Αναρτήθηκαν από χθες στο διαδίκτυο, στην ιστοσελίδα της ΚΝΕ (www.kne.gr/ergasies) οι εργασίες των μαθητικών ομάδων που λαμβάνουν μέρος στον Πανελλαδικό Μαθητικό Διαγωνισμό συλλογικής ερευνητικής εργασίας, που διοργάνωσαν η ΚΝΕ και ο «Οδηγητής». Πάνω από 70 εργασίες, κατανεμημένες στα τέσσερα θέματα του διαγωνισμού, που μαθητές από όλες τις μεριές της χώρας, τις ετοίμασαν με μεράκι και όρεξη, είναι διαθέσιμες σε ηλεκτρονική μορφή. Πολλές από αυτές συνοδεύονται από βίντεο, σκίτσα, φωτογραφίες, συνεντεύξεις, άλλες είναι δομημένες σε διαφάνειες ή σε ταμπλό, όλες πάντως δείχνουν πως οι μαθητές έβαλαν τα δυνατά τους να ανταποκριθούν στον κύριο στόχο του διαγωνισμού: Να μη μένουν απλοί θεατές και δέκτες όσων τους πλασάρει η κυρίαρχη ιδεολογία μέσα και από το σχολείο, να μην αρκούνται στα ψέματα και τις μισές αλήθειες των σχολικών βιβλίων, αλλά να ψάξουν, να μελετήσουν και να διαδίδουν την αλήθεια.
Θυμίζουμε ότι οι εκδηλώσεις παρουσίασης των συλλογικών ερευνητικών εργασιών των μαθητών και ανάδειξης της καλύτερης ανά περιοχή, έχουν ήδη ξεκινήσει (ολοκληρώθηκαν σε Χίο και Κρήτη) και συνεχίζονται αυτό το Σαββατοκύριακο και τις επόμενες μέρες ως εξής: Στη Θεσσαλονίκη παρουσίαση γίνεται την Κυριακή 23 Μάρτη, ενώ αύριο Σάββατο και την Κυριακή 23 Μάρτη έχουν προγραμματιστεί εκδηλώσεις παρουσίασης εργασιών σε Βόλο, Βέροια, Κατερίνη, Κιλκίς και Αλεξανδρούπολη. Τη Δευτέρα 24 Μάρτη ανάλογη εκδήλωση θα γίνει στην Πτολεμαΐδα, ενώ το Σαββατοκύριακο 29 - 30 Μάρτη εκδηλώσεις θα γίνουν σε Τρίκαλα και Κοζάνη. Σε άλλες πόλεις, προγραμματίζεται οι εργασίες να παρουσιαστούν στα Μαθητικά Φεστιβάλ της ΚΝΕ.
Προχωρά η διαδικασία συγκρότησης της Τράπεζας Θεμάτων
Από τη χτεσινή κινητοποίηση στα Τρίκαλα ενάντια στο νέο Λύκειο και στην Τράπεζα Θεμάτων
Παρά τις έντονες και εμπεριστατωμένες αντιδράσεις που έχουν εκφραστεί και συνεχίζονται, το υπουργείο Παιδείας προχωράει τη διαδικασία συγκρότησης της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (ΤΘΕΔΔ) για τις εξετάσεις των μαθητών της Α' Λυκείου με το νέο σύστημα που προβλέπει ο νόμος για το νέο Λύκειο. Στις αρχές της βδομάδας, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) δημοσίευσε πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τους εκπαιδευτικούς προκειμένου να στελεχώσουν τις Επιστημονικές Επιτροπές εξεταζομένων μαθημάτων της Τράπεζας.
Σ' αυτήν την πρόσκληση αναφέρεται ότι η πρώτη φάση υλοποίησης της ΤΘΕΔΔ, που αφορά τα θέματα εξετάσεων για τη φετινή Α' Λυκείου, αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 31 Μάη 2014, ενώ επίσημα δεν έχουν ανακοινωθεί οι ημερομηνίες των ενδοσχολικών εξετάσεων για τα Λύκεια. Είναι πάντως φανερό ότι η ολοκλήρωση της ΤΘΕΔΔ στο τέλος Μάη δεν αφήνει περιθώρια στους μαθητές για προετοιμασία πάνω στα θέματα της Τράπεζας, εντείνει την ανησυχία μαθητών κι εκπαιδευτικών και κάνει τις εξετάσεις να μοιάζουν ακόμα πιο πολύ με τις πανελλαδικές.
Θυμίζουμε ότι έχουν προηγηθεί η ανάθεση του έργου δημιουργίας της ΤΘΕΔΔ στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και η συγκρότηση της Κεντρικής Επιστημονικής Επιτροπής που θα έχει την ευθύνη της Τράπεζας και την εποπτεία συγκρότησης των Επιστημονικών Επιτροπών.
Οι Επιστημονικές Επιτροπές που πάνε να συγκροτηθούν τώρα, θα αναλάβουν τη «συγκέντρωση αλλά και τη δημιουργία θεμάτων, εφόσον χρειαστεί και την αξιολόγηση των θεμάτων που πρόκειται να ενταχθούν στην ΤΘΕΔΔ, σύμφωνα με τις παραμέτρους και τα κριτήρια που τίθενται από την Κεντρική Επιστημονική Επιτροπή και σύμφωνα με τις παραμέτρους που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη για την κατηγοριοποίηση και ταξινόμηση των θεμάτων». Πρόκειται να συγκροτηθούν 15 Επιστημονικές Επιτροπές, που η καθεμία θα αποτελείται από τρία έως πέντε μέλη (ένα από τα οποία θα οριστεί συντονιστής), για τα μαθήματα της Α' Τάξης των ΓΕΛ και των ΕΠΑΛ (εκτός των μαθημάτων επιλογής).
Σύμφωνα με την πρόσκληση του ΙΕΠ, στις Επιστημονικές Επιτροπές μπορούν να συμμετάσχουν «Εκπαιδευτικοί της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του δημοσίου ή του ιδιωτικού τομέα, Σχολικοί Σύμβουλοι Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Μέλη ΔΕΠ ΑΕΙ ή ΑΤΕΙ καθώς και στελέχη του ΙΕΠ (Σύμβουλοι, Αποσπασμένοι Εκπαιδευτικοί)», μετά από αίτησή τους μέχρι τις 28 Μάρτη, για ένταξη στο μητρώο εκπαιδευτικών των επιτροπών που θα δημιουργηθεί.
Ενα ακόμα χαρακτηριστικό στοιχείο για το χαρακτήρα που θέλει να δώσει το υπουργείο Παιδείας στις εξετάσεις ώστε να μοιάζουν όλο και πιο πολύ στις πανελλαδικές (πέρα από τις αυστηρές οδηγίες που έχει δώσει για το πώς θα είναι τα θέματα), είναι ότι από το μητρώο εκπαιδευτικών για τις Επιστημονικές Επιτροπές θα επιλεγούν κατά προτεραιότητα οι εκπαιδευτικοί εκείνοι που έχουν συμμετάσχει σε Κεντρική Επιτροπή Γενικών Εξετάσεων.
Στην πρόσκληση αναφέρεται επίσης: «Οποιος αναλαμβάνει έργο μέλους ή / και συντονιστή Επιστημονικής Επιτροπής Εξεταζόμενου Μαθήματος θα κληθεί να υποβάλει Υπεύθυνη Δήλωση ότι και κατά το χρονικό διάστημα της ισχύος της Σύμβασής του δεν θα εκδώσει οποιοδήποτε βοήθημα με αντικείμενο που σχετίζεται με την Τράπεζα Θεμάτων». Αυτό, όμως, από μόνο του σε καμιά περίπτωση δε διασφαλίζει ότι δε θα διαρρεύσουν θέματα της Τράπεζας σε φροντιστήρια, ιδιωτικά σχολεία κ.τ.λ.
Αποχή χτες στα Τρίκαλα
Στο πλαίσιο των συνεχόμενων αντιδράσεων απέναντι σε όλα αυτά, χτες οι μαθητές του 1ου ΓΕΛ Τρικάλων προχώρησαν, με απόφαση 5μελών μαθητικών συμβουλίων, σε συμβολική αποχή ενάντια στο νόμο για το νέο Λύκειο. Οι μαθητές έφτιαξαν πανό με σύνθημα ενάντια στο νέο Λύκειο, στην Τράπεζα Θεμάτων, στις απολύσεις καθηγητών. Εντονη ήταν η αντίδραση της διεύθυνσης του σχολείου, που έκανε λόγο για «αντιδημοκρατικές ενέργειες» του προέδρου του 15μελούς, που παρασύρει τους μαθητές σε κινητοποιήσεις! Απαντώντας οι μαθητές, κάλεσαν όλους τους εκπαιδευτικούς να στηρίξουν τον αγώνα για ένα δημόσιο δωρεάν σχολείο για όλους, που δεν θα σπρώχνει τους μαθητές των λαϊκών οικογενειών στην αμορφωσιά, ένα σχολείο που θα μορφώνει και δεν θα εξοντώνει, που θα έχει καθηγητές και υποδομές και δε θα στέκεται απέναντι σε τέτοιες πρωτοβουλίες μέσα στο σχολείο.
Για τα τηλεοπτικά σποτ του υπουργείου Παιδείας
«
Επιτυχία είναι να δουλεύεις πάνω σε αυτό που σου αρέσει, σε αυτό που είσαι καλός», είναι το σλόγκαν του υπουργείου Παιδείας προκειμένου να πείσει για την αναγκαιότητα στροφής στην κατάρτιση και στην κατεύθυνση αυτή επιστράτευσε και τηλεοπτικά σποτ. Τα σποτ απευθύνονται σε παιδιά αλλά και στους γονείς τους με στόχο να αντιστραφεί η εικόνα που υπάρχει για την τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση και πιο μαζικά να στραφούν σε αυτήν τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας.
Στα διαφημιστικά μηνύματα εμφανίζονται δύο συμπαθέστατα παιδιά. Σύμφωνα με το σενάριο, το αγόρι μονολογεί ότι του αρέσει να μαστορεύει και είναι καλός σε αυτό και αντίστοιχα το κορίτσι λέει ότι θέλει να γίνει μοδίστρα. Αναρωτιούνται τέλος γιατί όλοι τους λένε να γίνουν γιατρός και δικηγόρος. Η υπερβολή θα πει κανείς ότι είναι στοιχείο «αποδεκτό» στον κόσμο της διαφήμισης γι' αυτό και δεν στεκόμαστε στο πόσα παιδιά που έχουν τις δυνατότητες να πληρώσουν τα φροντιστήρια, να ανταποκριθούν στις εξετάσεις, στο κόστος σπουδών (σύμφωνα με τους τριγύρω τους τουλάχιστον), πόσοι γόνοι αστικών οικογενειών μπορεί να παραμιλούν ότι θέλουν να γίνουν μάστορες, να πάνε στη «μαθητεία». Είναι καθαρό ότι το υπουργείο Παιδείας δεν ενδιαφέρεται γενικά να ακολουθήσουν τα παιδιά ό,τι τους αρέσει και τους ενδιαφέρει, αλλά να στραφούν στην κατάρτιση.
«
Το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων έχει δρομολογήσει τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις για ένα εκπαιδευτικό σύστημα όπου μπορείς να βρεις το δικό σου μονοπάτι και να βγεις στην αγορά εργασίας με δεξιότητες που θα σε κάνουν να πετύχεις σε αυτό που πραγματικά σου ταιριάζει, σε αυτό που έχει προοπτική», αναφέρεται στο μήνυμα το οποίο «χτυπά» στο σημείο εκείνο που «καίει» τους γονείς και τους μαθητές: Την επαγγελματική αποκατάσταση. Ομως, το εκπαιδευτικό σύστημα δε δίνει τη δυνατότητα στους νέους να ανακαλύψουν τα ταλέντα τους, να μάθουν το αντικείμενο που τους ενδιαφέρει ούτε και να εργαστούν πάνω σε αυτό, αφού η ετεροαπασχόληση είναι κανόνας για πολλές ειδικότητες αποφοίτων και η ανεργία στους νέους έχει ξεπεράσει το 50%. Εξάλλου, η ΕΕ (που συγχρηματοδοτεί τα σποτ) έχει κάνει σημαία τη «δια βίου κατάρτιση», την εναλλαγή δηλαδή περιόδων απασχόλησης - ανεργίας - επανακατάρτισης σε άλλο αντικείμενο και έχει προεξοφλήσει ότι ο καθένας στη διάρκεια του εργασιακού του βίου θα αλλάξει πάνω από 7 φορές επάγγελμα, όταν θα «λήγουν» οι δεξιότητές του! Ποια είναι, λοιπόν, η σίγουρη προοπτική που υπόσχεται το υπουργείο στους αποφοίτους της τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης; Πρόκειται για υποκρισία.
Γιατί δεν μιλάμε για μια αναβαθμισμένη τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση βασισμένη σε ένα μορφωτικό υπόβαθρο που έχει εξασφαλιστεί για κάθε παιδί, μέχρι τα 18 του χρόνια, σε ένα ενιαίο σχολείο με περιεχόμενο που θα βοηθά να αναδεικνύονται και να καλλιεργούνται οι κλίσεις του κάθε παιδιού. Ούτε για μια κοινωνία που προγραμματίζει πόσους επιστήμονες και τεχνίτες χρειάζεται για να καλύψει ανάγκες, να προοδεύσει πραγματικά. Μιλάμε για τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση στην οποία το μεγάλο κεφάλαιο «λύνει και δένει», ζητά και παίρνει το εργατικό δυναμικό που χρειάζεται για τις βραχυπρόθεσμες ανάγκες του, για να επικρατήσει στο παιχνίδι του ανταγωνισμού και δεν διστάζει να το πετά στην ανεργία και την «επανακατάρτιση»...