καθηγητές της δημόσιας εκπαίδευσης Θ. Τσιούμα, Δ. Τσιμπουράκη και Γ. Σιάχο, που καταγγέλλουν αγανακτισμένοι τα φαινόμενα αδιαφάνειας και μεροληψίας και τις μεθοδεύσεις του ΠΙ, αναφορικά με την κρίση για των διδακτικών βιβλίων.

Οι εν λόγω εκπαιδευτικοί σημειώνουν χαρακτηριστικά: «Ο διαγωνισμός έγινε σε δύο φάσεις (υποτίθεται με απόρρητο τρόπο). Τελικά, εγκρίθηκαν δύο διδακτικά βιβλία και όχι τρία, όπως προβλεπόταν (υπήρχε όντως πρόβλημα στις πιστώσεις;). Οι παροικούντες το ΠΙ γνωρίζουν καλά πώς γίνεται η ανάθεση συγγραφής βιβλίων, όπως και η σύσταση επιτροπών κρίσης».

Καταγγέλλουν, επίσης, ότι όσοι συμμετείχαν στο διαγωνισμό, ειδικά τη δεύτερη φορά, γνώριζαν καλά ότι πάσχιζαν για την έκδοση του τρίτου βιβλίου, αφού, όπως αναφέρουν, «το δεύτερο ήταν σίγουρα το εγκριθέν της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας (ΕΜΕ) (διαφορετικά, δεν εξηγείται το υπερβολικό κόστος του κατατεθέντος εγχρώμου βιβλίου, που δεν ήταν στις απαιτήσεις της προκήρυξης)».

Και η συγγραφική ομάδα, στην ανακοίνωσή της, διερωτάται: «Είναι διαφάνεια, οι ίδιοι άνθρωποι να κρίνουν και να αποφασίζουν για κάτι στο οποίο έχουν προσωπική συμμετοχή; Είναι διαφάνεια, να μην γνωρίζουμε την επιτροπή κρίσης, ούτε εκ των υστέρων; Μπορεί η ένστασή μας, να κρίνεται από το Συντονιστικό Συμβούλιο του ΠΙ, μετά από εισήγηση του προέδρου της ΕΜΕ, της οποίας εγκρίθηκε το βιβλίο; Είναι περιττό, βέβαια, να αναφέρουμε ότι η ένστασή μας, για ακύρωση του διαγωνισμού, προφανώς απορρίφθηκε. Συνιστά διαφάνεια να μην τηρούνται οι όροι της προκήρυξης του "διαγωνισμού" και να κατατίθενται σημαδεμένα βιβλία; Είναι διαφάνεια και αξιόπιστη κρίση αυτή, στην οποία ο κρινόμενος δεν μπορεί αν πάρει μια ουσιαστική θέση; Δεν είναι απορίας άξιο καταξιωμένοι συνάδελφοι να βρίσκουν στο βιβλίο μας προτερήματα, που η επιτροπή κρίσης τα αγνόησε; Οι πανεπιστημιακοί είναι αλάθητοι κριτές»;

Το γεγονός αυτό, δηλαδή της ανάθεσης με αδιαφανείς διαδικασίες της συγγραφής βιβλίων από το ΠΙ, έρχεται να προστεθεί σε πολλές άλλες περιπτώσεις, όπου μικρές εκδοτικές ομάδες εκπαιδευτικών παραγκωνίζονται, για να αναλάβουν τα βιβλία ισχυροί εκδοτικοί οίκοι και οργανισμοί, πάντα οι ίδιοι...

Σύμφωνα με τα όσα καταγγέλλουν οι εκπαιδευτικοί, όλη η παραπάνω υπόθεση τούς «στοίχισε» ηθικά (απώλεια εμπιστοσύνης), οικονομικά (2.000.000 δραχμές είναι πολλά χρήματα για τη συμμετοχή ασπρόμαυρου βιβλίου, σε διαγωνισμό με προδιαγεγραμμένο αποτέλεσμα), ψυχικά (από τις αυτονόητα μη σοβαρές απαντήσεις της επιτροπής κρίσης, αλλά και τις απαντήσεις του Συντονιστικού στη σχετική τους ένσταση) και αυτό που απαιτούν είναι «δίκαιη και διαφανή, από κάθε άποψη, κρίση».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ