Την προκλητική αξίωση να μη συμμετέχουν στις απεργιακές συγκεντρώσεις του ΠΑΜΕ, αλλά σ' αυτές που διοργανώνει το Νομαρχιακό Τμήμα της ΑΔΕΔΥ, έθεσε ως «όρο» η ΠΑΣΚ για να αποδεχτεί την πρόταση των δυνάμεων του ΠΑΜΕ για τη συγκρότηση προεδρείου σε αντιπροσωπευτική - αναλογική βάση, στο Σύλλογο Δασκάλων - Νηπιαγωγών Λάρισας, μετά τις εκλογές που έγιναν για την ανάδειξη νέων οργάνων.
Σε δήλωσή τους οι εκλεγμένοι συνδικαλιστές της ΕΣΑΚ - ΔΕΕ στο νέο ΔΣ και στελέχη του ΠΑΜΕ, Αστ. Χριστοδούλου και Χρ. Μπίκας επισημαίνουν:
«Η ΠΑΣΚ για να συμφωνήσει με την πρότασή μας, απαίτησε να δεσμευτούμε, ότι δεν πρόκειται να συμμετέχουμε στο μέλλον στις απεργιακές συγκεντρώσεις του ΠΑΜΕ, αλλά στις συγκεντρώσεις που διοργανώνει το Νομαρχιακό Τμήμα της ΑΔΕΔΥ. Τους απαντάμε ότι δήλωση μετανοίας δεν υπογράφουμε στον κυβερνητικό - εργοδοτικό συνδικαλισμό. Σε αυτούς που τόσα χρόνια έχουν βάλει πλάτες για να περάσουν όλα τα αντεργατικά και αντιεκπαιδευτικά μέτρα, σε αυτούς που είναι πρόθυμοι να βοηθήσουν την κυβέρνηση να περάσει το "νέο σχολείο", σε αυτούς που μέσω των μηχανισμών ρουσφετιού εκμαυλίζουν συνειδήσεις. Γι' αυτό άλλωστε οι εργαζόμενοι τους έχουν γυρίσει από καιρό την πλάτη και συμμετέχουν κατά χιλιάδες στις απεργιακές συγκεντρώσεις του ΠΑΜΕ όχι μόνο στη Λάρισα αλλά σε όλη την Ελλάδα. Δηλώνουμε ότι θα πορευόμαστε σταθερά με τα συμφέροντα των εργαζομένων, με τον ταξικό πόλο του ΠΑΜΕ, κόντρα στις συμβιβασμένες και ξεπουλημένες ηγεσίες ΑΔΕΔΥ - ΓΣΕΕ με τις οποίες αυτοί είναι πλήρως ταυτισμένοι. Τέλος, καλούμε τους συναδέλφους να βγάλουν τα συμπεράσματά τους από τη στάση αυτή της ΠΑΣΚ».
Την απόφασή τους, να εντείνουν τον αγώνα τους μαζί με όλη την εκπαιδευτική κοινότητα, μαζί με γονείς και μαθητές, για να μην περάσουν τα αντιεκπαιδευτικά σχέδια, διατράνωσαν και πάλι χτες εκπαιδευτικοί του Πειραιά στην κινητοποίηση που διοργάνωσε η ΕΛΜΕ στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά.
Οι εκπαιδευτικοί, στη συνάντηση που είχαν με τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης απαίτησαν να μην υλοποιηθούν τα 28άρια και 30άρια τμήματα και τα σχολεία να λειτουργήσουν με εκείνο τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα που διευκολύνει την εκπαιδευτική διαδικασία, δηλαδή με ολιγομελή τμήματα. Επίσης, να μη γίνει καμιά σύμπτυξη - μείωση τμημάτων σε σχολείο του Πειραιά, λόγω αύξησης του αριθμού των μαθητών στην τάξη.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, μέχρι τώρα στα σχολεία της περιοχής του Πειραιά έχουν ήδη συσταθεί 353 τμήματα με 28 - 30 μαθητές! Κι ενώ έχει ήδη διαμορφωθεί αυτή η κατάσταση, ο προϊστάμενος επιχείρησε να καταλαγιάσει τις αντιδράσεις. Οι κυβερνητικές εντολές όμως, όπως προκύπτει, είναι σαφείς καθώς έχουν επανειλημμένα δοθεί εντολές για σύσταση τμημάτων με 28 - 29 - 30 μαθητές. Συγκεκριμένα, σε ηλεκτρονικό του έγγραφο στις 11 Ιούνη, το Γ' Γραφείο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά ζητάει από τους διευθυντές «να μας αποστείλετε ηλεκτρονικά το αργότερο μέχρι τη Δευτέρα 14/6/2010 την κατανομή των τμημάτων κάθε τάξης τα οποία θα απαρτίζονται από 28 έως 30 μαθητές για την επόμενη σχολική χρονιά»! Επιπλέον, σε σχετική σύσκεψη έχει δοθεί εντολή και στους διευθυντές, τα τμήματα μέχρι 30 μαθητές να μένουν όπως έχουν.
Δε γνωρίζουμε αν ο Περιφερειακός Διευθυντής λειτούργησε με δική του πρωτοβουλία ή πήρε συγκεκριμένη εντολή από το υπουργείο, αλλά, όπως και να έχει, πρόκειται για μια κίνηση επιστράτευσης με τη «σφραγίδα» του υπουργείου Παιδείας. Οι Περιφερειακές Διευθύνσεις δεν είναι ανεξάρτητες. Πρόκειται για μια πολιτική κίνηση και την ευθύνη έχει η προϊσταμένη πολιτική αρχή, δηλαδή το υπουργείο Παιδείας.
Στο μεταξύ, το υπουργείο Παιδείας, με ανεπίσημο έγγραφο, προσπαθεί να δημιουργήσει εντυπώσεις, επιχειρώντας, μεταξύ άλλων, να διαχωριστεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, που χειραγώγησαν χρόνια, προσθέτοντας και αφαιρώντας επιδόματα. Υποστηρίζει ότι «οι πανελλήνιες εξετάσεις δε θεωρούνται αναπόσπαστο τμήμα του εκπαιδευτικού έργου για το οποίο αμείβεται ο Ελληνας εκπαιδευτικός αλλά ως μια επιπλέον απασχόληση» και προσθέτει ότι «η ρίζα της παραδοξότητας βρίσκεται στην επιδοματική πολιτική που ακολουθήθηκε επί δεκαετίες αντί μιας υπεύθυνης και ικανοποιητικής για τους εκπαιδευτικούς πολιτικής μισθολογίου»! Ομως αυτή την επιδοματική πολιτική τη δημιούργησαν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ και τώρα δεν εκφράζεται καμιά πρόθεση για να αλλάξει η επιδοματική πολιτική, αλλά ακολουθείται πολιτική... κοψίματος αποδοχών.
Στη συνέχεια, αναφέρεται ότι η κυβέρνηση - για το ...καλό της χώρας - επέβαλε «οριζόντιες περικοπές αμοιβών και επιδομάτων» και «δεν μπορεί να δικαιολογηθεί και να νομιμοποιηθεί με κανέναν τρόπο η οποιαδήποτε εξαίρεση ή διακριτική μεταχείριση»! Και σα να μην έφτανε ο μέχρι τώρα εμπαιγμός, το υπουργείο επαναλαμβάνει ότι «το σύνολο των πρόσθετων μηνιαίων αμοιβών των λειτουργών, υπαλλήλων και μισθωτών του δημοσίου, δεν μπορεί να υπερβαίνει το 25% των συνολικών μηνιαίων αποδοχών της οργανικής τους θέσης» και δε σταματάει εδώ. Υποστηρίζει ότι οι αμοιβές των εκπαιδευτικών «υπερβαίνουν το παραπάνω πλαφόν και σε πολλές περιπτώσεις υπερβαίνουν το 50% ή ακόμα και 70% των μηνιαίων αποδοχών τους, ήταν ορατός ο κίνδυνος της μη πληρωμής τους».
Το υπουργείο Παιδείας από τη μία, απευθύνεται στους γονείς και τους μαθητές και λέει ότι οι εκπαιδευτικοί αμείβονται ...πλουσιοπάροχα και, από την άλλη, απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς δηλώνοντας ότι τους ...κατανοεί, αλλά πρέπει να μη διεκδικήσουν τις αμοιβές τους. Και ποιος είναι αυτός που πατάει σε δύο βάρκες, για να χειραγωγήσει; Η κυβέρνηση που έκοψε τους μισθούς και δικαιώματα με το μαχαίρι, η κυβέρνηση που αρνείται να τους δώσει μέχρι και τις δεδουλευμένες υπερωρίες! Μετά απ' όλα αυτά έχει το θράσος να χαρακτηρίζει λάθος το γεγονός πως οι αμοιβές, για τη βαθμολόγηση, δεν εντάσσονται στο μισθό των εκπαιδευτικών, λες και αύριο θα τους δώσει έναν αξιοπρεπή μισθό, που θα τα εμπεριέχει όλα και μπορούν να ζήσουν ανθρώπινα!
Το ΠΑΜΕ συνεχίζει να καλεί σε επ' αόριστον αποχή μέχρι την πληρωμή των εκπαιδευτικών, σύμφωνα με τα περσινά επίπεδα. Επίσης, σε ανακοίνωσή του για την απόφαση της κυβέρνησης να μην πληρώσει τις υπερωρίες και τα οδοιπορικά των εκπαιδευτικών για την περσινή χρονιά, απαιτεί να καταβληθούν αμέσως όλα τα δεδουλευμένα και καλεί στην πανεργατική απεργία στις 23 Ιούνη. Η αποχή των εκπαιδευτικών στα εξεταστικά κέντρα συνεχίζεται μέχρι την Τρίτη, με απόφαση του ΔΣ της ΟΛΜΕ.
Σχόλιο του Γραφείου Τύπου της ΚΕ
Για την επέκταση της μαθητείας στο Γυμνάσιο και σε όλα τα Λύκεια με το Προεδρικό Διάταγμα για τις εργασιακές σχέσεις, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ, με σχόλιό του, υπογραμμίζει:
«Ενα ανατριχιαστικό στοιχείο που περιλαμβάνει το προεδρικό διάταγμα της κυβέρνησης για τις εργασιακές σχέσεις και δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητο είναι ότι με αυτό εισάγει τον απαράδεκτο θεσμό της μαθητείας, δηλαδή το σκλαβοπάζαρο της φθηνής εργατικής δύναμης για τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας ακόμα και γι' αυτά που πάνε στο γυμνάσιο. Την επεκτείνει εκτός από τα ΕΠΑΛ και τα ΕΠΑΣ και σε όλα τα λύκεια και τα γυμνάσια. Αυτό είναι το αποκρουστικό πρόσωπο του "νέου σχολείου" που προπαγανδίζει η κυβέρνηση.
Η λεγόμενη μαθητεία στο σχολείο ανοίγει την πόρτα στις επιχειρήσεις και κλείνει την πόρτα στη γνώση. Η προώθησή της αποτυπώνει και υλοποιεί τη στρατηγική της ΕΕ και του μεγάλου κεφαλαίου για να εναρμονιστεί το περιεχόμενο όλης της εκπαίδευσης στα συμφέροντα και τους στόχους των επιχειρήσεων.
Κανένας εργαζόμενος, κανένας εκπαιδευτικός, κανένας νέος να μην αφήσει να περάσει αυτό το μέτρο, αυτή η πολιτική. Σήμερα, υπάρχουν όλες οι υλικές προϋποθέσεις για να ζει ο λαός και η νεολαία καλύτερα. Υπάρχουν όλες οι δυνατότητες, ώστε κάθε νέος να μορφώνεται μέχρι τα 18 χρόνια του.
Κοινό μέτωπο πάλης τώρα για τον άλλο δρόμο ανάπτυξης, που να υπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες και όχι την κερδοφορία των μονοπωλίων. Αυτός είναι ο δρόμος για να κατακτήσουν η εργατική τάξη και ο λαός τα σύγχρονα δικαιώματά τους στη ζωή».
Εκδήλωση της Ενωσης Ελλήνων Φυσικών, για τη μείωση της ύλης στη Φυσική, από την Ε' Δημοτικού μέχρι το Λύκειο
Η Ενωση Ελλήνων Φυσικών ΕΕΦ, όταν το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τη μείωση της ύλης των μαθημάτων των θετικών επιστημών στην Ε' και Στ' Δημοτικού, στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, εξέδωσε ανακοίνωση - ανοιχτή επιστολή στην υπουργό και εισηγήθηκε «τη διατήρηση του εύρους της διδακτέας ύλης της Φυσικής του Λυκείου, αλλά τη σημαντική μείωση του επιπέδου δυσκολίας της διδασκαλίας της». Την Τρίτη 15 Ιουνίου διοργάνωσε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συζήτηση για το ζήτημα, με τη συμμετοχή μελών του ΔΣ της Ενωσης, φυσικών σε σχολεία της χώρας και πανεπιστημιακών καθηγητών Φυσικής. Ολοι εξέφρασαν τον έντονο προβληματισμό τους για τη μείωση της ύλης, αλλά και για τον τρόπο που το υπουργείο προχώρησε σε ένα «κόψε - ράψε» στην ύλη των σχολικών βιβλίων.
Αξιοσημείωτη και αποκαλυπτική ήταν η τοποθέτηση του προέδρου της επιτροπής που εισηγήθηκε την πρόταση για τον «εξορθολογισμό» της ύλης της Φυσικής, Παναγιώτη Κουμαρά, καθηγητή στο ΑΠΘ, που παραβρέθηκε στην εκδήλωση. Παρουσίασε το σκεπτικό με το οποίο αφαιρέθηκαν συγκεκριμένα κεφάλαια, ενώ επισήμανε ότι δεν είναι καλό να πάρεις κάτι να το γεμίσεις και να το αδειάσεις, γιατί γίνεται ...κεφαλοτύρι. Πρόσθεσε, επίσης, ότι η ύλη στη Φυσική, όπως διαμορφώθηκε μετά τη μείωση, θα παραμείνει μόνο για ένα ή δύο χρόνια, σύμφωνα με το υπουργείο. Απ' την παρέμβαση του - ανεξάρτητα απ' το περιεχόμενο που κόπηκε και θα κριθεί απ' τους επιστήμονες όταν αποφασίσει το υπουργείο να δημοσιοποιήσει τις μειώσεις - έγινε φανερό ένα πράγμα: Το υπουργείο Παιδείας έκανε μια «παραγγελία» για ένα κόψε - ράψε, κάτι που από μόνο του είναι αντιεπιστημονικό και αντιπαιδαγωγικό, όπως επισημάνθηκε από πολλούς στην εκδήλωση.
Αναφέρουμε, ενδεικτικά, ότι στη Φυσική μειώνεται κατά 34% η ύλη στην Ε' Δημοτικού, στη Β' Γυμνασίου και στη Γ' Γυμνασίου. Το γεγονός ότι δόθηκαν στη δημοσιότητα μόνο ποσοστά για τις μειώσεις κρίθηκε ως απαράδεκτο, απ' την πλειοψηφία των παρευρισκομένων.
Στη εκδήλωση μίλησε, μεταξύ άλλων και ο καθηγητής του τμήματος Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιώργος Τριμπέρης, ο οποίος χαρακτήρισε το μέτρο της περικοπής της ύλης «επιστημονικά και διαπαιδαγωγητικά απαράδεκτο», «εκπαιδευτικά επισφαλές έως επικίνδυνο και κοινωνικά, δραματικά επιζήμιο». Σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι είναι «επιστημονικά απαράδεκτο» το να αποδέχεσαι και να διαπαιδαγωγείς με «το πρότυπο του "εύκολου", δηλαδή του "άκοπου"». Είναι εκπαιδευτικά επισφαλές έως επικίνδυνο γιατί «η μετάβαση από το Λύκειο στο πανεπιστήμιο, η οποία είναι ήδη ασυνεχής, θα επιδεινωθεί», σε συνδυασμό, μάλιστα, με τα μέτρα που προωθούνται για το «νέο» σχολείο και το πανεπιστήμιο. Είναι μέτρο κοινωνικά δραματικά επιζήμιο, γιατί «θα υψώσει ακόμα μεγαλύτερα εμπόδια στα παιδιά των φτωχών οικογενειών να αποκτήσουν τη μόρφωση που δικαιούνται». Ο Κώστας Χέλμης, πρόεδρος του τμήματος Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, εξέφρασε τη βαθιά απογοήτευσή του για τον ευκαιριακό τρόπο που αντιμετώπισε ένα τόσο σοβαρό θέμα το υπουργείο Παιδείας, ενώ μίλησε για προχειρότητα και αποσπασματικότητα. Το λόγο για εισηγήσεις και παρεμβάσεις, πήραν πολλοί ακόμα φυσικοί που παρακολούθησαν την εκδήλωση.
Με το φερετζέ της «μαθητείας» οι εργοδότες θα μπορούν να ξεζουμίζουν ακόμα και μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων, σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα για τα εργασιακά
Συγκεκριμένα, στο άρθρο 8 του Προεδρικού Διατάγματος με τίτλο «Ρυθμίσεις Εργασιακών θεμάτων για τις ανάγκες εφαρμογής προγράμματος σταθερότητας της Ελληνικής Οικονομίας» αναφέρεται:
«Μεταξύ εργοδοτών και ατόμων που έχουν συμπληρώσει το 15ο έτος μέχρι και το 18ο έτος της ηλικίας τους, δύνανται να καταρτίζονται ειδικές συμβάσεις μαθητείας, μέχρι ενός (1) έτους, με σκοπό την απόκτηση δεξιοτήτων. Οι εν λόγω μαθητευόμενοι λαμβάνουν το εβδομήντα (70) τοις εκατό του κατώτατου ημερομισθίου ή μισθού της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΕΓΣΣΕ) και ασφαλίζονται στον κλάδο ασφάλισης ασθενείας σε είδος και 1% κατά του κινδύνου ατυχήματος. Οσοι δεν έχουν συμπληρώσει το 16ο έτος της ηλικίας τους, καθώς και όσοι φοιτούν σε γυμνάσια, λύκεια κάθε τύπου ή τεχνικές επαγγελματικές σχολές δημόσιες ή ιδιωτικές αναγνωρισμένες από το κράτος, δεν μπορεί να μαθητεύουν περισσότερο από έξι (6) ώρες την ημέρα και τριάντα (30) ώρες την εβδομάδα. Για τους έχοντες συμπληρώσει το 16οέτος η μαθητεία δεν μπορεί να υπερβαίνει τις οκτώ (8) ώρες την ημέρα και τις σαράντα (40) την εβδομάδα. Απαγορεύεται η μαθητεία να πραγματοποιείται από την 22α ώρα μ.μ. έως και την 6η π.μ. Τα άτομα αυτά, με εξαίρεση τις διατάξεις για την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων, δεν υπόκεινται στις διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας».
Πρόκειται για ρυθμίσεις που πατούν πάνω στις τεράστιες ανάγκες της λαϊκής οικογένειας, η οποία βλέπει το εισόδημά της κυριολεκτικά να τσακίζεται και δεν είναι μακριά από το σημείο εκείνο που θα αναγκαστεί να βγάλει στην παραγωγή και τα ανήλικα παιδιά της που βρίσκονται στα θρανία. Παράλληλα, οι ρυθμίσεις αυτές ανοίγουν όλο και περισσότερο την όρεξη των εργοδοτών, αφού με το φερετζέ της «μαθητείας» παρέχεται η δυνατότητα στους εργοδότες να ξεζουμίζουν στην εκμετάλλευση ακόμα και μικρά παιδιά, κανονικά και με τη βούλα του νόμου!
Οι περιορισμοί που βάζει το ΠΔ σχετικά με το ωράριο εργασίας των ανηλίκων είναι άκρως υποκριτικοί, γιατί η πραγματικότητα και η ζωή έχει δείξει ότι και μέχρι σήμερα, στις περιορισμένες περιπτώσεις για τις οποίες ίσχυε η μαθητεία σε αυτές τις ηλικίες (π.χ. σπουδαστές ΕΠΑΣ), αυτοί καταστρατηγούνταν πανεύκολα από τους εργοδότες, που πατούσαν πάνω στην ανάγκη των «μαθητευόμενων» ακόμα και για αυτά τα λίγα ψίχουλα που κέρδιζαν από τη «μαθητεία». Προκειμένου να παραμείνουν στη δουλειά, οι νέοι (που αντικειμενικά έχουν πολύ μικρή κοινωνική πείρα) δέχονται συχνά να δουλεύουν παραπάνω ώρες, αλλά και να κάνουν δουλειές που καμιά σχέση δεν έχουν με «μαθητεία» (π.χ. να φτιάχνουν καφέδες και να κάνουν θελήματα στα αφεντικά)... Με τη γενίκευση της «μαθητείας» που φέρνει το ΠΔ και με τα δεδομένα που δημιουργεί η καπιταλιστική οικονομική κρίση, οι εργοδότες θα γίνουν εντελώς ασύδοτοι.